اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

هم حفظ سلامت هم عرض ارادت/ پرچم‌داران آستانه‌ای به یاری محرومین شتافتند

کرونا باعث تغییر سبک عزاداری هیئت پرچم‌داران حسینی در آستانه‌اشرفیه شد، این هیئت هرساله در شب پنج محرم پرچم و علم‌های عزاداری را راه انداخته ولی کرونا سبب تغییر سبک عزاداری این هیئت تغییر کند.

هم حفظ سلامت هم عرض ارادت/ پرچم‌داران آستانه‌ای به یاری محرومین شتافتند

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، سعید شفیعی ثابت: چندین ماه از شیوع ویروس منحوس کرونا در استان گیلان گذشته و هر فرد و نهادی به‌اندازه توان خود کمکی به شکست این ویروس می‌کند، از کادر درمانی استان گرفته که جانشان را در کف دست گذاشته تا گروه‌های جهادی که هر جا نیازی باشد به‌عنوان اولین‌ها در میدان حاضرند.

در طی این مدت پیر و جوان، زن و مرد فقیر و پولدار، کارگر و دکتر همه باهم دست‌به‌هم داده و بدون داشتن چشم‌داشتی در کنار گروه‌های جهادی و کادر درمانی به کنترل کرونا کمک کردند.

کرونا یک ویروس ناشناخته و یک مهمان ناخوانده است که وارد گیلان شده و قصد رفتن هم ندارد ولی این ویروس علیرغم تمامی مشکلاتی که ایجاد کرده، برای کشور یکسری مزایا هم داشت و آن چیزی جز وارد شدن فرهنگ جدید کمک به هم‌وطن نیست.

بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص آغاز رزمایش مواسات گروه‌های جهادی و هیئتی‌ها پای کار بوده و در نیمه شعبان مرحله اول این رزمایش در گیلان به بهترین نحو ممکن اجرا شد لذا اگر این فرمان تاریخی و کمک خیران و مردم و تلاش جهاد گران نبود خسارت وارد شده به استان در روزهای کرونایی بسیار زیاد می‌شد.

هنوز کسی استرس پدران را در آن ایام از یاد نبرده، پدرانی که از ترس کرونا و حفظ سلامتی خانواده خود جرئت بیرون رفتن از خانه را نداشتند ولی در همان حال نگران تأمین معیشت زندگی بودند و اینجا بود که رزمایش مواسات آغاز و آرامش به زندگی این افراد تزریق شد.

همگان انتظار اتمام و‌ کنترل کرونا تا قبل از ماه محرم را داشتند ولی بی‌احتیاطی مردم راه را برای کووید ۱۹ باز گذاشته و موج دوم آن آغاز شد؛ موجی که به‌مراتب سنگین‌تر از موج اول بوده و افراد بسیاری مبتلا و خانواده‌های بی‌شماری داغدار شدند.

ماه محرم در شهرستان آستانه‌اشرفیه که به‌عنوان چهارمین شهر مذهبی کشور نامیده می‌شود حس و حال بسیار خاصی دارد، از توزیع غذا در مجمع گرفته تا برپایی ایستگاه صلواتی که همه باعث ایجاد شکوه عزاداری ماه محرم در این شهرستان به برکت وجود حرم مطهر حضرت سلطان سید جلال‌الدین می‌شود.

 

کرونا باعث تغییر سبک عزاداری بسیاری از هیئتی جمله مانند هیئت پرچم‌داران حسینی در آستانه‌اشرفیه شد، این هیئت هرساله در شب پنج محرم پرچم و علم‌های عزاداری را راه انداخته و با طی کردن مسیری خود را به بارگاه ملکوتی حضرت سلطان سید جلال‌الدین اشرف (ع) می‌رساندند ولی کرونا سبب تغییر سبک عزاداری این هیئت تغییر کند.

مسؤول هیئت پرچم‌داران حسینی آستانه‌اشرفیه می‌گوید همه‌ساله در شب پنج محرم این هیئت یک دسته روی بسیار بزرگ با تعداد علم و پرچم‌های بیشمار گرفته و به سمت حرم مطهر حضرت سلطان سید جلال‌الدین اشرف (ع) حرکت می‌کرد که امسال به علت کرونا این امر محقق نشده است.

هیئتی‌ها همیشه پایبندترین افراد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده و‌ حفظ سلامتی افراد برای آنان بسیار مهم است و این همان نکته‌ای است که مجتبی شیرزاد به آن اذعان دارد،

وی معتقد است هیئتی باید خود را در هر شرایطی آماده عزاداری برای سیدالشهدا کنند زیرا این پرچم و بیرق نباید زمین بماند به همین دلیل ما امسال یک مراسم در محل هیئت گرفته و از پیرغلامان اهل‌بیت برای نوحه‌خوانی در این مراسم دعوت کردیم.

در حین صحبت با رئیس هیئت پرچم‌داران حسینی به نکته‌ای عجیب پی بردم و آن ذوق عجیب جوانان این هیئت برای کمک به هم‌وطنان آسیب‌دیده در کرونا بوده است و وقتی از مجتبی شیرزاد دلیل این شوق‌وذوق را پرسیدم گفت « اعضا این هیئت همگی از بازاریان و‌ بزرگان آستانه‌اشرفیه بوده و سختی دوران کرونا با گوشت و پوست خود لمس کردند به همین دلیل در طی این ایام از هیچ تلاشی برای یاری‌رساندن به هم‌وطنان خود دریغ نکردند.»

عده‌ای بر این باورند عزاداری برای سیدالشهدا فقط گریه کردن و بر سینه و سر زدن است ولی کرونا سبب شد تا هیئتی‌های آستانه‌اشرفیه نوع دیگر عزاداری را تجربه کنند و آن انجام کمک مؤمنانه و توزیع بسته‌های معیشتی در بین مردم مناطق محروم بوده است.

مسؤول هیئت پرچم‌داران حسینی آستانه‌اشرفیه در همین خصوص می‌گوید امام حسین (ع) و پدر بزرگوارشان حضرت علی همواره حامی محرومان بوده و شبانه بر در منزل یتیمان غذا و اطعام می‌بردند و این امر منجر شد تا جوانان این هیئت با تبعیت از مولای خود علی در محرم امسال و‌‌ با توجه به شیوع کرونا دست به انجام این کار بزند.

 

یکی دیگر از اقدامات شایسته این هیئت در کمک مؤمنانه تهیه لوازم‌تحریر و کیف برای کودکان یتیم و‌ افراد ساکن در مناطق محروم بوده است که با توجه به در پیش بودن آغاز سال تحصیلی بسیار می‌تواند دل این کودکان معصوم را شاد کند.

آری هیئتی‌های آستانه‌اشرفیه نشان دادند در همه شرایط باید بیرق مشکی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برافراشته بوده و در این راه باید نگاه به محرومین در سرلوحه کار قرار گیرد.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول