خلیل رنجبر امروز در گفتگو با خبرنگار فارس فارس در سنندج اظهار کرد: برنامه ارزشمند سنجش به عنوان فرصتی برای برنامهریزی آموزشی، مداخله به هنگام، تشخیص و کمک به بهبود کیفیت آموزشی و کنترل عوامل مؤثر بر افت تحصیلی در دو مرحله مقدماتی (غربالگری) و تخصصی همزمان با سراسر کشور در استان در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه تا کنون 13هزار 478 نوآموز درسامانهی سنجش سلامت نوبت گیری کردند، افزود: در شرایط کنونی بیماری کرونا نوبت گیری در سامانه با فاصله زمانی نیم ساعت است، هر پایگاه سنجش روزانه تعداد 20 نفر نوآموز را ارزیابی وساعت کاری در نوبت صبح ازساعت 8 تا 13 و در نوبت بعدازظهر از ساعت 14 تا 19 با رعایت شیوه نامههای بهداشتی است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: ازآغاز فعالیت پایگاههای سنجش (چهارم مرداد) تا کنون 6هزارو 120 نفرنوآموز معادل 38 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان با مراجعه به پایگاههای سنجش ارزیابی اولیه و تخصصی شدند.
رنجبر بیان کرد: از این تعداد نوآموز ارزیابی شده در پایگاههای سنجش، 271 نفر مشکوک به مشکل بینایی، 122 نفرمشکوک به مشکل شنوایی، 14 نفر دارای مشکلات جسمی- حرکتی و840 نوآموز نیز در مرحله اول آمادگی تحصیلی حد نصاب لازم را کسب نکردند و به مرحله تخصصی ارجاع شدند.
دبیر اجرایی ستاد هماهنگی سنجش استان گفت: 150 نفر نیروی اجرایی تخصصی در21 پایگاه اولیه و مجازی با ارزیابی شنوایی، بینایی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان اجرای برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان استان را تا پایان شهریورماه برعهده دارند.
رنجبر اظهار کرد: بر اساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا رشدی هستند و تشخیص به موقع این کودکان نه تنها میتواند از بروز و تشدید معلولیتها در آن ها جلوگیری نماید بلکه در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز موثر است و تشخیص ندادن به موقع مشکلات، آسیبهای جبران ناپذیری را دارد.
وی افزود: 27 هزارو 434 نفر نوآموز بدو ورورد به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان استان در سال تحصیلی 99-98 مورد ارزیابیهای اولیه و تخصصی قرار گرفته و به مدارس معرفی شدند.
انتهای پیام/2330/72