اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

ورود سالانه یک میلیون متر مکعب رسوبات به سد ایلام/ انفعال در مقابله با رسوبات جان سد را می‌گیرد

سالانه یک میلیون متر مکعب رسوب به داخل مخزن سد ایلام، که دارای اهمیت بالایی نیز هست، وارد و عمر مفید آن را کاهش می‌دهد این در حالی است که اقدامات کافی به منظور مقابله با ورود رسوبات به سد انجام نمی‌شود.

ورود سالانه یک میلیون متر مکعب رسوبات به سد ایلام/ انفعال در مقابله با رسوبات جان سد را می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، سد ایلام با ظرفیتی معادل 71 میلیون متر مکعب در سال 1384 به بهره برداری رسیده است و تقریبا نیمی از آب شرب شهر ایلام از طریق این سد تامین می‌شود که از سال گذشته اقداماتی نیز به منظور تامین آب شهرستان ملکشاهی از سد ایلام صورت گرفته است.

همچنین بخشی از آب کشاورزی منطقه امیر آباد و مهران هم از سد ایلام تامین می‌شود که نشان از اهمیت بالای سد ایلام است؛ سالانه حدود 15 تا 16 میلیون متر مکعب آب شرب شهر ایلام، از طریق سد ایلام تامین می‌شود.

طبق مطالعاتی که توسط دانشگاه ایلام به مدت 10 سال صورت گرفته سالانه یک میلیون متر مکعب رسوب به داخل مخزن سد وارد می‌شود که عمر مفید سد که تقریبا 50 سال است را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود از حالت سودمند خارج شود و ظرفیت آن کاهش یابد.

 

برای 30 سال آینده سد جوابگوی رفع نیازها نخواهد بود

حاجی کریمی استاد دانشگاه ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: سد ایلام منبع استراتژیک و ارزشمندی برای شهر ایلام محسوب می‌شود و رسوباتی که به دلیل رسوب زایی بالای جنس زمین آن منطقه در هنگام بارندگی شسته می‌شود به همراه آب در پشت سد قرار می‌گیرد.

وی افزود: از 15 سال گذشته حدود 2 میلیون متر مکعب از رسوبات تخلیه شده‌اند و طبق مطالعات انجام شده سالانه حدود 1 میلیون متر مکعب رسوب به سد ایلام وارد می‌شود و با این احتساب که 15 سال از بهره برداری سد می‌گذرد برای 30 سال آینده سد جوابگوی رفع نیازها نخواهد بود.

 

رسوبات کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می‌دهند

استاد دانشگاه ایلام، گفت: حجم اولیه سد، 71 میلیون متر مکعب بوده است که در حال حاضر به 51 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است؛ رسوباتی که وارد سد می‌شوند مقداری کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اثرات زیست محیطی زیادی را به وجود می‌آورند.

وی ادامه داد: یکی از راه‌ کارها برای کاهش رسوب، عملیاتی تحت عنوان شاس رسوب است که سبب می‌شود بخشی از آب گل آلودی که در نزدیکی سد قرار گرفته از طریق دریچه‌های تخلیه کننده پایینی سد خالی شود و به پایین دست سد حرکت کند که بایستی به صورت گسترده‌تر انجام پذیرد.

کریمی تصریح کرد: اقداماتی که توسط اداره آبخیز داری انجام می‌شود اگر چه مفید بوده است اما خیلی موثر نبوده و سالانه حجم زیادی رسوب وارد سد ایلام می‌شود که بایستی با اقدامات بیولوژیکی و استفاده از سدهای کوتاه‌تر به مبارزه با رسوبات بپردازیم.

 

عمده اراضی مشرف به سد متعلق به مردم است

رضا احمدی مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: در سال 98، 10 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای بحث سازه‌های آبخیز داری مثل گابیون‌ها، بندهای سنگی ملاتی و بندهای کوتاه در حوزه سد ایلام هزینه شده است.

وی افزود: امور آب طبق قانون موظف است که حوزه سدها را با پوشش گیاهی( جنگلکاری و مرتع) ورود رسوب به داخل سد را به حداقل برساند.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام، گفت: عمده اراضی مشرف به سد متعلق به مردم است و هر ساله با شخم زدن، حجم رسوبات بالاتری در منطقه ایجاد می‌شود که بایستی از طریق توافق با صاحب اراضی، حجم رسوبات وارد به سد را کاهش داد.

 

 سد مخزنی چناره به عنوان جایگزین سد ایلام در حال ساخت است

علی پوراحمد سرپرست آب منطقه‌ای ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: عمر مفید سد بر اساس حجم رسوباتی است که وارد مخزن می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از 50 سال سد تخریب نمی‌شود بلکه اهداف اولیه را نمی‌تواند پوشش دهد.

وی افزود: در بالا دست سد کارهای آبخیزداری در حوزه کاری منابع طبیعی است و به شرکت آب منطقه‌ای مربوط نمی‌شود و ما  کارهای مطالعاتی را انجام می‌دهیم.

سرپرست آب منطقه‌ای ایلام، گفت: طبق مطالعاتی که انجام شده است، سد مخزنی چناره به عنوان سد جایگزین سد ایلام در حال ساخت است که به زودی عملیات اجرایی آن انجام می‌شود.

 

کافی نبودن اقدامات برای مقابله با ورود رسوبات به سد 

طبق اعلام برخی کارشناسان منابع طبیعی اقدامات برای مقابله با ورود رسوبات به سد ایلام کافی نیست و این انفعال در مقابله با رسوبات در طول زمان جان سد ایلام را می‌گیرد و یکی از بزرگترین منابع استان، بلا استفاده می‌شود.

 

گزارش: زهرا طیبی

انتهای پیام/ 970877/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول