اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

صادرات 170 میلیون دلاری تعاونی‌های مازندران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: میزان صادرات شرکت‌های تعاونی بیش از 170 میلیون دلار محصولات تولیدی ، کشاورزی ، صنعتی ،خدمات فنی مهندسی شرکت های تعاونی به کشورهای خاورمیانه ، آسیایی ،اروپایی و کشورهای عربی است.

صادرات 170 میلیون دلاری تعاونی‌های مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، کامران اصغری بعد از ظهر امروز در مراسم پانزدهمین دوره معرفی تعاونی‌های برتر استان مازندران که با حضور استاندار و تعاونگران در استانداری مازندران برگزار شد، اظهار کرد: استان با داشتن ظرفیت‌های بالا در زمینه تولید محصولات کشاورزی، شیلاتی، گردشگری، دریایی، صنایع دستی، می‌تواند در ایجاد، گسترش و توسعه تعاونی‌ها و به دنبال آن تولید و اشتغال پایدار نقش مهمی را ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه تعاونی‌ها کانون‌های اقتصادی و اجتماعی هستند که با اشاعه فرهنگ تعامل و مشارکت هماهنگ برای استفاده از ظرفیت‌های بالقوه افراد جامعه به ویژه جوانان تحصیلکرده، فراهم کننده شغلی پایدار است، تصریح کرد: اشاعه فرهنگ مشارکت در بین جوامع و حضور مردم در صحنه‌های اقتصادی و اجتماعی و مشارکت فکری و مالی آنها بهترین تضمین برای افزایش آگاهی‌ها، افزایش بهره‌وری تولید و توزیع کاهش توقعات و انتظارات کاذب، بهینه‌سازی تعادل بین نیازها و امکانات است، از طریق فعالیت‌های تعاونی، سطح زندگی مردم به مراتب بهتر و سریع تر از شرایط بخش خصوصی ارتقاء می‌یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران بیان کرد: در حال حاضر بیش از 13 هزار تعاونی با حدود 2 میلیون و 800 هزار عضو با ایجاد 154 هزار شغل در بخش‌های مختلف که جمعاً بیش از پنج درصد از اقتصاد ملی را تشکیل می‌دهند، در حال کار و فعالیت هستند.

این مسؤول ادامه داد: براساس اعلام اتاق تعاون ایران، نتایج حاصله از پایش محیط کسب و کار بخش تعاون در زمستان ۹۸، نشان از این دارد که استان مازندران دارای رتبه نخست و بهترین محیط کسب و کار در بخش تعاون کشور است.

اصغری بیان کرد: طی آخرین پایشی که اتاق تعاون ایران در زمستان سال 98 در زمینه وضعیت محیط کسب و کار در بخش تعاون استان‌های کشور انجام داد، استان مازندران با شاخص 4.03 از 10 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) دارای بهترین محیط کسب و کار در سطح استان‌های کشور ارزیابی شده و استان هرمزگان با شاخص 5.25 پس آن قرار دارد.

وی گفت: این مهم در حالی رخ داده است که در سال 97 استان مازندران دارای شاخص 6.11 بود ولی با تلاش مجموعه دولت و تعاونگران بهبود خوبی را در این حوزه شاهد هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از اجرای طرح روستا تعاون در استان به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانایی‌های اجرایی بخش تعاون در سطح روستاها، توسعه و توانمندسازی تعاونی‌های روستایی، رونق اقتصادی، مشارکت سازمان یافته و کار آفرینی اقتصادی روستاییان در قالب مشارکت گروهی خبر داد.

این مسؤول با اشاره به تشکیل و فعال‌سازی بیش از 53 تعاونی توسعه روستایی در قالب طرح روستا تعاون، افزود: بیش از 1700 شرکت تعاونی در گرایش‌های مختلف تولیدی ، توزیعی و خدماتی تاسیس و ثبت شده است.

اصغری از توانمند کردن تعاونی‌های استان مازندران با پرداخت بیش از 35 میلیارد و 760 میلیون تومان خبر داد و گفت: میزان صادرات شرکت‌های تعاونی بیش از 170 میلیون دلار محصولات تولیدی ، کشاورزی ، صنعتی ،خدمات فنی مهندسی شرکت های تعاونی به کشورهای خاورمیانه ، آسیایی ،اروپایی و کشورهای عربی است.

*با اولویت به بخش تعاون توجه کنیم

استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه بخش تعاون یکی از سه بخش مهم اقتصادی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: مسئولان و مردم نگرششان را نسبت به تعاون باید تغییر دهند.

احمد حسین‌زادگان بیان کرد: تقویت نقش تعاونی‌ها در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی، تمهید بسترهای لازم جهت حضور موثرتر تعاونی‌ها در تمامی عرصه‌‏های اقتصادی، توسعه آموزش‌‏های فنی و حرفه‌‏ای به منظور افزایش کارآمدی و توانمندسازی تعاونی ‏ها و تاسیس تعاونی های فراگیر؛ زمینه ساز تحقق جهش در اقتصاد کشور و استان می‌شود.

حسین‌زادگان با اعلام به اینکه با نگرش منفی به تعاونی‌ها نگاه نکنیم،‌ افزود: تامین منابع مالی تعاونی‌ها بسیار مهم است.

این مسؤول خواستار تشکیل شرکت‌های تعاونی و سرمایه‌گذاری های منسجم برای توسعه استان شد و ادامه داد: مشکلات تعاونی‌ها باید در کارگروه ویژه بررسی و احصا شود.

حسین‌زادگان با بیان اینکه باید با الویت به بخش تعاون توجه کنیم،‌ گفت: دولت بدون دخالت در فرآیند انتخابات تعاونی‌ها، از تعاونگران حمایت می‌کند.

وی بیان کرد: نقش‌آفرینی اتاق تعاون و جایگاه تسهیل گرایانه و هدایت‌گونه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در رسیدگی به مشکلات تعاونی‌ها و کمک به رونق هرچه بیشتر این بخش قابل توجه بوده که در همین زمینه، فعالیت تعاونی‌های فعال در مازندران نشان دهنده رونق این بخش و کمک شایان تعاونی‌های استان به اقتصاد کشور است.  

استاندار مازندران تصریح کرد: ایجاد تعاونی‌های پویا و دارای هدف و برنامه با توجه به ظرفیت‌های بزرگ استان می‌تواند عامل ایجاد تحول و دگرگونی باشد و مانیز به عنوان مدیران اجرایی استان از هر گونه کمک و مساعدتی برای پیشبرد اهداف عالیه بخش تعاون دریغ نمی‌کنیم.

به گزارش فارس، در پایان این مراسم از ۲۰ تعاونی برتر استان مازندران تجلیل شد.

انتهای پیام/86018/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول