اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تاکید خاجی و عبدالسلام بر تسریع در ارسال کمک‌های انسانی و دارو در پی شیوع کرونا در یمن

دستیار ارشد وزیر خارجه ایران و سخنگوی انصارالله در گفت‌و‌گویی تلفنی بر تسریع در ارسال کمک‌های انسانی و داروی مورد نیاز مردم یمن در پی شیوع کرونا تاکید کردند.

تاکید خاجی و عبدالسلام بر تسریع در ارسال کمک‌های انسانی و دارو در پی شیوع کرونا در یمن

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در ادامه رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص یمن، علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی امروز (دوشنبه) با «محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن و سخنگوی انصارالله تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این گفت و گوی تلفنی طرفین آخرین تحولات سیاسی و میدانی در یمن را مورد بررسی قرار داده و با اشاره به خطر شیوع بیماری کرونا در یمن و کمبود فراوان امکانات مقابله با آن به دلیل استمرار تجاوز نظامی نیروهای خارجی و محاصره ظالمانه این کشور، تسریع در ارسال کمک‌های انسانی و داروهای مورد نیاز مردم آن کشور را مورد تاکید قرار دادند.

خاجی و عبدالسلام هفته گذشته ۲۰ اردیبهشت ماه نیز به صورت تصویری با یکدیگر دیدار و به گفت‌وگو درباره آخرین تحولات یمن پرداخته بودند.

در این دیدار محمد عبدالسلام با تشکر از کمک‌های انسانی و حمایت‌های سیاسی و معنوی ایران از مردم یمن، بر آمادگی دولت نجات ملی یمن برای رسیدن به یک توافق سیاسی عادلانه تاکید و آخرین تحولات سیاسی و میدانی در یمن را برای طرف ایرانی تشریح کرد.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی همچنین دهم اردیبهشت با «سرگئی ورشنین» معاون امور بین الملل وزارت خارجه روسیه درباره آخرین تحولات یمن تلفنی گفت‌و‌گو کرد. ۲ طرف در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر حفظ تمامیت سرزمینی یمن، تنها راه حل و فصل بحران این کشور را راهکار سیاسی خواندند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد (شنبه شب) ۲۳ فروردین ماه در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص آخرین تحولات در یمن بحث و تبادل نظر کردند. گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه ۲۴ فررودین ماه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گزارشی از اقدامات و تلاش‌های سازمان ملل متحد برای تداوم آتش بس در یمن ارائه کرد. ظریف نیز ضمن حمایت از تلاش‌های دبیرکل برای برقراری آتش بس در یمن و با بیان اینکه بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد، برقراری آتش بس پایدار را مقدمه‌ای برای آغاز روند سیاسی حل و فصل بحران یمن خواند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین هفتم اردیبهشت ماه در گفت‌وگوی تلفنی خود با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای آتش بس در یمن و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی استقبال کرد. طرفین در این گفتگو بر لزوم باز شدن و امنیت مرزها و بنادر یمن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن به ویژه در شرایط شیوع کرونا تاکید کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین ۲۵ فروردین ماه در گفت‌وگویی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این مدت درباره تحولات یمن و لزوم آتش بس پایدار در این کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین پس از سفر یک روزه‌اش به دمشق در توئیتی با اشاره به دیدارهایش با مقامات سوریه عنوان کرد: در خصوص یمن، نماینده ویژه ما در حال همکاری با سازمان ملل متحد و یمنی‌ها برای پایان یافتن مصائب این کشور است.(اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول