اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

لزوم آشنایی مردم با امداد و نجات و اطفای حریق

مدرس ایمنی و آتش‌نشانی استان مرکزی گفت: آشنایی مردم و اقشار مختلف جامعه با امداد و نجات اطفای حریق یکی از ملزومات اجتناب‌ناپذیر زندگی امروزی است، مردم برای جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی باید با نوع حریق و روش‌های اطفای آن آشنا شوند.

لزوم آشنایی مردم  با امداد و نجات و اطفای حریق

مجتبی شمس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به لزوم آشنایی مردم و اقشار مختلف جامعه با امداد و نجات اطفای حریق اظهار کرد: همانطور که یادگیری کمک‌های اولیه برای همگان ضروری و واجب است، نحوه خاموش کردن آتش در ابعاد کوچک نیز به یکی از لازمه‌ها در زندگی روزمره تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در کمک‌های اولیه تمام تلاش امدادگر این است که تا رسیدن نیروهای اورژانس و تکنسین‌های متخصص پزشکی فرد آسیب دیده را در حالتی حفظ کنند تا کمترین آسیب را ببیند، در حوادثی همچون حریق نیز تلاش‌ها افراد عادی باید این باشد که تا حد امکان از گسترش آتش تا رسیدن نیروهای آتش‌نشانی جلوگیری کنند.

مدرس ایمنی و آتش‌نشانی استان مرکزی افزود: امروزه با توجه به تفاوت در شیوه‌های زندگی و استفاده از تجهیزات مختلف برقی و مکانیکی در زندگی و محیط‌‌های مختلف کاری رعایت ایمنی و توجه به این نکات بسیار مهم است از آنجا که ایجاد آتش سوزی‌ها و حریق در منازل مسکونی در ابعاد مختلف اتفاق می‌افتد، یادگیری اصول اولیه و ابتدایی اطفاء حریق برای پیشگیری از ایجاد حریق‌های بزرگ در مجتمع‌های مسکونی بسیار اهمیت دارد.

شمس با اشاره به انواع حریق و روش‌های اطفاء حریق آن بیان کرد: حریق به شش کلاس A،B،C،D،E,  F تقسیم می‌شود که کلاس A مواد سوختنی ساده از جمله چوب، کاغذ، لباس، لاستیک و بعضی مواد پلاستیکی که عموما از خود خاکستربه جا می‌گذارند را شامل می‌شود، کلاس B مایعات قابل اشتعال از جمله گازوئیل، بنزین، روغن، رنگ، رنگ پاک کن‌ها را در بر می‌گیرند، کلاس C گازهای قابل اشتعال مانند هیدروژن، متان، اتان و... را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه کلاس E تجهیزات الکتریکی از جمله وسایل الکتریکی، سوئیچ، پنل، جعبه و ابزار الکتریکی، کلاس D فلزات خاص و کلاس F حریق روغن‌های آشپزخانه‌ای را در بر می‌گیرد، ادامه داد: به سه عنصر حرارت، ماده سوختنی و اکسیژن که سه عنصر اساسی برای ایجاد حریق و آتش هستند در اصطلاح مثلث حریق می‌گویند که برای خاموش کردن آتش باید یک یا چند ضلع از مثلث آتش را حذف کرد تا آتش خاموش شود.

مدرس ایمنی و آتش‌نشانی استان مرکزی بیان کرد: برای از بین بردن هر کدام از مواردی که گفته شد می‌توان یک روش اطفائی تعریف کرد به طور مثال برای از بین‌بردن ضلع حرارت باید آتش را سرد کرد، یعنی یکی از روش‌های خاموش کردن آتش، سرد کردن است که بهترین خاموش کننده آب است.
شمس افزود: برای از بین بردن ضلع اکسیژن باید از رسیدن هوا و اکسیژن به آتش جلوگیری کرد که به این روش خفه کردن آتش گفته می‌شود که مواد اطفائی مختلفی برای انجام دادن این کار وجود دارد از جمله کپسول‌های خاموش کننده دستی پودر و گاز و دی اکسید کربن و برای از بین بردن ضلع سوم که ماده سوختنی است باید با دورکردن مواد سوختنی اطراف آتش از گسترش آن جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: در بعضی از موارد آب باعث ایجاد خطراتی می‌شود به طور مثال برای خاموش کردن آتشی که توسط جریان برق به اتفاق افتاده هرگز نباید از آب استفاده کرد، چون احتمال برق گرفتگی افراد بسیار بسیار بالا می‌رود در حال حاضر برای منازل مسکونی بهترین خاموش کننده خاموش کننده دستی پودر و گاز و کپسول‌های دی اکسید کربن هستند که روش‌های استفاده از آنها و طرز کار آنها بسیار ساده است.

مدرس ایمنی و آتش نشانی استان مرکزی بیان داشت: برای مهار آتش بهتر است ابتدا انواع حریق‌ها را بشناسیم سپس بهترین روش برای خاموش کردن آنها را به خاطر بسپاریم و در آخر با استفاده از خاموش کننده مناسب در لحظات اولیه آتش سوزی آن را اطفاء کنیم، این نکته حائز اهمیت است که قبل از هر کاری با شماره ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیریم و اگر توانایی خاموش کردن آتش را نداریم به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی خود را درگیر نکنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول