اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مهم‌ترین مطالبات رمضانی مردم در «فارس من» چیست؟

نگاهی به مهم‌ترین مطالبات رمضانی کاربران «فارس من»؛ از بازگشایی مساجد و بقاع متبرکه گرفته تا گلایه از گرانی اقلام اساسی در بازار.

مهم‌ترین مطالبات رمضانی مردم در «فارس من» چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ مردم این روزها اغلب روزه‌دارند. رمضان فرصت مناسبی برای پالایش نفس و رسیدگی به محرومان است. رزمایش «کمک مؤمنانه» نمودار روشنی از همبستگی ایرانی‌ها بود. پیشنهادات مختلف دیگری هم برای استفاده هرچه بهتر از این ساعت‌ها به دست ما رسید. از گروه‌های خودجوش و خیریه گرفته تا کمپین‌های متواتری که بازگشایی اماکن متبرکه را طلب می‌کرد. این گزارش نگاهی است به رئوس مطالبات رمضانی شما در «فارس من».

 

اول| صدها امضا برای یک مطالبه؛ مساجد و بقاع متبرکه را بازگشایی کنید  

چاره‌ای نبود؛ برای مبارزه با کرونا تنها راه شناخته‌شده جلوگیری از اجتماع و قطع زنجیره‌ی بیماری است. مساجد و حرم‌های متبرکه بعنوان یکی از نخستین مراکز برای همین بسته شد. اقدامی که برای خیلی‌ها دشوار بود؛ همان‌ها که رزق دنیا و آخرتشان را از حضرات آل‌الله و بقاع مبارک می‌گرفتند. زیارت‌های مجازی و دل بستن به تصاویر زنده‌ی تلویزیون به تنها دل‌خوشی مشتاقان زیارت بدل شد.

حالا چند ماه از بسته بودن حرم‌ها و مساجد گذشته؛ روند بیماری تا حدود مناسبی کنترل شده است. آن‌قدر که تقریباً بیش‌تر سخت‌گیری‌ها توسط دولت لغو شدند. مغازه‌ها، مراکز خرید و بوستان‌ها؛ بازگشایی شدند. حتی زمزمه‌ی آغاز به‌کار دوباره‌ی دانشگاه‌ها و سینماها هم شنیده می‌شود. همه البته آن‌طور که وزارت بهداشت می‌گوید، بارعایت پروتکل‌های بهداشتی!

 

مطالبات متواتری برای همین در «فارس من» به‌ثبت رسید. مطالباتی که از دولت می‌خواست مساجد و حرم‌های متبرکه را هم مانند پاساژها و پارک‌های شهرداری بازگشایی کند. مثلاً کمپینی باعنوان «درخواست بازگشایی حرم‌ها» از دولت پرسیده است: «چرا باوجود باز شدن بازارها، هم‌چنان حرم‌های متبرکه بسته هستند!؟» یا این کمپین که تناقض بسته بودن مساجد و حرم‌ها را باوجود بازگشایی مراکز خرید و سینماها یادآوری می‌کند.

گروه دیگری از مخاطبان هم با تأسیس یک کمپین، خواستار بازگشایی مساجد در آستانه ماه مبارک شدند. در این پویش آمده است: «اجتماع بازار یا اجتماع مسجد؛ مسئله این است! ابتدا باید معنی اجتماع را درست بفهمیم، اگر مسجدی با جمعیت ۳۰ نفره با حداقل زمان ممکن برای نماز و با حفظ حدود شرعی و رعایت نکات بهداشتی نماز جماعت برگزار کند آیا این اجتماع است؟ پس چرا اجتماع چند ساعته مردم در بازار و اتوبوس و مترو دیده نمی‌شود؟ ماجرا مشکوک است...»

هرچه که هست امیدواریم سریع‌تر سایه‌ی این آدم‌کشِ شوم از سر مردم کوتاه شود. البته با این اوضاع و شرایط پیش‌آمده مطالبات مردم برای بازگشایی مساجد و بقاع متبرکه چندان بی‌راه نیست. اگر مراکز خرید و بوستان‌ها می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند، چرا دیگران نه! همکاران من بهرحال پیگیر ماجرا هستند. اخبار تکمیلی را در فارس بخوانید.

 

دوم| تداوم گرانی‌ها؛ مردم در «فارس من»: قیمت مایحتاج رمضانی تثبیت شود

مطلب تازه‌ای نیست؛ دولت روحانی رکورددار تورم در همه‌ی تاریخ است. سیاست‌های «تدبیر و امید» سفره‌های مردم را در هفت سال گذشته کوچک و کوچک‌تر کرد. بعلاوه تبعات ناشی از همه‌گیری کرونا خیلی از صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای مختلف را به‌خاک سیاه نشاند. حالا در آستانه‌ی ماه مبارک خیلی‌ها ندارند که بخورند. آن‌‌ها هم که دستشان به جیبشان می‌رسید، با افزایش عجیب‌وغریب قیمت‌ها در بازار مواجه‌اند.

همین موضوع موجبات نارضایتی افکار عمومی را فراهم آورد؛ گروهی از مردم مثلاً با تأسیس یک کمپین در «فارس من» از گرانی‌های بی‌رویه در آستانه رمضان انتقاد کردند. در این پویش آمده است: «برخلاف اظهار نظر مسؤلین دولتی مبنی بر این‌که در ایام کرونا و ماه رمضان افزایش قیمت نداریم، ولی شاهد هستیم مواد غذایی مثل حبوبات و برخی میوه‌ها افزایش داشته‌اند. متأسفانه در کشور ما موضوعی به اسم نظارت وجود ندارد.»

 

چه کار باید کرد؟ چه کار می‌شود انجام داد؟ تا فرمان بازار و اقتصاد مملکت به دست همین چهره‌ها است، انتظار چندانی برای بهبود اوضاع نیست. همکاران من بهرحال پیگیر ماجرا هستند. «فارس من» در کنار شما است.

 

سوم| یک پیشنهاد؛ ساعت‌های کاری اداره‌ها را در ماه مبارک شناور کنید

سحرهای ماه مبارک کان رحمت است. خوش بحال آن‌ها که قدر می‌دانند. خوش بحال کسانی که به‌جای خفتن، در سجاده‌ها مشغول راز و نیازند. این عبادت‌ها برای همه البته ممکن نیست. خاصه کارمندان؛ آن‌ها که صبح‌ها رأس ساعت موظفی دارند. آنها حتی اگر دلشان بخواهد هم نمی‌توانند از این فرصت استفاده کنند. برای همین گروهی از مخاطبان پیشنهاد جالبی را در قالب یک کمپین در «فارس من» مطرح کردند.

کمپین آنها باعنوان «شناور شدن ساعات ادارات در ماه مبارک رمضان» به ثبت رسیده است. در این پویش آمده است: «بسیاری از افراد اگر بعد از سحر به محل کار بیایند راحت‌ترند. برخی بعد از استراحت سحری، دوست دارند دیرتر به محل کار آمده و دیرتر به خانه برگردند. این کار به‌شناور شدن ترافیک و هموار شدن پیک ترافیک صبحگاهی هم کمک شایانی می‌کند. راحتی کارمندان را به دنبال دارد و فاصله اجتماعی ادارات در این روزهای کرونایی را حل می‌نماید.»

 

پیشنهاد آنها اصلاً مصداق «یک تیر و چند نشان» است! پیشنهادی که اگر مورد توجه قرار می‌گرفت می‌توانست مشکلات ترافیک و فاصله‌گذاری اجتماعی را هم رفع و رجوع کند. 

 

چهارم| یک ایده‌آل نورانی؛ پویش قرائت دعای افتتاح در سحرهای رمضان

فرصت مناسبی است؛ روزها و شب‌های ماه مبارک را می‌گویم. خوش بحال کسانی که از این ساعت‌ها برای اُنس و عبادت بیشتر استفاده می‌کنند. و چه دعایی زیباتر از «افتتاح»؟ دعایی که گفته می‌شود از ناحیه مقدسه‌ی امام عصر(عج) صادر شده است. گروهی از کاربران با همین هدف یک کمپین در «فارس من» به‌راه‌انداخته‌اند؛ پویش سراسری «قرائت دعای افتتاح در شب‌های ماه مبارک رمضان».

در این کمپین آمده است: «طرح سراسری قرائت دعای افتتاح در شب‌های ماه مبارک رمضان با اهداف زیر برگزار می‌شود:

1 معرفت‌افزایی جامعه مخاطبین و آشنایی با مفاهیم دعای افتتاح

۲. تلاش در جهت آمادگی در دهه دوم برای درخواست ظهور امام زمان(عج) در شب‌های احیا

۳. ارتباط دادن ماه مبارک رمضان به امام زمان(عج) در هر شب

۴. ترویج فرهنگ خواندن ادعیه مهدوی با قرائت دعای افتتاح

۵. بیداری و رغبت جامعه در جهت زمینه‌سازی عملی برای ظهور امام زمان (عج)»

 

ساعت‌های مبارک این ماه مثل برق و باد در جریان است. کاش قدر بدانیم؛ کاش کمی برای دیگران، برای حال دل‌ها دعا کنیم. «فارس من» همیشه در کنار شما است. ما برای پیگیری مطالبات شما این‌جا هستیم. برای آن‌که محتوای خبرگزاری را تا حد ممکن به‌خواست و سلیقه شما نزدیک کنیم. ما را هم پای سفره‌های افطار فراموش نکنید؛ محتاج دعای خیرتان هستیم.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول