اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جمعه‌های انتظار/ آخرین وارث غدیر

غدیر فرامی‌رسد و بازهم باید پیمان بست با او که آخرین وارث غدیر است، او که نام و یادش در خطبه غدیر بارها توسط پیامبر(ص) مورداشاره قرارگرفته و این بیانگر برنامه‌ریزی بلندمدت دین اسلام برای آینده بشریت است.

جمعه‌های انتظار/ آخرین وارث غدیر

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس؛ شیراز |

با توام ای دشت بی پایان ،سوار ما چه شد/ یکه تاز جاده‌های انتظار ما چه شد؟
آشنای ”لا فتی الا علی» اینجا کجاست؟/ صاحب ”لا سیف الا ذوالفقار“ ما چه شد؟

شیعه با دو بال سرخ شهادت برگرفته از عاشورا و بال سبز انتظار اوج می‌گیرد و عروج می‌یابد؛ عاشورا روح غیرت، عزت و ایثار را جان می‌دهد و مفهوم انتظار نیز بار امید و اندیشه مدیریت آینده را در بردارد.

باور به امام غائب در مذهب شیعه مورد تأکید و وظیفه­‌ انتظار را در ادوار مختلف ترسیم کرده است. انتظار فرج همواره عاملی موثر برای تحرک‌آفرینی در جامعه­‌ شیعه بوده است؛ تا در برابر مشکلات و موانع، خوف و حزنی نداشته و زمینه‌ساز مقدمات نهضت امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

در منظومه‌ فکری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، انتظار فرج از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به باور ایشان، برقراری حکومت مهدوی و رسیدن به فرج نهایی که همان عدالت کامل است، بر اساس طبیعت عالم و حرکت طبیعی عالم به سمت صلاح و خیر است

در منظومه‌ فکری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، انتظار فرج از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به باور ایشان، برقراری حکومت مهدوی و رسیدن به فرج نهایی که همان عدالت کامل است، بر اساس طبیعت عالم و حرکت طبیعی عالم به سمت صلاح و خیر است.

خبرگزاری فارس در استان فارس، هر صبح جمعه طی مطلبی با عنوان جمعه‌های انتظار به بررسی انتظار و مهدویت در ابعاد مختلف می‌پردازد.

در ادامه نگاهی به عید غدیر و انتظار امام زمان (عج) داریم.

حجت‌الاسلام محمدحسین حدائق، قائم‌مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان فارس طی یادداشتی به مناسبت همزمانی روز جمعه در آستانه عید غدیر با عنوان  آخرین وارث غدیرنوشت:

غدیر فرامی‌رسد و بازهم باید پیمان بست با او که آخرین وارث غدیر است.

او که نام و یادش در خطبه غدیر بارها توسط پیامبر(ص) مورداشاره قرارگرفته و این بیانگر برنامه‌ریزی بلندمدت دین اسلام برای آینده بشریت است.

مردمانی که در روز عید غدیر با علی (ع) پیمان می‌بندند به‌زودی عهدشان را شکسته و مظلومیت امامان شیعه آغاز می‌شود. در صحرای غدیر خم بالغ‌بر یک‌صد هزار نفر یا علی گفتند و هنوز چند ماه نگذشته بود که پس از وفات رسول گرامی اسلام (ص) به‌اندازه انگشتان دودست با علی (ع) نماندند

مردمانی که در روز عید غدیر با علی (ع) پیمان می‌بندند به‌زودی عهدشان را شکسته و مظلومیت امامان شیعه آغاز می‌شود. در صحرای غدیر خم بالغ‌بر یک‌صد هزار نفر یا علی گفتند و هنوز چند ماه نگذشته بود که پس از وفات رسول گرامی اسلام (ص) به‌اندازه انگشتان دودست با علی (ع) نماندند؛ 

 

اینجاست که به یاد این بیت معروف می‌افتم که

با علی و یا علی یک نقطه باشد فرق آن

یا علی گفتن کجا و با علی بودن کجا

نتیجه این پیمان‌شکنی انحراف جامعه اسلامی از مسیر اصلی خود، شهادت صدیقه طاهرهس)، شهادت علی ع، مسمومیت امام مجتبی (ع) و به مسلخ رفتن حسین بن علی(ع) بود.

اما درس بزرگ غدیر همین است، اینکه امام نباید تنها بماند و اگر گفتیم یابن الحسن در عمل نیز با امام زمان(عج) بمانیم و این‌گونه نباشد که امام زمان عج را بخوانیم ولیکن در عمل دل او را به درد بیاوریم؛ و چه زیبا فرمود مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدحسین غروی اصفهانی:

آن سینه که تیر تو را هدف است/ گنجینه معرفت و شرف است

از زمزمه عشق تو کر است/ گوشی که به نغمه چنگ و دف است

کور است ز دیدار رخ تو/ آن دیده که باز به هر طرف است

امام زمان(عج) در خطبه غدیر

آری! باید پاک شویم و منتظرش باشیم، باید امام زمانی باشیم و این درس بزرگ غدیر است، با امام زمان(عج) بودن و در مسیرش ثابت‌قدم ماندن.

همان امامی که معرفی‌شده پیامبر(ص) در خطبه غدیر است.

آنجا که او را از فرزندان خودش و خاتم ائمه(ع) معرفی کرده و می‌فرماید:

«مَعاشِرَ النَّاسِ انِّی نَبِی وَعَلِی وَصِیی اَلا اِنَّ خاتَمَ الْاَئِمَّةِ مِنَّا الْقائِمُ المهدی؛ ای مردم! به درستی من نبی و عـلی وصـی مـن است. بدانید که آخرین امـام از مـا، مـهدی قائم(عج) است»

حکومت او را جهانی و دین اسلام را غالب بر همه ادیان به دست امام زمان(عج) می‌نامد:

«اَلا اِنَّهُ الظَّاهِرُ عـَلَی الدِّینِ؛ بیدارباشید او (مهدی) غالب بر اساس دین است.»

او را منتقم مظلومان عالم معرفی کرده و قیامش را تسلی قلوب آن‌ها می‌داند:

«اَلا اِنَّهُ الْمُنتَقِمُ مَنَ الظَّالِمِین؛ بیدار باشید او (مهدی) به حقیقت انـتقام گیرنده از ظـالمان اسـت.»

وی را وارث علوم و دانش انبیا و پیشینیان معرفی می‌کند:

«اَلا اِنَّهُ وارثُ کلِّ عِلْمٍ وَالْمُحِیطُ بِهِ، بیدارباشید که او وارث تمام دانش‌ها [ی گذشتگان] است و احاطه کامل بر آن‌ها دارد.»

امام زمان(عج) را پیروز میدان‌های نبرد با دشمنان خدا می‌نامد:

«اَلا اِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها؛ بیدارباشید او (مهدی) فاتح قلعه‌ها و منهدم‌کننده آن‌هاست.»

او را استوار و مستحکم

«اَلا اِنَّهُ الرَشـِیـدُ السـَّدِیدُ؛ هشدار که او به رشد [واقعی] رسیده و استوار است».

دارای اختیارات عالم

«اَلا اِنَّهُ الْمُفَوَّضُ اِلَیهِ؛ آگاه باشید هموست که [اختیار امور جهانیان و آیین آنان] به او واگذار شده [و از طرف خـداوند و بـا اذن او بـرخوردار از ولایت تکوینی] است»

امانت‌دار پروردگار

«اَلا وَاِنَّهُ وَلِی اللَّهِ فِی اَرضِهِ وَ حَکمُهُ فـِی خـَلْقِهِ وَ اَمـِینُهُ فِی سِرِّهِ وَعَلانِیتِهِ؛ آگاه باشید به‌راستی‌که او ولی خدا در زمین و داور او در میان مردم و امانت‌دار امور آشکار و نهان اوسـت.»

کسی که حق با اوست

«وَلا حَقَّ اِلَّا مَعَهُ وَلا نُورَ اِلَّا عِنْدَهُ؛ هیچ حقی نیست مگر اینکه بـا اوسـت و هـیچ نوری نیست مگر اینکه نزد اوست.»

و نظایر آن معرفی می‌کند، این‌ها تنها بخشی از توصیفات پیامبر از امام زمان عج در خطبه غدیر است.

پس باید منتظر او بود و همه سختی‌ها و ناملایمات را در راهش تحمل کرد.

به امید ظهورش

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول