اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کرونا دامن عشایر را هم گرفت/ آخرین تصمیمات برای کوچ ییلاقی

فرماندار سمیرم گفت: تمام ورودی‌ شهرها و روستاهای شهرستان به‌ خصوص مسیرهای ورودی عشایر کنترل می‌شود و از ورود زودهنگام کوچ به شهرها و روستاها جلوگیری می‌شود.

کرونا دامن عشایر را هم گرفت/ آخرین تصمیمات برای کوچ ییلاقی

محمدرضا عسگریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمیرم اظهار داشت: تاریخ کوچ قانونی برای عشایر به مناطق ییلاقی ۲۵ اردیبهشت است که امسال برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ده روز باید عشایر در کوچ خود تأخیر کنند.

فرماندار شهرستان سمیرم افزود: سمیرم بزرگ‌ترین شهرستان عشایری کشور است که سالیانه چهار هزار و ۷۵۰ خانوار عشایری به مدت شش ماه از سال از مراتع این شهرستان استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمام ورودی‌ شهرها و روستاهای شهرستان به‌خصوص مسیرهای ورودی عشایر به کنترل می‌شود و از زودهنگام کوچ به شهرها و روستاها جلوگیری می‌شود.

فرماندار سمیرم بیان کرد: عشایر سمیرم با ۶۰۰ هزار رأس دام سبک در زمینه تولید گوشت و دیگر فراورده‌های دامی نقش مهمی دارند که باید آموزش‌های لازم در زمینه بیماری کرونا برای جلوگیری از این بیماری به جامعه عشایری در ییلاق داده شود.

علی پورعسگر نیز در این باره تصریح کرد: مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی تعداد ۱۲ کامیون حامل دام عشایر که قصد ورود و کوچ زودهنگام به شهرستان سمیرم از پاسگاه چهارراه را داشتند توسط مأموران یگان حفاظت متوقف و از مرزهای شهرستان خارج و برگشت داده شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم افزود: در دومین اقدام مؤثر جهت جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به مراتع ییلاقی شهرستان سمیرم، نیروهای یگان حفاظت از ورودی پاسگاه زمان کهریز از طرف استان فارس از طریق محور خسرو شیرین به سمت شهرستان‌های کام فیروز و سپیدان، و سده در استان فارس عزیمت کردند.

وی بیان کرد: در طول این مسیر با بیش از ۳۰ خانوار عشایری کوچ رو با ۷ هزار رأس دام دیدار و گفت‌وگو شد و پس‌ از آن با جنگلبانان شهرهای آباده و کام فیروز جلسه‌ای برگزار شد که پس از تشریح وضعیت شهرستان سمیرم مقرر شد هر شهرستان به‌ نوبه خود میزبان عشایر در میان‌بندها باشند؛ تا زمان طی مسیر به‌ صورت پیاده طولانی‌تر شود و در این نشست مشترک بین نمایندگان دو استان بر تعامل و ارتباط هماهنگ و نتیجه مؤثر آن در حفظ مراتع کشور نیز تأکید شد.

علی‌اکبر نادری نیز در ادامه عنوان کرد: برخی از قرق‌شکنان شبانه و از طریق کوه‌ها وارد سمیرم شده‌اند و بقیه عشایر نیز در مرز سمیرم مستقر شده‌اند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم افزود: علت کوچ زودهنگام عشایر نداشتن مرتع در مناطق قشلاقی و سرگردانی در میان‌بند است و با توجه به شیوع ویروس کرونا به‌ محض حضور قانونی در سمیرم از طریق ورودی‌ها با همکاری شبکه بهداشت ایستگاه سلامت فعال و بسته‌های بهداشتی میان عشایر توزیع خواهد شد

وی گفت: شهرستان سمیرم با ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی هرساله به مدت چهار ماه از سال میزبان چهار هزار و ۷۵۰ خانوار عشایری است و به‌ عنوان بزرگ‌ترین شهرستان ییلاقی کشور در ۱۶۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان واقع‌شده است و افزون بر چهار هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری از چهار طایفه دره شوری، عمله، فارسیم دان و شش بلوکی ایل بزرگ قشقایی به مراتع این شهرستان واردشده و دام‌هایی خود را تعلیق می‌کنند.

انتهای پیام/۱۱۱۶۳/ص۱۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول