اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

رسیدگی الکترونیکی به شکایات کارگری و کارفرمایی/ ۱۰ درصد اشتغال جهان مربوط به تعاونی‌ها است

سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در هفته دولت به طور کامل رونمایی از طرح رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌های شکایات کارگری و کارفرمایی کلید می‌خورد و از این پس هیچ کارگر و کارفرمایی برای ثبت دادخواست نیاز به حضور در دفاتر نخواهد داشت.

رسیدگی الکترونیکی به شکایات کارگری و کارفرمایی/ ۱۰ درصد اشتغال جهان مربوط به تعاونی‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کامران کلانی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و فرارسیدن روز تعاون اظهار کرد: به مناسبت هفته تعاون ۶۸ طرح در استان اصفهان کلید می‌خورد، ۳۸۳ طرح در کشور عملیاتی می‌شود که ۶۸ طرح آن به اصفهان اختصاص دارد. 

سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه افتتاح این طرح‌ها منجر به ایجاد هزار و ۴۴٣ شغل مستقیم می‌شود، افزود: وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی در دولت تدبیر و امید منبعث از مبانی نظری است که شامل بحث نهادسازی بازار کار، طراحی نظام کارآفرینی، توانمندسازی برای کاهش فقر و بحث کاهش و مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۳ میلیون شرکت تعاونی‌ در دنیا داریم، اشتغال حدود ۲۸۰ میلیون نفر یعنی ۱۰ درصد اشتغال کل جهان مربوط به شرکت‌های تعاونی است.

کلانی گفت: آنچه در تعاونی‌ها مهم است این است که در تعاونی شاهد یک مدلی از مردم محوری هستیم.

سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه در ایران تا پایان سال ۹۸، ۹۴ هزار و ۱۵۱ تعاونی فعال با ۱.۰۷ میلیون نفر عضو داشته‌ایم، افزود: اسناد بالا و اصل۴۴ می‌گوید باید به سهم ۲۵ درصدی در تعاون دست پیدا کنیم در حال حاضر آمار فعلی حدود ۵ درصد را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان ۳۳۱۴ تعاونی فعال با اشتغال مستقیم، ۵۲ هزار ۴۲۹ نفر، ۲۷ اتحادیه فعال تعاونی و ۸ تعاونی توسعه و عمران شهرستانی داریم از نظر تعداد تعاونی توسعه و عمران شهرستانی بعد از استان فارس در رتبه دوم کشور قرار داریم.

کلانی ضمن اشاره به رتبه اول استان اصفهان در مقالات علمی مربوط به تعاون اظهار کرد: تعاونی توسعه و عمران شهرستان گلپایگان رتبه اول کشوری را در توسعه عمران منطقه‌ای داشته است.

سرپرست اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: تفاهماتی با آموزش و پرورش بخش فنی و حرفه‌ای دانشگاه‌های سطح استان در حال شکل‌گیری است. برای اینکه فرهنگ تعاونی را در مدارس ارجاع دهیم در همین خصوص در راستای تسهیل در انجام امور، فعالین بخش خصوصی سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون راه‌اندازی کردند.

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین انگیزه ما این است که رویکردی که وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی اتخاذ کرده است را عملی نهادینه کنیم و برنامه‌های کلیدی را منطبق بر سیاست‌های وزارت کار پیاده‌سازی کنیم.

کلانی گفت: برای صیانت از نیروی کار در اصفهان شرایط ویژه‌ای داریم در سال ۹۸ نزدیک ۲۸/۶۵۳ پرونده شکایت کارگری کارفرمایی را رسیدگی کردیم، در پنج ماهه ابتدایی امسال هم ۹۶۸۷ پرونده در هیأت‌های تشخیص حل اختلاف رسیدگی شده که در مجموع در این سال‌ها بحث صیانت از نیروی کار به معنای واقعی نه در اصفهان که در تمام کشور خوب اجرایی نکردیم.

سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ضمن اشاره به دعاوی کارگری و کارفرمایی بیان داشت: این دعاوی همچنان به همان شدت قبل ادامه دارد، در حوزه روابط کار تعاریف علمی این است که رابطه علمی بین کارگر و کارفرما و دولت را که در قالب سیاست‌های غیر یک‌جانبه گرایانه هستند حاکمیت بدهیم.

وی اظهار کرد: نکته‌ای که به آن توجه کردیم بحث آموزش است، اگر نتوانیم روابط اجتماعی بین کارگر و کارفرما را به نقطه تعادل برسانیم نمی‌توانیم کاهش تنش‌ها بین کارگر و کارفرما را انتظار  داشته باشیم.

کلانی افزود: ما توانستیم فرایند رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی و از حالت دستی به الکترونیکی تغییر دهیم، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سامانه جامع به این منظور  طراحی کرده عنوان سامانه جامع روابط کاراست، این سامانه دارای ۱۲ زیرسامانه است.

سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: علاوه بر رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌ها، باعث کاهش مراجعات مردمی می‌شود و باعث افزایش ضریب سلامت خواهد شد.

وی با اشاره به این ۱۲ زیر سامانه اظهار داشت: به عنوان مثال یکی از زیرسامانه‌ها که اخیراً عملیاتی شده است شامل زیرسامانه بیمه بیکاری است. یعنی درخواست برقراری بیمه بیکاری را از این پس کارگران نیازی به حضور در ادارات کار ندارند.و برای ورود به این سامانه‌ها و زیرسامانه‌ها احراز هویت لازم است. که در دو هفته ی اخیر دفاتر پیشخوان خدمت احراز هویت را شروع کرده‌اند. از ابتدای شهریور ۱۰ شهرستان را الکترونیکی کردیم.

کلانی تصریح کرد: در هفته دولت به طور کامل رونمایی از طرح رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌های شکایات کارگری و کارفرمایی کلید می‌خورد و از این پس هیچ کارگر و کارفرما برای ثبت دادخواست نیاز به حضور در دفاتر نخواهد داشت.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول