اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

۱۰ شب ۱۰ منبر| علوی تهرانی: ۴ نشانه برتری انسان نسبت به دیگر مخلوقات

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: انسان در میان خلقت‌های خداوند، اشرف مخلوقات است و خداوند به واسطه این خلقت، خود را نیکوترین خالقان نامید. این امر نشان می‌دهد که انسان موجود باارزش و مهمی است و خداوند به انسان برتری‌هایی داده است.

۱۰ شب ۱۰ منبر| علوی تهرانی: ۴ نشانه برتری انسان نسبت به دیگر مخلوقات

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری شب اول محرم در مسجد حضرت امیر(ع) در قالب حسینیه مجازی شب گذشته پنجشنبه ۳۰ مردادماه با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی در این مراسم طی سخنرانی با موضوع «سقوط انسانیت» اظهارداشت: محرم امسال سخت است، باید برای حضرت حسین(ع) غریبانه عزاداری برگزار کنیم. مجلس عزاداری را سرسری نگیرید، در صدر اسلام شخصیتی به نام ابوامر اویس بن عامر معروف به اویس قرن که مسلمانی اهل یمن بود، با مادر خود زندگی می‌کرد. از مادر اذن گرفت تا به مدینه بیاید و شرف یاب محضر پیامبر(ص) شود. مادر با او شرط می‌کند که برای زیارت می‌روی تنها یک نیم روز بیشتر در مدینه توقف نکن. او وقتی به مدینه مشرف می‌شود، به منزل پیامبر(ص) می‌رود اما می‌بیند ایشان نه در منزل و نه در شهر هستند. کمی صبر می‌کند اما می‌بیند نصف روز گذشت اما پیامبر(ص) نیامده است لذا به عهد مادر وفا می‌کند و باز می‌گردد.

این سخنران مذهبی ادامه داد: پیامبر(س) در بازگشت فرمودند با نگاه  به خانه خالی فرمودند: من نور خدا را مشاهده می‌کنم و بعد فرمودند من بوی بهشت را از یمن احساس می‌کنم. اویس، پیامبر(ص) را زیارت نکرد اما به دلیل اطاعت از امر خدا بوی بهشت از او استشمام شده است. برگزاری جلسه به شکل مجازی برای رعایت یک امر واجب است.

وی با بیان اینکه ما پنج نوع رابطه با اهل بیت(ع) داریم که شامل معرفت، شباهت، اطاعت، ولایت و محبت و اظهار آن یعنی مودت است، تصریح کرد: امسال اظهار محبت دچار اخلال شده است زیرا مودت خاندان رسول‌الله یحزنون لحزننا و فرحون لفرحناست یعنی در عزای آنان غمگین و در شادی آن‌ها، شاد هستیم. یکی از نشانه‌های حزن، شرکت در تجمعات است که امسال این شرکت تقلیل یافته است اما مودت ما به جای خود باقی است.

علوی تهرانی گفت: انسان در میان خلقت‌های خداوند، اشرف مخلوقات است و خداوند به واسطه این خلق که در قرآن کریم هم آمده است، خود را نیکوترین خالقان نامید.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه این امر نشان می‌دهد که انسان موجود باارزش و مهمی است، گفت: خداوند به انسان مهمترین مخلوقش برتری‌هایی داده است، اولین برتری، گرامی داشتن انسان است که در آیه ۷۰ سوره اسراء داریم: «و ما فرزندان آدم را کرامت داشتیم». خداوند به واسطه عقل ما را گرامی داشته است و انسان را برخوردار از کمال عقل قرار داده است که می‌توان آن ار ارتقا داد تا درک انسان از حقایق هستی بالاتر رود و این در هیچ موجودی نیست. خداوند قدرت اختیار، توانمند بودن بر انجام کارها به نحو تبدیل و تغییر را داده است. از زمانی که زنبور خلق شده همین کار را می‌کند اما انسان از غارنشینی به اینجا رسیده است.

وی اضافه کرد: خداوند آنچه را در زمین وجود دارد، برای انسان قرار داده است و به این وسیله انسان را گرامی داشته است که در قرآن کریم داریم: هرچه برروی زمین است برای شماست.

علوی تهرانی دومین برتری انسان نسبت به دیگران مخلوقات را اراده توصیف و تصریح کرد: انسان می‌تواند شکرگزار باشد اگر اراده شکرگزاری داشته باشد و یا می‌تواند از تاریخ پند بگیرد اما به شرط آن که اراده پند گرفتن داشته باشد. سومین برتری انسان، استعداد آموختن داده است که در آیه ۷۸ سوره نحل داریم: «وَاللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیْئًا وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۙ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ؛ و خدا شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد در حالی که چیزی نمی دانستید، و برای شما گوش و چشم و قلب قرار داد تا سپاس گزاری کنید.»

این سخنران مذهبی ادامه داد: چهارمین ویژگی انسان، استعداد پذیرش امانت الهی است. خداوند این چهار ظرفیت را به انسان داده است که به کجا برشد؟ چرا تاکنون نرسیده‌ایم؟ بحث ما در این دهه پیرامون عوامل سقوط انسان از انسانیت است.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

 

براساس این گزارش، مجلس عزاداری شب‌های دهه اول ماه محرم در مسجدحضرت امیر (ع) به‌مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۱:٣۰ تا ۲٣:٣۰ با سخنرانی حجت‌الاسلام علوی تهرانی بدون حضور جمعیت برگزار می‌شود و به صورت زنده از طریق سایت  fares.ir/live پخش زنده خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول