اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید رئیس جمهور ازبکستان بر کاهش اقتصاد سایه و جلوگیری از فساد

رئیس جمهور ازبکستان در نشست ویدئویی بر کاهش اقتصاد سایه و جلوگیری از فساد در این کشور تاکید کرد.

تاکید رئیس جمهور ازبکستان بر کاهش اقتصاد سایه و جلوگیری از فساد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست ویدئویی بر کاهش اقتصاد سایه و جلوگیری از فساد در این کشور تاکید کرد.

میرضیایف با اشاره به اینکه سطح اقتصاد سایه در این کشور بالا است، افزود: طی سال‌های اخیر اقداماتی مبنی بر کاهش سهم اقتصاد سایه از طریق تسهیل تجارت مانند ایجاد بازار ارز آزاد، اجرای سیستم جدید مالیاتی اجرایی، کاهش حدود 100 درصدی تشریفات برای دریافت مجوز انجام گرفته است. در نتیجه این سهم بخش غیر رسمی در صنعت طی 5 سال اخیر از 20 درصد به 6 درصد کاهش یافته است.

رئیس جمهور ازبکستان در این نشست دستور تنظیم استراتژی در کاهش اقتصاد سایه با جذب کارشناسان سازمان‌های بین‌المللی را ارائه کرد.

میرضیایف همچنین با توجه به اینکه به فعالیت اقتصادی نباید لطمه وارد نشود بر اهمیت رعایت احتیاط در مقابله با اقتصاد سایه و انجام اقداماتی در این مسیر با همکاری محافل بازرگانی و جامعه تاکید کرد.

وی همچنین مقامات این کشور را موظف کرده همچنان به اصلاحات مالیاتی ادامه دهند و سیستمی را اجرایی کنند که از فعالیت آنان جلوگیری کند.

میرضیایف افزود: در سازمان‌های دولتی نیز سیستم کنترل کلی بر ضد اقتصاد سایه و فساد اجرایی می‌شود، این اقدام در وزارتخانه‌های ساختمان، بهداشت، آموزش عالی و متوسطه تخصصی، شرکت‌های سهامی «اوز.نفت.گاز» و «اوز کیمیا صنعت» آغاز شده است. 

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد که برای کاهش اقتصاد سایه باید برای مردم شرایط فعالیت رسمی ایجاد کرد. به طور مثال، در نتیجه تسهیل سیستم خوداشتغالی فقط در ماه جولای 184 هزار نفر در بخش رسمی آغاز به کار کرده اند.

میرضیایف ادامه داد: اما سطح اشتغال غیررسمی در زمینه‌های ساختمانی و تغذیه عمومی، حمل‌و‌نقلی و دیگر خدمات هنوز همچنان بالا است. در مجموع از 10 میلیون و 500 هزار نفر فقط 4 میلیون و 900 نفر شاغل در زمینه‌ خدماتی مالیات بر درآمد را پرداخت می‌کنند.

رئیس جمهور ازبکستان در ادامه با اشاره به پاکسازی خریدهای دولتی و طرح‌های سرمایه‌گذاری از فساد، با هدف تامین شفافیت، تقویت کنترل عمومی و رقابت، به وزارت دارایی دستور راه‌ اندازی پایگاه مجازی اطلاع رسانی خریدهای دولتی را داد.

میرضیایف ضمن تاکید بر این که هرگونه طرح باید تحقیقات ضد فساد را طی کند، دستور داد از سال 2021 میلادی این سازوکار برای تمام طرح‌هایی با مبالغ دولتی اجرایی ‌شود.

رئیس جمهور ازبکستان در پایان اظهار داشت: تجارت و جامعه نیروی اصلی در مقابله با فساد و اقتصاد سایه است. بدین دلیل باید در جامعه برخورد سازش ناپذیر نسبت به این پدیده‌های منفی ایجاد شود و پیامدهای آنها از طریق رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی مورد پوشش قرار گیرد.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول