اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

آتش در کمین جنگل‌های استان ایلام/ بسیج و سپاه پای کار مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها

هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما، بسیاری از مراتع جنگلی استان ایلام دچار آتش‌سوزی می‌شوند که نشان از سوء مدیریت دستگاههای مسئول دارد؛ این در حالی است که بسیج و سپاه پاسداران نقش به سزایی در مهار آتش سوزی‌ها ایفا کرده اند.

آتش در کمین جنگل‌های استان ایلام/ بسیج و سپاه پای کار مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، هر ساله با فرا رسیدن  فصل گرما شاهد بروز آتش سوزی‌هایی در بسیاری از مراتع جنگلی مناطق کشور به ویژه استان ایلام هستیم.

اکثر این آتش سوزی‌ها که به دلیل خطای انسانی بروز می‌کند، طی سال‌های اخیر خسارات جبران ناپذیری را به مراتع جنگلی استان وارد کرده است، به طوری که در برخی از مناطق شاهد از بین رفتن بخش‌هایی از مراتع جنگلی و درختان بوده‌ایم.

بی‌توجهی بسیاری از نهادهای ذی‌ربط در پیشگیری و مهار آتش سوزی طی سال‌های گذشته سبب نابودی برخی از مراتع جنگلی زیبا و دیدنی استان از جمله منطقه انارک، سیاه کوه و بخش‌های گسترده‌ای از مناطق ارکوازی و بولی شد به طوری که سال گذشته آتش سوزی مناطق بولی و ارکوازی بخش چوار چند شبانه روز به طول انجامید.

هرچند مسوولان مربوطه نبود بالگرد را عامل اصلی شدت گرفتن آتش سوزی در مراتع جنگلی عنوان می‌کنند، اما آنچه که رسانه‌ها و مردم شاهد آن بوده اند، سو مدیریت برخی ارگان‌های مربوطه است که وظیفه حراست از منابع طبیعی را بر عهده دارند و سبب شده هر ساله شاهد نابودی بسیاری از اراضی استان باشیم.

از این رو، سپاه پاسداران همانند همیشه این بار نیز در میدان آتش و نبرد رو در رو با آن حاضر شده و نقش به سزایی را در مهار آتش سوزی‌های سال گذشته ایفا کرده است؛ به صورتی که شاهد کاهش چشمگیر آنان پس از ورود این ارگان به کار بودیم.

بسیج و سپاه در نبرد همیشگی با آتش

در این رابطه، سرهنگ پاسدار قدرت‌الله کریمیان جانشین سپاه امیرالمومنین( ع) ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس ایلام، گفت: نیروهای سپاه و بسیج در مهار آتش سوزی‌ها طی سال‌های اخیر نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

وی ادامه داد: پیشگیری از آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها به عهده جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است و نیروهای سپاه و بسیج در صورت بروز اتش سوزی عملیات مهار آن را انجام می‌دهند.

جانشین سپاه امیرالمومنین ایلام، گفت: در تمامی آتش سوزی‌های سال‌های گذشته و همچنین روزهای اخیر نیروهای سپاه پای کار بوده‌اند و با تمام تلاش و تجهیزات سعی در مهار اتش سوزی داشته‌اند.

کریمیان تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های ماه‌های اخیر که سبب شده مناطق جنگلی استان از گیاه پوشیده شود و با توجه به در پیش بودن فصل تابستان، لازم است به نحو جدی برای مقابله با آتش سوزی برنامه‌ریزی شود  تا مانند سال گذشته شاهد نابودی بسیاری از مراتع جنگلی استان نباشیم.

ایجاد پایگاه‌های مهار حریق در چوار

هیاس حسینی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چوار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: طی سال‌های اخیر آتش سوزی‌های گسترده‌ای در بخش چوار رخ داده و همین امر سبب شده تمهیداتی جهت پیشگیری و همچنین اطفا حریق اندیشیده شود.

وی افزود: طی ماه‌های گذشته 2 پایگاه حریق درمناطق مختلف چوار ایجاد شده و یک پایگاه ثابت نیز در این منطقه ایجاد شده است که 30 نفر نیرو به صورت 24 ساعته در این پایگاه‌ها مشغول فعالیت هستند.

سرپرست اداره منابع طبیعی چوار اظهار کرد: همچنین در مناطق مستعد که سال‌های گذشته شناسایی شده‌اند از قبیل انارک، سیاه کوه، بان خشک و... کانکس قرار داده‌ایم و نیروهای فصلی و مردمی جذب شده‌اند.

برگزاری کلاس جهت آموزش روستاییان

این مسوول با بیان اینکه ادوات و تجهیزات لازم جهت مهار آتش سوزی در اختیار نیروهای مردمی قرار دارد افزود: همچنین به منظور آموزش روستاییان کلاس‌های آموزشی در مناطق مختلف به ویژه مناطق بحرانی برگزار می‌شود.

حسینی با بیان اینکه منطقه چوار کانون بحران استان است، گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده پیش بینی می‌شود شاهد کاهش 80 درصدی بروز حریق در  این منطقه باشیم.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده توسط مدیرکل منابع طبیعی بالگرد جهت اطفا حریق در فرودگاه ایلام مستقر شده است.

انتهای پیام/ 970823/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول