اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

لاوروف: اقدامات مخرب واشنگتن ثبات بین‌المللی را تضعیف می‌کند

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای چینی خود گفت اقدامات مخرب واشنگتن ثبات بین‌المللی را تضعیف می‌کند و در نتیجه این اقدامات تنش در نقاط مختلف جهان افزایش می‌یابد.

لاوروف: اقدامات مخرب واشنگتن ثبات بین‌المللی را تضعیف می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای چینی خود در مسکو گفت اقدامات مخرب واشنگتن ثبات بین‌المللی را تضعیف می‌کند و در نتیجه این اقدامات تنش در نقاط مختلف جهان از جمله در مرزهای بین روسیه و چین افزایش می‌یابد. وی افزود: قطعاً ما در این خصوص نگران هستیم و در مقابل هر تلاشی برای افزایش تنش می‌ایستیم.

او در ادامه درباره اقدامات ضد ایرانی آمریکا گفت: ما همچنین وضعیت برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کردیم. و قطعاً روسیه و چین مانند اغلب اعضای شورای امنیت با تلاش‌های آمریکا برای تضعیف و نابود کردن نتایج قطعنامه‌ شورای امنیت مخالفت کردند. ما با تلاش‌های یکجانبه آمریکا برای تضعیف توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران مخالفیم. 

لاوروف تاکید کرد آمریکا با نقض قطعنامه سازمان ملل از برجام خارج شد و اصول اخلاقی، سیاسی و دیپلماتیک را نادیده گرفت. 

او در ادامه به کروناویروس هم پرداخت و گفت دو کشور روسیه و چین به همکاری برای مقابله با این ویروس ادامه خواهند داد و همچنان علیرغم به دست آمدن برخی نتایج، راهی طولانی در پیش است. 

وزیر خارجه چین هم در این نشست ضمن صحبت درباره روابط دو جانبه، بر لزوم تداوم مبارزه با کروناویروس و همچنین تهدید سیاسی شدن این مسئله تاکید کرد. 

در ادامه این نشست، لاوروف در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تمایل روسیه برای دریافت اطلاعات در ارتباط با «الکسی ناوالنی» گفت که کشورش تمایل دارد این اطلاعات را از مقامات آلمان دریافت کند و به همین منظور درخواستی هم ارسال شد اما بعداً مشخص شد که آلمان نامه‌ای به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارسال کرده مبنی بر این که کارشناسان آلمانی معتقدند ناوالنی با سم «نوویچوک» مسموم شده است. 

وی افزود: هیچ مکاتبه دیگری بین برلین و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نبوده و ما تمایل داریم یا از طریق آلمان یا این سازمان اطلاعاتی در این خصوص کسب کنیم. 

لاوروف گفت که نماینده روسیه درخواست در این خصوص را به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارائه کرده و دیروز به او گفته شد که هیچ مکاتبه‌ای که حاوی اطلاعات در اثبات مسمویت باشد، موجود نبوده است. به گفته لاوروف، آلمان هم در پاسخ به درخواست نماینده روسیه برای ارائه اطلاعات گفته که این مسئله دیگر موضوعی دو طرفه نیست و با تحقیقات چندجانبه مرتبط است. 

این دیپلمات ارشد روس افزود: نمی‌دانیم درباره چه نوع تحقیقات چندجانبه حرف می‌زنند و امیدواریم به این اقدامات گیج‌کننده پایان بدهند. 

او در پاسخ به سوالی درباره اتهام مداخله روسیه، چین و ایران در انتخابات آمریکا هم گفت آمریکا سالهاست در این خصوص اتهاماتی را مطرح کرده اما از درخواست روسیه برای مشورت در خصوص امنیت سایبری طفره رفته است.

وی افزود این آمریکا است که در امور کشورهای دیگر دخالت می‌کند و به طور مثال با تصویب قانونی در حمایت از اوکراین، سالانه ۲۰۰ میلیون دلار برای تامین بودجه سازمان‌های ضد روسیه هزینه می‌کند.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول