اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سایه کرونا بر سر استان و شهرستان‌های اصفهان/شلوغی شهر زیر سایه کرونا

سایه بیماری کرونا هنوز بر سر استان اصفهان و شهرهای آن وجود دارد، باید با هوشیار بودن و مراقبت و مواظبت، زندگی مسالمت‌آمیز با بیماری‌های واگیر از جمله کرونا را تمرین و در رفتارهای زندگی‌مان نهادینه کنیم.

سایه کرونا بر سر استان و شهرستان‌های اصفهان/شلوغی شهر زیر سایه کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بیماری‌های واگیر در تاریخ بشر قدمتی دیرینه دارند؛ گاهی شیوع منطقه‌ای داشته‌اند و گاهی همه‌گیری بین‌المللی یافته‌اند و سرنوشت‌ساز شده‌اند. جذام، طاعون، وبا، آبله و سل شناخته‌شده‌ترین بیماری‌های واگیر هستند.

برای مثال طاعون که به مرگ سیاه معروف بود در قرن ۱۴ میلادی یک ‌سوم جمعیت اروپا را کشت؛ حتی تعدادی از اعضای خاندان‌های سلطنتی اروپا نیز در همه‌گیری این طاعون مردند. نمونه دیگر، طاعون بزرگ لندن است که در قرن ۱۷ میلادی جان یک‌پنجم جمعیت این شهر کثیف را گرفت؛ زباله‌های شهری رهاشده در معابر و موش‌ها دلیل واگیری این بیماری بودند. وبا نخستین بار در قرن ۱۹ به مرحله همه‌گیری رسید ولی جذام قدیمی‌تر است و در قرون‌وسطی در اروپا شیوع داشت. احتمالاً از همه قدیمی‌تر هم آبله که گمان می‌رود شیوع آن از مصر باستان بوده است؛ جای زخم آبله روی بدن مومیایی‌ها مصر باستان نیز وجود دارد.

بیماری «کووید-۱9» که از ویروس جدیدی از خانواده کروناویروس‌ها ناشی می‌شود در ایران به «کرونا» و در جهان به «کرونای ووهان» معروف است. این بیماری از اواخر سال ۲۰۱۹ از شهر ووهان چین شیوع یافت و به‌ سرعت به سراسر جهان رسید و افراد بسیاری به این بیماری مبتلا شدند و شماری هم جان باختند.

اپیدمی ویروس کووید ۱۹ در جامعه ایران تاکنون با اجرای طرح‌های مؤثر و همکاری مردم با ستاد ملی مبارزه با کرونا به خوبی کنترل شده اما به نظر می‌رسد ریشه‌کن شدن ویروس و انتشار سلامت در جامعه هنوز نیازمند مراقبت‌های جدی است.

از ابتدای اسفند تقریباً بیشتر مراکز دولتی و ادارات کارمندان خود را دور کار کردند تا شاید بتوانند زنجیره شیوع بیماری که مهم‌ترین راه انتقال آن از طریق ارتباطات اجتماعی بود را کاهش دهند.

توصیه‌ها برای شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و استفاده از دستکش و ماسک مؤکدترین و مؤثرترین راهکارها معرفی شدند تا با کمک مردم و رعایت بهداشت فردی سدی مقابل شیوع این ویروس افسار گسیخته زده شود اما هنوز این بیماری در کشور وجود دارد و ریشه‌کن نشده است. اما با بازگشایی بیشتر مشاغل، ترس آن می‌رود که مردم کرونا را تمام شده بدانند و اقدامات و مراقبت‌های لازم بهداشتی را انجام ندهند.

شلوغی شهر اصفهان با وجود تهدید کرونا

خیابان‌های اصفهان و شهرهای آن نیز آرام آرام در حالی شلوغ شدن است؛ هر روز مغازه‌های بیشتری کرکره‌ها را بالا می زنند و خودروهای بیشتری در خیابان تردد می‌کنند، بوستان‌ها و پارک‌ها در حال شلوغ شدن است و هوای بهاری و مطبوع، هر روز شهروندان بیشتری را برای بیرون آمدن از خانه وسوسه می‌کند، بسیاری از شهروندان می‌گویند: مسؤولان گفته‌اند کرونا مدیریت شده و فکر نمی‌کنیم دیگر خطر زیادی وجود داشته باشد؛ به همین دلیل بخشی از مردم تصور می کنند شرایط عادی یا دست‌کم بهتر شده و خطر ویروس دیگر جدی نیست، همین امر سبب نگرانی دانشگاه علوم پزشکی و دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان شده است.

مردم کرونا را تمام شده ندانند

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که آماری که دانشگاه علوم پزشکی در 24 ساعت رصد می‌کند، نشان می‌دهد وضعیت استان اصفهان ثابت است یعنی نه افزایش و نه کاهش داریم، اظهارداشت: این روند ثابت بودن نمودار نگران کننده است و حدود دو هفته است که وضعیت آمار ثابت مانده است.

وی با بیان این‌که هر روز بین 130 تا 140 نفر افزایش بیمار جدید را داریم، گفت: این آمار نگران کننده است و هر لحظه می‌تواند به یک باره ما را با یک روند افزایشی روبه رو کند و امیدوار هستیم که روند کاهشی آن اتفاق بیفتد.

نجیمی با بیان این‌که نگرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این است که افراد اگر در جامعه می‌آیند و سر کار خود می‌روند، در ذهن خود کرونا را تمام شده بدانند، این ذهنیت بسیار نگران کننده است، تصریح کرد: اگر افراد به ذهن خود بسپارند که کرونا وجود دارد، سبب می‌شود که مردم و اصناف از خود در مقابل کرونا مواظبت کنند، ولی اگر این ذهنیت پاک شود و بگویند کرونا دیگر وجود ندارد و در جامعه نیست، رفتارهای محافظتی را انجام نمی‌دهند و هر لحظه ممکن است دچار یک بحران شدید شویم.

خطر کرونا همچنان در شهرضا

حجت‌الله تنهایی با تأکید بر این‌که خطر کرونا همچنان بر سر شهرضا وجود دارد، گفت: اکنون که با تغییر اپیدمی بیماری کرونا، پس از دو ماه از شروع بیماری وارد فاز جدیدی شده‌ایم، باید مطابق شرایط الزامات اجتماعی و شغلی، فاز جدید را به طور جدی رعایت کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به این‌که دو ماه اسفند و فروردین تعداد موارد ابتلا شدید و نیازمند بستری در شهرضا بیشتر بود، افزود: در این فاز خط اول مقابله ما بیمارستان و پزشکان و پرستاران درمانگر بودند که با وجود همه سختی‌ها، جوانمردانه و با عشق به سلامت مردم سخت تلاش کردند.

وی عنوان کرد: در این دو ماه بیش از 400 بیمار حاد تنفسی را بستری و رسیدگی کردند و بیش از 385 نفر با بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند که از تعداد موارد مرگ و میر شهرستان به جز یک مورد زیر 20 سال، بقیه تقریباً سالمند و بعضاً دارای بیماری‌های زمینه‌ای هم بودند؛ این در حالی است که در مقایسه تعداد موارد مرگ ماه‌های مشابه سال‌های قبل افزایش چندانی نداشته‌ایم.

تنهایی با تأکید بر این‌که این آمار برگ زرینی از دفتر خدمات حوزه درمان ما در بیمارستان صاحب‌الزمان(عج) در این دو ماه است، بیان کرد: در این دو ماه حوزه بهداشت و پیشگیری بدون هر گونه تعطیلی در ایام نوروز با تمام قوا مواظبت و مراقبت اجتماعی را با غربالگری، بیماریابی، تلاش در سلامت محیط انجام دادند.

افزایش مبتلایان سرپایی ناقل با علائم خفیف‌تر در سطح جامعه

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا تصریح کرد: پزشکان و مراقبان سلامت حوزه بهداشت در این دو ماه هر روز در سه شیفت از صبح تا نیمه شب در مرکز 16 ساعته غربالگری بیماری‌های حاد تنفسی بیش از 900 بیمار را مراقبت، درمان و ارجاع برای بستری کرده و نمونه‌گیری موارد سرپایی مشکوک به بیماری کرونا را انجام دادند.

وی افزود: اکنون بعد از دو ماه از گذشت بیماری و با بازگشایی مشاغل کم خطر و افزایش ترددهای شهری وارد فاز جدید بیماری شده‌ایم که از تعداد بیماران بستری در بیمارستان به نسبت کاسته شده و بر تعداد مبتلایان سرپایی ناقل با علائم خفیف‌تر در سطح جامعه اضافه شده که همین افزایش آمار ابتلای سرپایی برای افراد دارای حساسیت‌های جسمی مانند کاهش ایمنی، بیماری قندخون بالا، فشارخون بالا، افزایش وزن و بیماری‌های مزمن ریوی، کبدی، قلبی و کلیوی و سالمندان و زنان باردار می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

هنوز روند کاهش تعداد موارد ابتلا و شیب نزولی شروع نشده است

تنهایی با تأکید بر این‌که هنوز سایه بیماری کرونا بر سر شهرضا وجود دارد و باید با تدبیر در رفتار اجتماعی در زندگی و شیوه زندگی تغییر جدی ایجاد کنیم و به قولی بیماری را در سطح کلی شهرمان همیشه در کمین ببینیم و از تیررس آن خارج شویم، خاطرنشان کرد: باید با هوشیار بودن و مراقبت و مواظبت، زندگی مسالمت‌آمیز با بیماری‌های واگیر از جمله کرونا را تمرین و در رفتارهای زندگی‌مان نهادینه کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا بیان کرد: مردم باید بدانند با شروع ماه اردیبهشت در واقع ما در فاز اپیدمیک (همه‌گیری) با روند مسطح هستیم، یعنی اگر چه شیب نمودار موارد ابتلا روند صعودی ندارد، اما هنوز روند کاهش تعداد موارد ابتلا و شیب نزولی هم شروع نشده چه رسد به این‌که کسی ادعای ریشه‌کن شدن بیماری را داشته باشد.

ثبت‌نام تمامی اماکن ارائه‌کننده خدمات اجتماعی در سامانه سلامت

وی با بیان این‌که در این فاز برای شکستن چرخه انتقال بیماری و شروع شیب نزولی ابتلای بیماری، باورسازی مؤثر در عموم مردم نسبت به جدی گرفتن انتقال اجتماعی بیماری باید انجام شود، گفت: تمامی اماکن ارائه‌کننده خدمات اجتماعی مردمی از ادارات خدمات دهنده دولتی و خصوصی گرفته تا تمام فروشگاه‌های صنفی شهرستان نه فقط اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی بلکه تمامی صنوف خدماتی، تعمیراتی و کارگاهی به طور قطع در سامانه سلامت (salamat.gov.ir) ثبت‌نام کرده و دستورالعمل شغلی و اداری مربوطه در راستای رعایت الزامات حفظ سلامت مردم را دریافت، مطالعه و نسبت به رعایت آن متعهد شوند، سپس کد رهگیری را در معرض دید عموم مراجعان و شهروندان قرار دهند.

تنهایی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر شاخص کد رهگیری باید به عنوان یک مطالبه مردمی در بحث سلامت مطرح شود و همشهریان بدانند برای خرید یا دریافت به مجموعه خدمات‌رسان و فروشگاهی باید مراجعه کنند که حتماً کد رهگیری سامانه سلامت را دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا ادامه داد: مردم بدانند، در ماه سوم بیماری اگر چه «ماندن در خانه» به میزان دو ماه قبل کمرنگ‌تر شده است اما هنوز هم یک راهکار جدی پیشگیری و مراقبت از بیماری کرونا است و لازم است در حضور اجتماعی و برخورد با هر فرد یا هر شیء و جنس آن را عامل انتقال بیماری بدانید تا با رعایت حفاظت فردی و مراقبت از خود در امان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان نسبت به فاصله‌گذاری معقول اجتماعی و رعایت آداب بهداشت فردی به طور جدی اهتمام بورزند، از بیماران، سالمندان، افراد حساس، زنان باردار و خردسالان، مواظبت کنند و فرا رسیدن روزهای شاد بدون کرونا را با رعایت جدی موارد گفته شده، سرعت ببخشند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۲۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول