اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

فارس من| نگاهی به تلاش‌های ایران برای توقف جنگ در یمن

در شرایط شیوع کرونا و درگیر شدن مردم یمن با این ویروس، وزارت امور خارجه ایران رایزنی‌هایی را با دبیرکل سازمان ملل و دیگر مقامات صورت داده است.

فارس من| نگاهی به تلاش‌های ایران برای توقف جنگ در یمن

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، این روزها و در شرایطی که ویروس کرونا همه گیر شده، مردم یمن نیز مثل دیگر نقاط جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، آن هم در شرایطی که در پی شش سال تهاجم و محاصره نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به کشورشان زیرساخت‌های بیمارستانی و بهداشتی آنها نابود شده و یا از کار افتاده است. در همین خصوص، سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ‌شب ۱۷ اردیبهشت ماه پیش بینی کرد که بیماری کووید-۱۹ (کرونا) در سرتاسر یمن شیوع و شمار زیادی از مردم این کشور را مبتلا کند.

«محمد علی الحوثی» رئیس شورای عالی انقلاب یمن نیز ۱۴ اردیبهشت ماه در صفحه توئیترش مسئولیت هر مورد از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و بمباران و درگیری‌های زمینی و محاصره را بر گردن ائتلاف سعودی دانست.

فعالان حقوق بشری نیز عنوان می‌کنند که وضعیت در عدن از کنترل خارج شده است. آنها ویدئوهایی از قبرستان‌ها را منتشر کردند که هر ۲ ساعت بین ۶ تا ۱۰ فوتی تحویل می‌گیرند. سازمان جهانی بهداشت همچنین هشدار داد که اگر مبتلایان به کرونا در یمن شناسایی و قرنطینه نشوند، این بیماری تهدیدی بزرگ برای اهالی یمن و نظام بهداشتی ضعیف آن خواهد بود.

در همین خصوص مخاطبان فارس من خواستار اقدام سریع دولت و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای توقف درگیری‌ها در یمن در بحبوحه کرونا شده‌اند. این مخاطبان عنوان کرده‌اند که دولت و وزارت خارجه باید با درخواست اجلاس فوق العاده غیرمتعهدها، سازمان ملل و شورای امنیت، برای ایجاد مدیریت یکپارچه و توقف کامل درگیری‌ها و کمک‌رسانی سریع به مردم یمن حداکثر تلاش خود را صورت دهند.

به گزارش فارس، در همین راستا جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای بحران یمن بر حل این بحران از طریق سیاسی تأکید و به کرات از جامعه جهانی خواسته که فشارهای بین‌المللی را برای خاتمه دادن به تجاوزات و محاصره یمن افزایش دهد و در همین خصوص طرحی چهار ماده‌ای برای حل بحران یمن مبتنی بر آتش بس فوری، تسریع در ارسال کمک‌های انسانی و رفع محاصره ظالمانه و انجام گفت‌وگوها بین همه گروه‌های یمنی و تشکیل دولت فراگیر ملی ارائه کرد، این روزها و در شرایط شیوع کرونا در یمن نیز از این تلاش‌ها دست برنداشته است. در همین زمینه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌هایی را با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و همچنین سرگئی لاوروف همتای روس خود صورت داد و از سوی دیگر «علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی با مقامات روسیه و یمن به گفت‌وگو پرداخت.

در همین خصوص نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هفتم فروردین ماه سال جاری (۱۳۹۹) از ابتکار صلح دبیرکل سازمان ملل برای برقراری آتش بس در جنگ‌ها در همه مناطق جهان از جمله یمن برای آمادگی بیشتر در مقابله با پیامدهای گسترش کرونا، استقبال کرد.(اینجا بخوانید)

 

 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل همه طرف‌ها در درگیری‌های مسلحانه در دنیا را به آتش‌بس دعوت کرده و گفته بود همه حواس‌ها و تلاش‌ها  باید متوجه مقابله با دشمن مشترکی که همان ویروس کروناست، باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین ۱۳ فروردین ماه در اظهارنظری دیگر ضمن بی اساس خواندن ادعای سخنگوی ائتلاف متجاوزان نظامی به یمن، بار دیگر با اشاره به پیشنهاد گوترش مبنی بر آتش بس برای مقابله با بیماری کرونا در یمن، از متجاوزان به این کشور خواست ضمن متعهد بودن به توافق استکهلم، جنایت‌های خود را در یمن متوقف و این جنگ خانمان‌سوز را متوقف کنند.(جزییات بیشتر)

علاوه بر این، موسوی (+) در پی تحولات رخ داده در جنوب یمن و اعلام خودمختاری این منطقه، بر حمایت ایران از یمن متحد با حفظ تمامیت سرزمینی آن کشور و لزوم توقف جنگ علیه یمن و رفع محاصره ظالمانه از مردم این کشور تأکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در توئیتی از ادامه فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان انتقاد کرد و نوشت: با توجه به آنکه قساوت‌ها در یمن باعث قرار دادن این کشور در آستانه بدترین بحران انسانی شده که با شیوع ویروس کووید-۱۹ نیز توام شده، دولت انگلستان از صادرات تسلیحات به عربستان سود کرده و دستان خود را به خون مردم بی‌گناه یمن آغشته کرده است. 

 

 

*رایزنی‌های تلفنی ظریف با گوترش

از سوی دیگر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد (شنبه شب) ۲۳ فروردین ماه در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص آخرین تحولات در یمن بحث و تبادل نظر کردند. گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه ۲۴ فررودین ماه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گزارشی از اقدامات و تلاش‌های سازمان ملل متحد برای تداوم آتش بس در یمن ارائه کرد. ظریف نیز ضمن حمایت از تلاش‌های دبیرکل برای برقراری آتش بس در یمن و با بیان اینکه بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد، برقراری آتش بس پایدار را مقدمه‌ای برای آغاز روند سیاسی حل و فصل بحران یمن خواند.

 

 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین هفتم اردیبهشت ماه در گفت‌وگوی تلفنی خود با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای آتش بس در یمن و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی استقبال کرد. طرفین در این گفتگو بر لزوم باز شدن و امنیت مرزها و بنادر یمن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن به ویژه در شرایط شیوع کرونا تاکید کردند.

گفتنی است، گوترش ۱۵ فروردین ماه نیز طی اظهاراتی از همه طرف‌ها در یمن دعوت کرده بود که درگیری در یمن را متوقف کرده و دور میز مذاکرات بنشینند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین ۲۵ فروردین ماه در گفت‌وگویی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این مدت درباره تحولات یمن و لزوم آتش بس پایدار در این کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین پس از سفر یک روزه‌اش به دمشق در توئیتی با اشاره به دیدارهایش با مقامات سوریه عنوان کرد: در خصوص یمن، نماینده ویژه ما در حال همکاری با سازمان ملل متحد و یمنی‌ها برای پایان یافتن مصائب این کشور است.

*رایزنی‌های دستیار ارشد وزیر خارجه

به گزارش فارس، «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی دهم اردیبهشت هم با «سرگئی ورشنین» معاون امور بین الملل وزارت خارجه روسیه درباره آخرین تحولات یمن تلفنی گفت‌و‌گو کرد. ۲ طرف در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر حفظ تمامیت سرزمینی یمن، تنها راه حل و فصل بحران این کشور را راهکار سیاسی خواندند.

در آخرین رایزنی، ۲۰ اردیبهشت ماه «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی با «محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن و سخنگوی انصارالله به صورت تصویری گفت‌وگو کرد.

در این دیدار محمد عبدالسلام با تشکر از کمک‌های انسانی و حمایت های سیاسی و معنوی ایران از مردم یمن، بر آمادگی دولت نجات ملی یمن برای رسیدن به یک توافق سیاسی عادلانه تاکید و آخرین تحولات سیاسی و میدانی در یمن را برای طرف ایرانی تشریح کرد.

 

 

خاجی نیز در این گفت‌وگو راهکار حل بحران یمن را توافقی سیاسی مبتنی بر توقف جنگ، رفع کامل محاصره هوایی، دریایی و زمینی این کشور و از سرگیری گفت‌وگوهای یمنی - یمنی خواند.

علاوه بر این در رایزنی‌ تلفنی سید عباس عراقچی با دبیرکل سیاسی وزارت خارجه نروژ در سوم اردیبهشت ماه سال جاری، درباره ضرورت تداوم کمک‌های بشردوستانه به یمن نیز گفت‌وگو شد.

از سوی دیگر در گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آفریقای جنوبی ۲ طرف تلاش برای برقراری صلح و آرامش در سوریه و یمن را مورد تاکید قرار دادند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول