اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب به پتروشیمی «هگمتانه» و «جهان‌آباد»

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب همدان به پتروشیمی «هگمتانه» و «منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد» خبر داد.

انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب به پتروشیمی «هگمتانه» و «جهان‌آباد»

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان منصور ستوده ظهر امروز در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از وظایف شرکت آب‌منطقه‌ای احداث تصفیه‌خانه و خطوط آبرسانی است که در وضعیت کنونی در استان همدان ۶ تصفیه‌خانه یا ظرفیت ۶ هزار و ۱۶۵ مترمکعب در ثانیه فعال است.

وی با بیان اینکه سدهای اکباتان، آبشینه، شیرین‌سو، سرابی و شنجور به عنوان سدهای قبل سرمایه‌گذاری برای گردشگری معرفی شده است افزود: سرمایه‌گذاران از این طرح استقبال کردند و در فراخوانی که اعلام شد، چندین سرمایه‌گذار شرکت کردند که در حال بررسی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی گفت: در سد خرم‌رود تویسرکان ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، در طرح آبرسانی به شهر همدان ۵۰۰ میلیارد ریال و در طرح آبرسانی به ملایر ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری در سد گرین نهاوند اظهار کرد: موافقت و مشارکت بانک کشاورزی و تجارت برای سرمایه‌گذاری در سد گرین در حال انجام است که موافقت اولیه گرفته شده و در مرحله فراخوان است.

ستوده با ابراز امیدواری از سرمایه‌گذاری بانک‌ها در این زمینه گفت: میزان سرمایه‌گذاری ۱۸۷ میلیارد تومان است که دولت تضمین کرده با سود معقولی آورده سرمایه‌گذار را برگرداند.

وی در ادامه به حفاظت از آب‌های زیرزمینی پرداخت و گفت: لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها مدنظر است که با اعتبارات کشوری بخش عمده‌ای از رودخانه‌های استان که در سیلاب‌های سال قبل و امسال شناسایی شده بود، لایروبی می‌شود، تاکنون نیز ۱۳۲ کیلومتر انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از رفع تصرف ۵۲۵ رودخانه و آزادسازی آنها خبر داد و گفت: ۱۴۳ مورد علامت‌گذاری حد بستر و حریم رودخانه‌ها بوده که سال‌های آینده نیز باید ادامه یابد.

وی با بیان اینکه در حفاظت منابع آب زیرزمینی نصب کنتورهای هوشمند مهم است تا بیشتر چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند آب و برق متصل شود افزود: بر این اساس ۴ هزار و ۹۸۰ دستگاه کنتور هوشمند در چا‌ه‌ها نصب شد که ۳۵ درصد چاه‌ها را مشمول می‌شود.

ستوده در خصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز یادآور شد: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون ۴ هزار و ۵۲۳ چاه مسدود شد که نصب کنتورهای هوشمند، انسداد چاه‌های غیرمجاز و تعدیل پروانه‌ها باعث شده خروجی کار، بهبود منابع زیرزمینی باشد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان وضعیت بارشی خوبی ندارد گفت: میانگین بارش در همدان ۳۴۰ میلیمتر در سال است که در سال جاری به ۴۶۰ میلیمتر رسید اما نسبت به ۲ سال گذشته ۲۴ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت ۳۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه تاکنون ۷۶ درصد مخازن سدهای استان پر شده است افزود: ۱۰ سد در استان در دست مطالعه است که ۱۲۶ متر مکعب ظرفیت دارند.

وی به استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب در صنعت اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای مهم استفاده از پساب در نیروگاه مفتح است که ۲۰ حلقه چاه را مسدود کرد.

ستوده با بیان اینکه با اجرای خط انتقال ۴۰ کیلومتری ۱۰ میلیون متر مکعب پساب در اختیار نیروگاه قرار می‌گیرد افزود: در حال حاضر اکثر چاه‌ها پلمب شده است و نیروگاه نیز تولید صد درصدی برق را دارد.

وی از انتقال ۶۳۰ هزار مترمکعب پساب به پتروشیمی هگمتانه خبر داد و گفت: قرار است با اجرای خط انتقال ۱۱ کیلومتری پساب به پتروشیمی برسد و چاه‌های خود را پلمب کند.

 مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان از تخصیص پساب به منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد نیز خبر داد و افزود: ۳ میلیون متر مکعب مجوز انتقال پساب به این منطقه اقتصادی اخذ شده که امیدواریم صنایع مستقر در این منطقه رونق تولید داشته باشند.

وی اضافه کرد: در راستای طرح‌های تعادل‌بخشی توانستیم ۳ میلیون مترمکعب برای صنایع کم آب‌بر مجوز تخصیص آب بگیریم و اکنون برای صنایع کوچک تامین آب داریم.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول