اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

ایجاد 1.8 میلیون شغل در بخش تعاون

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: بخش تعاون تاکنون 1.8 میلیون اشتغال در کشور ایجاد کرده است.

ایجاد 1.8 میلیون شغل در بخش تعاون

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در اتاق تعاون ایران حاضر شده و یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون ایران به امضای وزیر راه و رئیس اتاق تعاون رسید.

در این مراسم بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون گفت: بخش تعاون در 31 استان کشور اتاق تعاون متشکل از تعاونی‌ها و اتحادیه‌های استانی دارد، بالغ بر 58 اتحادیه سراسری تعاونی در کشور داریم، گرچه عامه مردم بخش تعاون را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با تعاونی‌های مسکن و مصرف می‌شناسند اما شرکت‌های تعاونی در همه شاخه‌های اقتصادی و حتی دانش بنیان فعالیت دارند.

وی ادامه داد: در کشور 94 هزار شرکت تعاونی در رشته‌های مختلف حمل و نقل، کشاورزی، معدن، مسکن و تعاونی‌های خدمات داریم که بخش عمده آنها تعاونی‌های تولید هستند و شرکت‌های تعاونی توانسته‌اند برای 1.8 میلیون نفر اشتغال ایجاد کنند و در کل کشور 58 میلیون نفر به اندازه دو سوم جمعیت کشور متاثر از بخش تعاون هستند.

رئیس اتاق تعاون ایران همچنین گفت: نمایندگان اتاق تعاون در شوراهای عالی و ملی حضور دارند و اتاق تعاون طبق قانون مشاور سه قوه کشور است.

به گفته عبدالهی 4 هزار شرکت تعاونی در بخش حمل و نقل کشور فعال هستند که 60 درصد اقتصاد حمل و نقل در اختیار تعاونی‌هاست. همچنین 18 هزار واحد مسکونی توسط شرکت‌های تعاونی مسکن ایجاد شده است. قسمت اعظم تولید کشاورزی توسط شرکت‌های تعاونی انجام می‌شود.

به گفته وی، ایجاد یک شغل در اقتصاد کشور، به طور میانگین حدود یک میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، اما در شرکت‌های تعاونی ایجاد یک شغل با کمتر از 20 درصد این رقم یعنی 200 میلیون تومان انجام می‌شود.

عبدالهی همچنین گفت: تعاونی‌ها در مناطق محروم مستقر هستند و به ایجاد شغل می‌پردازند. 7 میلیون نفر عضو تعاونی‌های مرزنشین کشور هستند که به واردات کالاهای اساسی اقدام می‌کنند و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم. در زمینه ساخت و ساز گرچه تعاونی‌های مسکن بدون اشکال نیستند اما نواقص شرکت‌های تعاونی مسکن نسبت به سایر بخش‌ها حداقل است.

رئیس اتاق تعاون ایران همچنین به بخش ساخت خانه‌های کارگری اشاره کرد و گفت: در سه شهرک صنعتی ساخت مسکن برای کارگران شروع شده است و همچنین شرکت‌های تعاونی در بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری فعال هستند. در نمایشگاه ساختمانی بزرگ‌ترین نمایشگاه ساختمان سال گذشته برگزار شد. امسال هم به همت اتاق تعاون نمایشگاه ساختمانی و نیز نمایشگاه آسانسور و پله برقی و همچنین نمایشگاه مبلمان برگزار می‌شود.

وی گفت: در بخش حمل و نقل 147 مرکز اسقاط خودرو به نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده اقدام می‌کنند.

در این مراسم همچنین مطیع جهانی معاون پشتیبانی و برنامه ریزی اتاق تعاون گفت: اتاق تعاون 11 نمایشگاه در کشورهای هند، عراق، پرتغال، عمان و قطر برگزار کرده است. همچنین نمایشگاه صنعت ساختمان در محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار شد.

به گفته وی نمایشگاه تخصصی حمل و نقل عمومی نیز برگزار می‌شود، همچنین طرح شامخ شاخص مدیران خرید در حوزه ساختمان برای 29 هزار بنگاه خصوصی در 40 کشور جهان تهیه می‌شود که این طرح از مهرماه 97 با هدف اندازه گیری کسب و کارها در بخش ساختمان و مسکن در اتاق تعاون ایران تهیه شده است.

به گفته مطیع جهانی داده‌های شامخ به صورت ماهانه تهیه می‌شود و در این طرح امکان مقایسه بخش ساختمان کشورمان با کشورهای در حال توسعه فراهم می‌شود و تحلیل و پایش داده‌ها و فضای کسب و کار و پایش مستمر شاخص مدیران خرید ساختمان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از مهرماه سال گذشته تا بهمن، روند شامخ در ساختمان مثبت بوده، اما از اوایل اسفند به دلیل بروز کرونا، روند شامخ نزولی شد.

وی گفت: در طرح شامخ میزان سفارش مشتریان، مواد اولیه، به کارگیری نیروی انسانی و میزان تقاضا مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش ثبت سفارش مواد اولیه بی‌‌ثباتی نرخ ارز و عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران از سوی دولت مهم‌ترین مشکل به شمار می‌رود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول