اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

۱۰ شب ۱۰ منبر| علوی تهرانی: ۳ گروه آدم‌هایی که از فرشته‌ها بهترند

علوی تهرانی گفت: خداوند بین تمام مخلوقاتش، آفرینش انسان را مهم‌ترین خلقتش می‌داند و به او برتری‌هایی داده است. البته این به معنای برتری فرد به فرد انسان‌ها نیست؛ بلکه مقام انسانیت برتر است.

۱۰ شب ۱۰ منبر| علوی تهرانی: ۳ گروه آدم‌هایی که از فرشته‌ها بهترند

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری شب دوم محرم در مسجد حضرت امیر(ع) در قالب حسینیه مجازی شب گذشته شنبه ۱ شهریورماه با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی برگزار شد. 

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی در این مراسم طی سخنرانی با موضوع «سقوط انسانیت» اظهار داشت: خداوند بین تمام مخلوقاتش، آفرینش انسان را مهمترین خلقتش می‌داند و به او برتری‌هایی داده است که یکی از آن‌ها این است که انسان برتر از ملک است البته این به معنای برتری فرد به فرد انسان‌ها نیست بلکه مقام انسانیت برتر است.

وی با اشاره به اینکه سه گروه در میان انسان‌ها داریم که یکی از آن‌ها انبیاء و مقام نبوت هستند که این ۱۲۴ هزار نفر از سوی خدا انتخاب شدند و برتر از ملک هستند، گفت: در میان انبیاء پیامبر اسلام و ۱۲ وصی ایشان شامل این حدیث هستند که پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: «خدا مخلوقی بهتر از و محترم‌تر از من نزد خود ندارد» که امیرالمومنین(ع) می فرماید: «شما برتر هستید یا جبرائیل؟» و ایشان می‌فرماید: «خداوند تمام انبیاء را از ملائک مقرب برتری داده است و من را برتمام انبیاء و مرسلین برتری داده است و بعد از من این برتری از آن تو و امامان بعد از تو می‌شود. ملائکه خادمان ما هستند. ملائکی که خادمان عرش هستند و خدا را تسبیح می‌کنند، برای ایمان آوردگان استغفار می‌کنند. اگر ما نبودیم، آدم، حوا، بهشت، آسمان، زمین و ... خلق نمی‌شد. بنابراین چگونه ما برتر از ملائکه نباشیم و ...»

علوی تهرانی گفت: دومین گروهی که از ملائکه برتر هستند، طایفه اهل ایمان هستند که در روایت داریم: «خداوند عزوجل آفریده‌ای برتر از مومنین ندارد.» و در روایت دیگر داریم: «مومنین همنشین خداوند هستند». بنابراین بهشت مزد نزد ایمان است و عالی‌ترین مرتبه بهشت که هم نشینی انبیاء و علی‌الخصوص سیدالشهدا هستند، برای مومنین است.

این سخنران مذهبی تصریح کرد: مراد ما از ایمان مدل محاوره‌ای آن نیست بلکه ایمانی است که به انسان ارزش می‌دهد و متعلق آن به عالم غیب که شامل ایمان به خدا، رسول، ملک، کتب آسمانی، معاد، صفات حضرت حق و ... است. این ایمان چگونه حاصل می‌شود؟ اولین گام ایمان معرفت است، گام دوم تبدیل آگاهی به باور و اعتقاد و در نهایت در گام سوم باید باور یقینی و صد در صد شود که شک نباشد.

وی افزود: ایمان واقعی باید حالت تسلیم در اسنان اجاد کند، نماز می‌خواند، روضه می‌گیرد اما تسلیم نیست. آیا واقعا ما در برابر تکالیف الهی تسلیم هستیم؟ نسبت به حقوقی که خداوند تعیین کرده تسلیم هستیم و نسبت به مقدرات تسلیم هستیم؟ یا می‌گوییم چرا به دیگری دادی به ما ندادی؟ این روحیه در غالب افراد وجود دارد.

علوی تهرانی در ادامه به انواع مختلف ایمان اشاره کرد و آن‌ها را تبیین کرد. 

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول