اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

برنامه توافق مشترک ایران و چین می‌تواند موجب شکوفایی اقتصادی شود/ ای کاش دولت برجام و این توافق را هم‌زمان پیش می‌برد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان گفت: شکل‌گیری توافق‌نامه ایران با چین نه تنها همه سیاست‌های تحریمی آمریکا و غرب بر علیه ایران را نقش بر آب می‌کند بلکه موجب شکوفایی اقتصادی ایران در دنیای امروز خواهد شد و اگر به خوبی این توافق راهبری و اجرا شود، بدون شک زمینه‌ساز تحول عظیمی در همه ایران خواهد بود.

دکتر احسان کامرانی از چهره‌های شاخص علمی هرمزگان و استاد تمام دانشگاه هرمزگان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس به بیان نقطه‌نظرات مهمی در خصوص توافق‌نامه برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین و تأثیر آن بر رشد و توسعه کشور ، استان‌های جنوبی کشور و سواحل مکران و اثرات آن بر اقتصاد منطقه پرداخته است.

برگزیده‌ای از این اظهارات در ادامه می‌آید:

** آمریکایی‌ها در جهت به انزواکشانیدن جمهوری اسلامی ایران در جهان به تحریم‌هایی روی آورده‌اند که کارآمدی نظام ما را دچار تزلزل کنند و در این راه با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی خودشان سعی دارند تا کشورهای مختلف را در این راه با خودشان همراه کنند.

** ریشه شکل‌گیری توافق‌نامه همکاری‌های جامع ایران و چین به زمان دیدار رییس جمهور چین با رهبر معظم انقلاب اسلامی در بهمن 94 باز می‌گردد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار تأکید می‌کنند که این رابطه باید ابعاد استراتژیک یافته و بر پایه درست و حکمت آمیز باشد. 

** برجام هم در تیرماه 94 منعقد شد. ما رویکرد طرف‌های غربی را در ماجرای برجام دیدیم که چگونه غیرصادقانه عمل کرده و به تعهدات خودشان در این زمینه عمل نکردند. سیاست‌های غیرقانونی و زورگویانه ترامپ موجب شد تا برجام که یک حجم بزرگی از سیاست خارجی ما را به خود اختصاص داده بود، عملا به شکست برسد و هیچ اقدامی در راستای برداشته شدن گام‌هایی که در برجام بر آنها توافق شده بود، صورت نگیرد.

** آمریکا بدنبال آن است که همه ظرفیت‌های اقتصادی عرصه بین‌الملل را بر ایران مسدود کند.

** شکل‌گیری این توافق‌نامه ایران با چین سیاست‌های تحریمی آمریکا و غرب بر علیه ایران را نقش بر آب می‌کند و موجب شکوفایی اقتصادی ایران در دنیای امروز خواهد شد و اگر به خوبی این توافق راهبری و اجرا شود، بدون شک زمینه‌ساز تحول عظیمی در همه ایران خواهد بود.

** البته ما در قانون اساسی کشورمان درامور موافق‌نامه‌های بین المللی دارای شرایطی هستیم که یکی از آنها بررسی آن در مجلس برای شفاف‌شدن ابعاد مختلف آن است.

** ایران و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ راه ابریشم می‌توانند با اتکای به ظرفیت‌های خود و همکاری‌های مشترک، گام‌های راهبردی بی‌نظیری بردارند.

** این توافق‌نامه اگر نهایی و وارد فاز اجرایی شود، یک برنامه خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری‌های علمی، کشاورزی، فرهنگی، فناوری، بهداشت، صنایع سنگین، شیلات، دانش‌بنیان، حمل و نقل، انرژی بخصوص نفت، پالایش، پتروشیمی و انرژی‌های نو، گردشگری، همکاری‌های دانشگاهی، ارتباطات، حمل و نقل شهری مانند مترو، همکاری‌های فرودگاهی، همکاری‌های تجاری و ... را پایه‌گذاری خواهد کرد.

** پس از همه‌گیری کرونا در جهان، جهت‌گیری قدرت جهانی از غرب به سمت شرق است. قدرت‌های شرق امروز در حال ظهور هستند و همکاری‌های ایران و چین می‌تواند به احیای این ابرقدرت‌های جاده ابریشم در جهان کمک کند.

** توسعه سواحل مکران یکی از کلیدی‌ترین محورهای این توافق‌نامه است. این همکاری‌جامع می‌تواند در توسعه بندر جاسک، ایجاد شهر صنعتی در این منطقه، همکاری‌های بانکی، بیمه، توسعه جزایر و استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت دریا نیز موثر باشد.

** شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه جنوب غرب آسیا نیز سبب شده تا واهمه شدیدی از همکاری‌های ایران و چین در وابستگان به آمریکا در منطقه بوجود آید و سعی در جوسازی بر علیه این توافق‌نامه داشته باشند.

** ما با وجود رهبری آگاه و دوراندیش که پایه‌های سیاست خارجی کشورمان را بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت قرار داده است که در توصیه ششم بیانیه گام دوم انقلاب تبیین شده نگرانی در این زمینه نداریم.

** ای کاش دولت ما این توافق‌نامه را زودتر پیگیری و اجرایی می‌کرد تا می‌توانست از ثمرات آن نیز این روزها بهره بگیرد.کما این که ممکن بود پایه‌های برجام را نیز مستحکم می کرد چرا که آمریکایی‌ها و طرف‌های غربی یک رقیبی را در همکاری‌های اقتصادی با ایران برای خود می‌دیدند و به این سادگی نمی‌توانستند زیر برجام بزنند و از یک طرف توازن قدرت بین المللی و دیپلماتیک بین ایران و غرب (آمریکا)و از طرف دیگر ایران و شرق(چین) ایجاد می‌کرد.

** حفظ تمام شئونات قانونی و بخصوص توجه به اصل 77 قانون اساسی کشورمان در نهایی ساختن این توافق‌نامه ضروری است و باید تمامی مصالح و منافع ملی در آن در نظر گرفته شود.

** چین در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری در جهان از جمله کشورهای پیشرو است. ایجاد ارتباطات علمی میان دانشگاه‌های ایران و چین نیز می‌تواند ثمرات بزرگی در زمینه ارتقای توان تکنولوژیک و فن‌آوری کشور و بومی‌سازی بسیاری از دانش‌ها داشته باشد.

** ما در این توافق جامع باید حتما نگاه ویژه‌ای به بومی‌سازی برخی دانش‌های راهبردی داشته باشیم تا بتوانیم بسیاری از ظرفیت‌های ملی خودمان را با توان داخلی به فعلیت برسانیم.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول