اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جمعه‌های انتظار/ مباهله و اثبات حقانیت حضرت مهدی(عج)

مباهله هنوز تمام نشده و ختم به تاریخ رسول‌الله(ص) نیست، بلکه اثبات سلسله جلیله امامت طبق فرهنگ شیعه از طریق مباهله تا خاتم‌الاوصیا-امام زمان (عج)- همچنان ادامه دارد.

جمعه‌های انتظار/ مباهله و اثبات حقانیت حضرت مهدی(عج)

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس؛ شیراز |

ما منتظران لحظه دیداریم/ از عطر گل محمدی (صلی الله علیه وآله وسلم) سرشاریم
 این حرمت و عزت و سر افرازی را/ از حُرمت انتظار مهدی(عج) داریم

شیعه با دو بال سرخ شهادت برگرفته از عاشورا و بال سبز انتظار اوج می‌گیرد و عروج می‌یابد؛ عاشورا روح غیرت، عزت و ایثار را جان می‌دهد و مفهوم انتظار نیز بار امید و اندیشه مدیریت آینده را در بردارد.

باور به امام غائب در مذهب شیعه مورد تاکید و وظیفه­‌ انتظار را در ادوار مختلف ترسیم کرده است. انتظار فرج همواره عاملی موثر برای تحرک‌آفرینی در جامعه­‌ شیعه بوده است تا در برابر مشکلات و موانع، خوف و حزنی نداشته و زمینه‌ساز مقدمات نهضت امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

در منظومه‌ فکری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، انتظار فرج از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

در منظومه‌ فکری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، انتظار فرج از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به باور ایشان، برقراری حکومت مهدوی و رسیدن به فرج نهایی که همان عدالت کامل است، بر اساس طبیعت عالم و حرکت طبیعی عالم به سمت صلاح و خیر است.

خبرگزاری فارس در استان فارس، هر صبح جمعه طی مطلبی با عنوان جمعه‌های انتظار به بررسی انتظار و مهدویت در ابعاد مختلف می‌پردازد.

در ادامه نگاهی به مباهله و اثبات حقانیت حضرت مهدی(عج) داریم.

حجت‌الاسلام محمدحسین حدائق، قائم‌مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان فارس طی یادداشتی به مناسبت همزمانی روز جمعه و روز مباهله با عنوان مباهله و اثبات حقانیت حضرت مهدی(عج) نوشت:

روزی که در آن آیه شریفه مباهله نازل‌شده و خدا فرمود:امروز، روز مباهله است؛ روزی که در آن خدا به طریق پیامبر (ص) حجت را برای همه عالم تمام کرد.

فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ (۶۱ آل‌عمران)

پس هرکس با تو درباره عیسی در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به‌منزله خودمان هستند بخوانیم، سپس به مباهله برخیزیم (در حق یکدیگر نفرین کنیم) تا دروغ‌گویان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم.

از مهم‌ترین وقایع صدر اسلام نزول آیه مباهله است، پیامبراکرم(ص) که به بزرگان از سلاطین جهان در آن زمان یعنی پادشاهان ایران، مصر و روم و بزرگ مسیحیان نجران نامه دعوت به خداپرستی نوشته‌اند، اما با مخالفت مسیحیان نجران مواجه شده است، اینک آن‌ها یا باید اسلام بیاوردند و یا باید در قبال مراقبت و حفاظت سپاه اسلام از اراضی تحت تصرف بیش از ۷۰ روستا و قریه آن‌ها به اسلام خراج و مالیات بپردازند.

بزرگان مسیحیت وقتی دیدند پیامبر دست در دست عزیزترینِ نزدیکانش برای مباهله آمده است به حقانیت قول و گفتار ایشان پی برده و راضی به پرداخت مالیات شدند

پس‌ از اینکه بزرگان مسیحیت از طریق مناظره با پیامبر متقاعد به پذیرش حق نشدند، با پیشنهاد مباهله از ناحیه پیامبر(ص) مواجه شدند تا هرکه ناحق می‌گوید به لعنت خداوند گرفتار شود و مسیحیان نیز این پیشنهاد پیامبر(ص) را پذیرفتند؛ اما وقتی دیدند پیامبر دست در دست عزیزترینِ نزدیکانش برای مباهله آمده است به حقانیت قول و گفتار ایشان پی برده و راضی به پرداخت مالیات شدند.

جریان تاریخی مباهله درس‌های بسیاری برای بشریت دارد 

اما جریان تاریخی مباهله درس‌های بسیاری برای بشریت دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان گفت:

نخست؛ مباهله هنوز تمام نشده و ختم به تاریخ رسول‌الله(ص) نیست، بلکه اثبات سلسله جلیله امامت طبق فرهنگ شیعه از طریق مباهله تا خاتم‌الاوصیا-امام زمان (عج)- همچنان ادامه دارد.

مباهله برای همه بشریت حقانیت ائمه هدی(ع را روشن کرده و مسیر کمال و هدایت را برای طالبان حقیقت نمایاند.

همچنان که در روز مباهله پیامبر دست در دست علی (ع) و حسنین (ع)، تبعیت از ائمه را به همگان آموخت، ما نیز امروز می‌گوییم امام زمان(عج) تنها راه نجات است 

همچنان که در روز مباهله پیامبر دست در دست علی‌(ع) و حسنین (ع)، تبعیت از ائمه را به همگان آموخت، ما نیز امروز می‌گوییم امام زمان(عج) تنها راه نجات است و اگر بخواهیم امام خود را معرفی کنیم، این‌گونه او را می‌خوانیم:

السلام علیک یا سبیل الله الذی من سلک غیره هلک (زیارت حضرت صاحب‌الامر عج- مفاتیح‌الجنان)

سلام بر تو ای راه خدا ای آنکه اگر کسی غیر تو را بپیماید به هلاکت می‌رسد.

دوم اینکه؛ بشر در هر زمان نیازمند وجود حجت خداست، چه ظاهر باشد و در دسترس عموم مردم و چه غائب باشد از انظار؛ همچنانکه امام صادق ع در پاسخ به سوالی درباره حجت الهی فرمود: إن الارض لا تخلو إلا وفیها إمام؛ زمین هیچگاه از وجود امام خالی نخواهد ماند (کافی، ج ۱)

در مرتبه سوم؛ باید به نتیجه و هدفی که به دنبال آن هستیم که همان ظهور حضرت صاحب‌الامر و تشکیل مدینه فاضله است ایمان راسخ داشته باشیم که از مهمترین وظائف منتظرین امام عصر‌(عج) نیز همین ایمان و استقامت در مسیر است. باور به ظهور امام زمان عج باعث تسکین دلهای داغدیده، امید و پافشاری در مسیر دین و جهاد با مال و جان در مسیر حضرتش می‌شود.

حافظ (ره) می‌فرماید:

حافظ چه نالی گر وصل خواهی/ خون بایدت خورد در گاه و بیگاه

امروز و با تبیین جریان مباهله در بین مستضعفین و مظلومین جهان موفقیت‌های بزرگی بدست آمده که تنها بخشی از بشارت الهی به مستضعفین است

و چهارم اینکه؛ امروز و با تبیین جریان مباهله در بین مستضعفین و مظلومین جهان موفقیت‌های بزرگی بدست آمده که تنها بخشی از بشارت الهی به مستضعفین است که فرمود:

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ (۱۰۵ آیه -انبیاء)

و ما بعد از تورات در زبور (داود) نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد

و این وعده الهی به دنبال ظهور حضرتش رقم خواهد خورد.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول