اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان رتبه نخست برداشت خرما در کشور را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به این که سطح زیرکشت خرما در سیستان و بلوچستان 58 هزار هکتار با تولید 245 هزار تن است، گفت: در کشور از نظر سطح زیر کشت و میزان برداشت خرما رتبه اول به این استان اختصاص دارد.

سیستان و بلوچستان رتبه نخست برداشت خرما در کشور را دارد

محمدعلی نیکبخت امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: اگر روزی کشور بخواهد در زمینه تولید موز خودکفا باشد، باید این اتفاق در سیستان و بلوچستان رقم بخورد، می توانیم به مرحله ای برسیم که نیاز ایران را از موز تامین کنیم که اگر سطح زیرکشت این محصول در شهرستان های چابهار، کنارک و راسک به 14 هزار هکتار برسد، دیگر نیازی نیست با مشکلات ارزی که وجود دارد برای واردات این محصول اقدام کنیم با تحقق این مهم علاوه بر ایجاد اشتغال، نیاز کشور نیز تامین می شود.

وی با اشاره به تاثیر کرونا بر تامین غذا در جهان، گفت: با حمایت دفتر مقام معظم رهبری و دولت شرایط به گونه ای رقم خورده است که در شرایط کرونا مشکل تامین غذا در کشور نداریم.

نیکبخت با اشاره به ظرفیت های کشاورزی سیستان و بلوچستان، اضافه کرد: این استان با توجه به سواحل جنوب در موضوع صید و صیادی و آبزی پروری شرایط بی نظیری دارد، در باغبانی نیز شرایط این خطه خاص و در چند محصول در ردیف اول کشور قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به این که سطح زیرکشت خرما در سیستان و بلوچستان 58 هزار هکتار با تولید 245 هزار تن است، افزود: در کشور از نظر سطح زیر کشت و میزان برداشت خرما رتبه اول به این استان اختصاص دارد.

وی سطح زیر کشت چای ترش را هزار هکتار اعلام و اذعان کرد: بالاترین سطح زیر کشت این محصول نیز متعلق به سیستان و بلوچستان است، حنا نیز خاص این خطه و انگور یاقوتی جزو ذخایر ژنتیکی آن است‌.

نیکبخت با بیان این که استان در محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری نیز از شرایط خوبی برخوردار است، گفت: اگر کشور می خواهد در بخش محصولات گرمسیری تولید داشته باشد، آن را باید در سیستان و بلوچستان جست و جو کند، چراکه خاستگاه این تولیدات است.

وی اضافه کرد: برخلاف این که اعلام می شود سیستان و بلوچستان استان خشکی است، اما با بارندگی هایی که رخ می دهد و با استفاده از منابع آبی موجود و خاک و هوای خوب، البته در صورت مدیریت خوب می توان برای توسعه کشاورزی بهره برد.

وی با تاکید بر اهمیت زنجیره ارزش، گفت: موز، حنا، چای ترش و خرما خاص سیستان و بلوچستان است، اما با وجود تولید این محصول به دلیل این که زنجیره آن کامل نیست، متاسفانه ضایعات زیاد بوده و به قیمتی که باید فروخته نمی شود که برای رفع این مشکل از همکاری و سرمایه گذاری مردم و بنگاه های اقتصادی استقبال می شود.

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان به این که اجرای الگوی کشت نیز بسیار مورد توجه بوده و در این راستا برنامه هایی تدوین شده است، ادامه داد: رفع برخی محدودیت ها از پیش روی کشاورزان از دیگر اقدامات است که در همین راستا برای اولین بار بعد انقلاب محدودیت کشت پنبه در جنوب استان حذف شد، این مهم باعث توسعه کارخانه ریسندگی و بافندگی ایرانشهر می شود و اشتغال جدیدی به همراه خواهد آورد، چراکه آن ها با توجه به نرخ ارز برای واردات نیازمندی هایشان با مشکل مواجه هستند.

وی بیان کرد: افزایش سطح کشت گیاهان دارویی نظیر گشنیز، کنجد و رازیانه را از جمله برنامه‌های اولویت دار این سازمان در سالجاری عنوان دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با توجه به تکمیل بودن زنجیره تولید گوشت قرمز در استان  نظیر کشتارگاه‌ها  ، بسته بندیها و قرنطینه‌های دامی ،سیستان وبلوچستان می‌توانند بخش قابل توجهی از نیاز کشوربه گوشت قرمز  را تامین کند که تحقق این امر اشتغالزایی حدود ۲۲ هزار نفر را نیز به همراه خواهد داشت.

وی اظهارداشت: با توجه به نیاز سیستان و بلوچستان به گوشت مرغ و تامین تنها ۴۰ درصد نیاز در داخل استان ، هر سرمایه‌گذار می‌توانند در این استان اقدام به راه اندازی واحد پرورش طیور کند که در این زمینه در هفته‌های اخیر ۱۰۰ موافقت اصولی برای راه‌اندازی این واحدها در استان صادر شده است.

نیکبخت خودکفایی در تولید نهال، بذر و نشا را از دیگر برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های مراکز تحقیقاتی موجود  استان ،تولید 40 هزار اصله نهال کشت بافت موزونهال کشت بافت خرمارقم مجول که رقم تجاری جهانی است در مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی ایرانشهر اغاز شده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است این استان به زودی به مرکز تولید نهال کشت بافت در جنوب شرق تبدیل شود.

وی استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری را از راهکارهای مهم برای برون رفت از محدویت منابع آبی عنوان کرد و افزود: در سیستان و بلوچستان هیچ محدودیتی برای راه اندازی سامانه‌های آبیاری نوین وجود ندارد.

نیکبخت افزود: برای راه‌اندازی سامانه‌های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان از شرکت‌های بومی حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول