اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

حساسیت‌های ویژه‌ای بر فرایند گزینش معلمان در همه کشورهای دنیا وجود دارد

وزیر آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا بر فرایند گزینش معلمان حساسیت‌های ویژه‌ای وجود دارد، گفت: معلمان باید بتوانند خود را با تغییرات جامعه همراه کنند.

حساسیت‌های ویژه‌ای بر فرایند گزینش معلمان در همه کشورهای دنیا وجود دارد

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش پرورش با حضور در دانشگاه فرهنگیان و در نشست صمیمی با رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر حساسیت انتخاب معلمان و آموزش نیروی انسانی آموزش ‌و پرورش در این دانشگاه برای ورود به حرفه معلمی، اظهار کرد: مهم‌ترین تمایز این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها این است که در دانشگاه فرهنگیان، معلمان و آینده‌سازان جامعه تربیت می‌شوند بنابراین وجوه تدریس و طرح درس در دانشگاه فرهنگیان بسیار با اهمیت است و با سایر دانشگاه‌های کشور متمایز است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان باید برای تمام دانشجومعلمان حتی فارغ التحصیلان دانشگاه برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد، گفت: به جهت حساسیت مسؤولیت معلمان در جامعه و نقش تربیتی آنها در تربیت نسل آینده‌سازان، باید قادر باشیم از دانشجومعلمان در حین تحصیل و چه در زمان فارغ‌التحصیلی ارزیابی کنیم و دانشگاه باید بر ارزیابی خروجی‌های دانشگاه تسلط و اشراف کامل داشته باشد.

وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه دو روش جذب از طریق کنکور و جذب از طریق ماده 28 در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، گفت: روش‌های جذب دانشجو معلمان طبق آخرین مصوبات دانشگاهی است که باید با مطالعه، تحقیق، ارزیابی و نظارت بر عملکرد، این دو گروه جذب ‌شده از دانشجویان قادر به تشخیص این نکته باشیم که در کدام‌یک از این گروه‌ها انگیزه خدمت، تلاش در کار و بهره وری بیشتر است و برای تقویت عملکرد این گروه‌ها چه برنامه‌هایی در پیش روی داریم.

وی با اشاره به حساسیت گزینش معلمان در تمام دنیا تصریح کرد: گزینش، تربیت نیروی انسانی و به‌کارگیری این نیروها به‌عنوان معلم در کشور، موضوعی است که در تمام دنیا اهمیت دارد. نقش معلم، نقش برجسته‌ای است و باید بر اساس مطالعات و یافته‌های تطبیقی در دنیا پیش برویم و در تربیت دانشجومعلمان، این مطالعات را به کار بگیریم.

حاجی‌میرزایی افزود: در کشور ما دو دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی مسؤولیت تربیت دانشجو معلمان را بر عهده دارند بنابراین ضروری است که رؤسا و اعضای هیأت علمی این دو دانشگاه باهم ارتباط داشته باشند و با تبادل تجربیات دو دانشگاه صلاحیت حرفه‌ای و تربیتی دانشجو معلمان و فارغ‌التحصیلان کشور را ارتقا دهند.

وزیر آموزش ‌و پرورش ادامه داد: حرفه معلمی جزو یکی از حرفه‌هایی است که باید همواره به‌روزرسانی شود. این عصر، به‌عنوان عصر فناوری ارتباطات شناخته ‌شده است و دانش‌آموزان در سایه استفاده از فناوری‌های نوین بسیار زبده‌تر از گذشته شده‌اند. در این شرایط ارتقای صلاحیت علمی و تربیتی معلمان اهمیت بالایی دارد. معلم باید بتواند خود را هم پای تمدن پیش ببرد و دانشگاه فرهنگیان با نظارت و برنامه‌ریزی دقیق و اصولی، در به‌روزرسانی دانش دانشجو معلمان و فارغ‌التحصیلان به‌طور هدفمند عمل کند.

حاجی میرزایی گفت: شیوع کرونا در کشور باعث ایجاد نگرانی، وقفه و تغییر در روش عملکرد آموزشی شد. کرونا بر روش آموزش دانشگاه هم بی‌تأثیر نبود و اعضای هیأت علمی دانشگاه باید با مطالعه و پژوهش، درصدد ایجاد تحول در بهبود عملکرد دانشجو معلمان در سال جاری باشند.

وی با تأکید بر اینکه آموزش ‌و پرورش یک دستگاه سیاسی نیست و باید از سیاست زدگی در آن پرهیز کنیم، بیان کرد: همه ما در مقابل تعلیم و تربیت ‌معلمان کشور مسؤولیت داریم و باید در جهتی حرکت کنیم که دستگاه تعلیم و تربیت و به‌طور خاص دانشگاه فرهنگیان از تعارضات سیاسی به دور بماند و در کمال آرامش بتواند مأموریت‌های خود را ادامه دهد. اگر مسؤولین این دانشگاه، حیات خود را بر سیاسی بازی و فراز و نشیب سیاسی گره بزنند تنها نتیجه آن قربانی کردن دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

حاجی میرزایی در بخش دوم از سخنان خود در نشست با رئیس و اعضای هیات رئیس دانشگاه فرهنگیان، با تشکر از ارائه گزارش اعضای هیات رئیسه دانشگاه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در مورد هیچ دانشگاهی به‌اندازه دانشگاه فرهنگیان حساسیت به خرج نمی‌دهند و حتی نام هیچ دانشگاهی را به‌اندازه دانشگاه فرهنگیان به زبان نیاوردند. این تأکید مکرر ایشان اگرچه برای ما خوشایند است ولی می‌تواند به معنای یک مسؤولیت سنگین و خطیر اخروی و دنیوی باشد لذا این موضوع یک تکلیف قطعی الزامی است بنابراین باید گزارش‌های ارائه‌شده از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم از آن‌ها برای برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌های بعدی دانشگاه الهام بگیریم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کارآمدی نظام مدیریت یک جمع مدیریتی توانایی آن‌ها برای حل مسأله است. باید ارائه گزارش‌ها با این دیدگاه باشد که کدام مسأله را از مسائل و مشکلات دانشگاه توانستیم حل کنیم و مسأله حل‌شده تا چه حد می‌تواند بر آینده علمی و تربیتی دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان تأثیرگذار باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: مسؤولان دانشگاه باید بدانند که با یک مأموریت سنگین و سخت در تربیت نیروی متخصص و علمی روبرو هستیم که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، نیاز به نقشه راه داریم تا بر اساس آن دقیقا بدانیم که چه برنامه‌ای را در چه زمانی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: دانشجو معلمان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان باید در مقایسه با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر متمایز باشند و ازنظر توانمندی و صلاحیت علمی و حرفه‌ای و کارآمدی از دیگر دانشجویان در جایگاه بالاتری قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه در تمایز فلسفه این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر شک نداریم ولی می‌خواهیم تمایز عمل را هم در این دانشگاه بدانیم و بفهمیم چه راهکارهایی دانشگاه فرهنگیان را در صدر دانشگاه‌های کشور خواهد نشاند، گفت: مگر ممکن است دانشجو را تعلیم دهیم و بعد از فارغ‌التحصیلی به دنبال این نباشیم که این دانشجو چگونه در حال فعالیت است؟ و کارآمدی و اثربخشی دانشگاه را پیگیری نکنیم. در حقیقت اگر در یک مجموعه دانشگاهی ارزیابی درستی از اثربخش و کارایی محصول خود نداشته باشیم چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم هیات علمی و باقی افراد شاغل در دانشگاه، کیفیت عملکردهایشان را تشخیص بدهند.

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش با مسئله کرونا، همزیستی مسالمت‌آمیز انجام داد و آن را به‌عنوان یک بحران قبول کرده و آموزش را با شیوه‌های مختلف در این دوران آغاز کرده است، بیان کرد: توانستیم در شروع سال تحصیلی جدید با کرونا کنار بیاییم. اگرچه به نظر می‌رسد ساده‌ترین راه در مواجهه با ویروس کرونا این است که بگوییم آموزش غیرضروری است و باید متوجه خسارات ناشی از آموزش غیرحضوری هم باشیم. اصل را بر آموزش حضوری قراردادیم و در دانشگاه هم باید آموزش حضوری را تأکید کنیم و سعی کنیم دانشجو معلمان را حتی برای یک روز هم شده به کلاس بیاوریم. اگر هم در مورد خوابگاه برخی دانشجویان به مشکل و مسئله می‌رسیم باید ترتیبی اتخاذ کنیم تا این دانشجویان بتوانند در مدت بیماری کرونا در نزدیک‌ترین دانشگاه محل سکونت خود به تحصیل مشغول شوند و از آموزش حضوری برخوردار شوند.

وی با اشاره به شناسایی معلمان برتر و استفاده از تجربیات آن‌ها گفت: مستندسازی سوابق گذشته کار ارزشمندی است. مستندسازی باید هم بر روی اسناد و هم بر روی معلمان برجسته انجام شود تا ماندگار شوند و برای نسل‌های بعدی نمونه عینی باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش موفقیت دانشگاه فرهنگیان در زمان کرونا درزمینه چاپ و انتشار کتب و دانشجویان برتر و برگزیده در میان دانشگاه‌های دیگر کشور را قابل‌تحسین دانست و تصریح کرد: آموزش‌وپرورش مفتخر به حمایت مقام معظم رهبری است و بزرگ‌ترین مسئولیت کشور را دارد. باید از ثبات بهتری برخوردار باشد تا عرصه و جولانگاه سودجویان و دشمنان نشود.

وی گفت: به‌عنوان کسی که چند دهه تجربه مدیریتی داشته‌ام می‌دانم که با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری هدف ما خیلی روشن است و اگر دانشگاه بخواهد گزارشی از اقدامات و عملکرد خود بدهد باید در مواردی که ایشان تأکید داشتند گام بردارد. برای مثال تربیت‌معلم تراز در دانشگاه از بیانات ایشان می‌باشد و باید تمام فکر و ذهنمان را متمرکز کنیم که چطور می‌توانیم سخن رهبری را به عمل درآوریم تا بتوانیم در این مورد به ایشان گزارش مطلوب و موردنظر را برسانیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول