اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس من|انجام اقدامات پیشگیرانه و پیشنهادی برای مقابله با تغییر کاربری‌ها در اراضی کشاورزی طرقبه شاندیز

مدیر اداره جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز گفت: برای مقابله با تغییر کاربری ها در اراضی کشاورزی این شهرستان، چندین اقدام انجام شده که بخشی اقدامات پیشگیرانه بوده و بخشی نیز اقدامات پیشنهادی در راستای اجرای طرح‌های ابتکاری و ارائه راهکار به کشاورزان و بحث های فنی مطرح شده است.

فارس من|انجام  اقدامات پیشگیرانه و پیشنهادی برای مقابله با تغییر کاربری‌ها در اراضی کشاورزی طرقبه شاندیز

به گزارش خبرگزاری فارس از طرقبه شاندیز، مخاطبان در «فارس من» سوژه‌‌ای با عنوان «ساخت و سازهای غیرمجاز در طرقبه شاندیز» را ثبت کرده‌ و درخواست پیگیری آن را داشته‌اند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: گفت: برای مقابله با تغییر کاربری ها در اراضی کشاورزی این شهرستان، چندین اقدام انجام شده که بخشی اقدامات پیشگیرانه بوده و بخشی نیز اقدامات پیشنهادی در راستای اجرای طرح‌های ابتکاری و ارائه راهکار به کشاورزان و بحث های فنی مطرح شده است.

سید رضا ماه نگار ادامه داد: از جمله اقدامات پیشنهادی در این زمینه این است که به تعدادی از کشاورزان شاندیزی که اراضی آنها بدون آب بوده و قبلا چاه آبی داشتند که خشک شده، مجدد درخواست مجوز حفر چاه داشتند، به آنها طرح ایجاد مجتمع گلخانه‌ای ارائه شد که در حال حاضر یک لیتر آب در ثانیه براساس تعداد گلخانه‌های احداث شده در اختیار آنها قرار می‌گیرد که قرار است ۴۲ هکتار از اراضی آنها تبدیل به گلخانه شود.
  
وی با اشاره به دیگر اقدامات پیشنهادی و ارائه راهکار به افراد، تصریح کرد: در خیلی از موارد که حکم تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری انجام شده، بنابراین، طرح‌های مختلفی از جمله دامداری، ایجاد گلخانه، کاشت و پرورش گیاهان دارویی پیشنهاد شده، همچنین ارائه مشاوره‌های فنی و ارائه طرح‌های گردشگری نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز با اشاره به اینکه در بحث مقابله با تغییر کاربری‌ها در باغات کشاورزی، خیلی از افراد زمین‌ها را به قطعات کوچک، قطعه‌بندی کردند، ادامه داد: بیشتر این زمین‌ها در بخش شاندیز است و بیشترین تغییر کاربری‌ها در محدوده شهر و روستا اتفاق افتاده که البته این تغییر کاربری‌ها فقط شامل زمین‌های درجه یک نشده، بلکه در زمین‌های جنب چاه خاصه، حسین آباد جلدک، اراضی سوران، ابراهیم آباد، زشک و گراخک که همه در محدوده روستا اتفاق افتاده، در محدوده هم تنها جهاد کشاورزی نیست که باید ورود کند، بلکه باید دهیاری‌ها و  شهرداری‌ها هم حضور داشته باشند و حمایت کنند.

ماه نگار افزود: از ابتدای سال تاکنون ۷۵۰ مورد فقط تبصره ۲ از ماده ۱۰ انجام دادیم که تبصره ۲ از ماده ۱۰ قانون، این اجازه را به جهاد کشاورزی می‌دهد که هر کجا تغییر کاربری دیده شد یا در حال اتفاق افتادن است به فرد اخطار داده شود، اگر توجه نکرد، جهاد کشاورزی موظف است که تخریب را انجام دهد، در سال گذشته نیز حدود ۵۰۰ مورد تخریب انجام شده که امسال افزایش داشته و هم اکنون نیز ۲۵ نقطه نیز شناسایی شده و اخطارها داده شده، آماده تخریب است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز با اشاره به فعال بودن گشت‌های نظارتی این اداره، اظهار کرد: این گشت‌ها به صورت روزانه انجام و اخطارهای لازم داده می‌شود، روزهای تعطیل هم گشت‌ها حضور دارند، البته شورای حفظ حقوق بیت‌المال نیز در این امر همراهی لازم را دارد به ویژه دادستان و سایر مسؤولان شهرستان که همکاری و حمایت لازم را با جهاد کشاورزی دارند.

وی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند برای گزارش تخلفات و تغییر کابری‌ها در سطح شهرستان با سامانه ۱۳۱ تماس بگیرند که تماس با این سامان رایگان است و گزارش تخلفات را ارائه دهند، این سامانه در تهران مستقر است و به محض تماس مشتریان با این سامانه، از تهران پیامکی به شهرستان محل ارسال گزارش تخلف ارسال می‌شود و ما باید پاسخ اقدامات انجام شده در زمینه این گزارش تخلف را به این سامانه ارائه دهیم.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول