اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

برخورد با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و رفع تصرف اراضی موقوفه «بهار»

دبیر کمیته صیانت از حریم شهر با بیان اینکه در روستای بهار، سه نوع تخلف در رابطه با اراضی انجام شده که شامل تصرف اراضی اوقافی، تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی و ساخت و سازهای غیراصولی است، می‌گوید: امروز عملیات تخریب ۱۴۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در پهنه ۱۵۰ هکتاری زمین‌های اوقاف در این روستا رفع تصرف و آزاد می‌شود.

برخورد با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و رفع تصرف اراضی موقوفه «بهار»

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ساعت ۵ و ۳۰ صبح امروز با طی چند کیلومتر در مسیر جاده مشهد کلات به پاسگاه خلق‌آباد می‌ر‌سیم.

خودروهای گشت نظارت بر اراضی کشاورزی و موقوفه در کنار خودروهای نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، آب منطقه‌ای، اداره کل اوقاف، منابع طبیعی و محیط زیست، شهرداری مشهد و میراث فرهنگی از پاسگاه خلق‌آباد راهی روستای بهار می‌شوند.

کم‌کم بولدزرها از راه می‌رسند؛ چهار دستگاه بولدزر می‌آیند تا دیوارهای سنگی و آجری ویلاهای غیرمجاز را ویران کنند.

در حاشیه این عملیات برای دریافت اطلاعاتی از عملیات تخریب و رفع تصرف اراضی موقوفه با دبیر کمیته صیانت از حریم شهر مشهد گفت‌وگو می‌کنم.

جلیل یاوری می‌گوید: در روستای بهار، سه نوع تخلف در رابطه با اراضی انجام شده که شامل تصرف اراضی اوقافی، تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی و ساخت و سازهای غیراصولی است.

دبیر کمیته صیانت از حریم شهر مشهد ادامه می‌دهد: در برخورد با تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی، موقوفه و ساخت ویلا در اراضی اطراف مشهد، عملیات تخریب ۱۴۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز انجام در پهنه ۱۵۰ هکتاری رفع تصرف و آزاد می‌شود.

وی عنوان می‌کند: تعدادی از کشاورزان زمین‌های کشاورزی اوقافی را تقسیم و قطعه‌بندی کرده و برای ساخت باغ ویلا فروخته‌اند که مشمول اعمال ماده ۲ تبصره ۱۰ قانون حفظ اراضی شده و تخریب می‌شوند.

یاوری با بیان اینکه در بعضی موارد هم شاهد هستید در اینجا دیوارهای غیراصولی و ناایمن اطراف زمین‌ها ساخته شده و ممکن است با یک باد و باران فرو ریخته و حادثه بیافرینند، اظهار می‌کند: این موارد نیز مشمول اعمال قانون بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها یعنی قانون رفع خطر می‌شود که یکی از روش‌های اجرای آن یعنی قلع و قمع است.

دبیر کمیته صیانت از حریم شهر مشهد با بیان اینکه اعمال قانون و تخریب از قبل به مالکین اطلاع‌رسانی می‌شود، خاطرنشان می‌کند: بعضی افراد متاسفانه به خاطر ناآگاهی زمینی را خریده‌اند، آنها اقدام به ساخت باغ ویلا یا حتی دامداری کرده‌اند و الان متضرر می‌شوند، بنابراین، لازم است افراد در زمان خرید زمین از دستگاه‌های مربوطه استعلام بگیرند تا دچار چنین مشکلاتی نشوند.

مردم قبل از خرید زمین استعلام‌های لازم را بگیرند

به سراغ نماینده دادستان در اقدامات اجرایی کمیته صیانت می‌روم تا پاسخ بعضی سوال‌ها را از وی جویا شوم.

مهدی غلامی با تاکید بر برخورد قاطع قانون با تصرفات و تغییر کاربری‌های غیرمجاز، می‌گوید: این موضوع تا حدی برای ما اهمیت دارد که حتی در ایام نوروز و تعطیلات ناشی از شیوع کرونا نیز گشت‌های ویژه حفظ حقوق بیت‌المال تصرفات غیرقانونی را شناسایی و رصد و رفع کردند.

وی با اشاره به نابودی سرمایه افراد در این تخریب‌ها، تصریح می‌کند: به شهروندان توصیه اکید می‌کنیم قبل از خرید هر زمینی به ویژه در حاشیه شهر، از مراجع ذی‌ربط به ویژه جهاد کشاورزی، شهرداری و اوقاف استعلام بگیرند و در دام بعضی افراد سودجو نیفتند.

غلامی با بیان اینکه برخی مشاوران املاک زمین‌ها را با علم به اینکه زمین کشاورری است و امکان تغییر کاربری ندارد، برای باغ ویلا به افراد می‌فروشند، می‌گوید: در سال جاری برای نظارت بر مشاورین املاک برنامه‌ای در نظر داریم.

وی ادامه می‌دهد: در گام اول مشاورین املاک بدون مجوز پلمب می‌شوند و از سویی دیگر با همکاری اتحادیه مشاورین املاک، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی بر معاملات آنها نظارت می‌شود تا کمتر شاهد این وضعیت باشیم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول