اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بسته خبری| از لغو مجوز یک شرکت مسافرتی در مشهد، تا ساماندهی آب انبار تاریخی تربت حیدریه

«لغو مجوز فعالیت یک دفتر مسافرتی و گردشگری در مشهد»، «ساماندهی آب انبار مدفون در بافت تاریخی تربت حیدریه» و «تمبر یاد بود قنات قصبه گناباد منتشر شد» عناوین اخباری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی است که به شرح آن می‌پردازیم.

بسته خبری| از لغو مجوز یک شرکت مسافرتی در مشهد، تا ساماندهی آب انبار تاریخی تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در این بسته خبری به شرح چند خبر از حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در سطح استان می‌پردازیم.

لغو مجوز فعالیت یک دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در مشهد

یوسف بیدخوری امروز سه شنبه 9 اردیبهشت ماه 1399 اظهار کرد: مجوز فعالیت دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری علاج گردشگر رضوی لغو شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی گفت: پیرو نامه اخطار لغو مجوز آن شرکت و گزارش دریافتی از اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد مبنی بر عدم فعالیت شرکت و رفع نکردن نواقص ابلاغی از جمله عدم تمدید پروانه بهره‌برداری، عدم تمدید ضمانتنامه و عدم ارسال آمار و گزارش عملکرد از دلایل لغو مجوز فعالیت این شرکت است.

وی ادامه داد: هم‌چنین در نوزدهمین جلسه نظارت و رسیدگی به شکایات دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری استان به استناد ماده 11و 20 و22 آئین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی مصوب 27/03/1380 هیأت وزیران و ماده 29، 42، 45، 46، 50 و 54 مقررات اجرایی- انضباطی فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری مصوب 11/08/95 ، رای لغو مجوز فعالیت شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری علاج گردشگر رضوی لغو شده است.

بیدخوری تاکید کرد: این شرکت موظف است ضمن جمع آوری تابلوی سردرب و علائم و هرگونه نام و نشان از فعالیت در زمینه فعالیت‌های مندرج در بند «ب» ماده یک آئین نامه مذکور خودداری کند.

آب انبار مدفون در بافت تاریخی تربت حیدریه ساماندهی می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه از واگذاری یک باب مغازه به میراث فرهنگی برای بازگشایی ورودی آب انبار تاریخی مدفون در بافت تاریخی تربت حیدریه خبر داد.

علی محمدی گفت: بافت تاریخی تربت حیدریه یکی از بافت‌های با ارزش استان است که بیش از ۵۰ اثر تاریخی در آن واقع شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در چند سال اخیر با فرهنگ سازی صورت گرفته، عموم مردم محلی به حفظ و پاسداشت بناهای تاریخی کمک کرده‌اند و همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه اظهار کرد: در بافت تاریخی تربت حیدریه، مجموعه‌ای از آثار از جمله کاروانسرا، حمام، آب انبار، مسجد، مقبره، سرا و خانه‌های تاریخی قرار  دارد که یکی از این آثار آب انباری بوده که در سال‌های قبل با دخل و تصرفات غیرقانونی قسمتی از آن مدفون شده بود که با همراهی عمومی و دلسوزان به میراث فرهنگی بزودی این آب انبار ساماندهی خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: در حال حاضر رباط تاریخی لاری، سرای امین و مقبره لاری که در این بافت واقع شده با مشارکت متولی، مالکین بخش خصوصی و اداره میراث فرهنگی در حال مرمت و ساماندهی است.

شهرستان تربت حیدریه در فاصله حدود 140 کیلومتری از مشهد مرکز خراسان رضوی قرار دارد و دارای 320 جاذبه گردشگری است و 52 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تمبر یاد بود قنات قصبه گناباد چاپ و منتشر شد

مدیرپایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: در راستای گسترش فرهنگ تمبر، شرکت ملی پست با همکاری شورای تمبر، تمبر یادبود قنات قصبه گناباد را چاپ و منتشر کرد.

رسول صنوبری گفت: این تمبر در یک برگچه یادگاری سوینرشیت با تصاویر یک حلقه چاه و محاسبات علمی و فنی مربوط به مهندسی قنات و کانال‌های زیر زمینی انتقال آب در مسیرهای طولانی طراحی شده است.

وی ادامه داد: ابعاد پرفراژ این تمبر ۸۸× ۳۲ بوده که باتیراژ ۵۷هزار قطعه و با اررزش هرقطعه 28 هزار ریال توسط آتلیه شورای تمبر با تکنیک گرافیک کامپیوتری طراحی و توزیع شده است.

مدیرپایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد یادآورشد: کاریز قصبه شهر گناباد یکی از شاهکارهای آبی جهان است که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران و در تیرماه سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ثبت شده در یونسکو قرار گرفت.

صنوبری گفت: این قنات از دو رشته اصلی و شش شاخه فرعی تشکیل شده‌ است. طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر است و عمق مادرچاه اصلی در انتهای رشته «دولاب نو» با توجه به شیب زمین حدود ۳۰۰ متر و میزان آب دهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه ‌است.

شهرستان گناباد دارای 145 اثر، محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی است. این شهرستان با مرکزیت شهر گناباد در فاصله حدود 280 کیلومتری از مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

انتهای پیام/ 70061/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول