اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گفت‌وگوی رؤسای جمهور ازبکستان و تاجیکستان؛ تحکیم روابط محور رایزنی

رؤسای جمهور ازبکستان و تاجیکستان در یک گفت‌وگوی تلفنی موضوعات روز منطقه و جهان و نیز تحکیم روابط دو کشور را بررسی کردند.

گفت‌وگوی رؤسای جمهور ازبکستان و تاجیکستان؛ تحکیم روابط محور رایزنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در گفت‌وگویی تلفنی مسائل مختلف مانند کنترل اپیدمی و اقدامات موثر برای مقابله با شیوع کرونا، تحکیم روابط دوجانبه دوستی، شراکت راهبردی و چشم‌انداز گسترش بیش از پیش همکاری‌های عملی را بررسی کردند.

طرفین بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه و تصمیمات سریع برای حل و فصل مسائل پیش آمده از شیوع کرونا به روابط اقتصادی و بازرگانی ازبکستان و تاجیکستان اشاره کردند.

رؤسای جمهور هم‌چنین بر اهمیت برگزاری نشست‌های ویدئویی منظم بین وزارتخانه‌ها و ادارات مربوط با هدف تنظیم برنامه‌های مشترک جهت حفظ آهنگ بالای رشد مبادلات بازرگانی، تامین ارتباطات حمل و نقلی، اجرای طرح‌های اولویت‌دار در زمینه‌ صنعتی، انرژی، کشاورزی، مالی و دیگر حوزه‌ها تاکید کردند.

روسای جمهور در این تماس تلفنی پیامدهای شکسته شدن مخزن «سردابه» را نیز مورد بررسی قرار دادند.

همچنین در این گفت‌وگو درباره موضوعات بین‌المللی نیز تبادل نظر کردند.

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2018 میلادی 258 میلیون و 800 هزار دلار برآورد شده است.

هم‌اکنون در ازبکستان 24 شرکت فعالیت می‌کنند که یک شرکت با سرمایه سرمایه‌گذاران تاجیکستان برپا شده است. گفتنی است در تاجیکستان 9  شرکت با سرمایه گذاری ازبکان راه اندازی شده است.

تاجیکستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 6 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 20 اکتبر سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول