اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ورود زودهنگام عشایر به مراتع ییلاقی سمیرم

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سمیرم گفت: با عشایری که تقویم کوچ را رعایت نکرده و زودتر از موعد وارد مراتع ییلاقی شده‌اند به صورت قانونی برخورد و به مراجع قضایی معرفی و جریمه خواهند شد.

ورود زودهنگام عشایر به مراتع ییلاقی سمیرم

عزت‌الله مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمیرم اظهار داشت: طبق تقویم، عشایر باید 25 اردیبهشت‌ماه وارد مراتع سمیرم شوند تا علوفه در مراتع به بذر بنشیند و هم میزان علوفه در مراتع بالا رود و هم از نابودی پوشش گیاهی جلوگیری شود ولی به دلیل سردی هوا هنوز مراتع آمادگی ورود دام را ندارد و باعث تخریب مراتع و نابودی پوشش گیاهی در مراتع می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سمیرم بیان کرد: با توجه به استقرار پاسگاه‌های کنترل کوچ در مرزهای ورودی شهرستان و حضور نیروهای یگان حفاظت، با عشایری که تقویم کوچ را رعایت نکرده و وارد مراتع شده‌اند به صورت قانونی برخورد و به مراجع قضایی معرفی و جریمه خواهند شد.

وی افزود: هر ساله پنج هزار خانوار عشایری وارد 455 هزار هکتار عرصه ملی در شهرستان می‌شوند و به طور قانونی می‌توانند چهار ماه از سال از مراتع برای چرای دام خود استفاده کنند. رعایت تقویم کوچ و رعایت کردن قانون برای عشایر مفید است زیرا علوفه در مراتع برای چرای دام بیشتر و مراتع برای سال‌های آینده احیا می‌شود.

مرادی با اشاره به بارش‌ها در سال گذشته و بهار امسال در استان‌های جنوبی خاطرنشان کرد: مراتع قشلاق سرسبز و دارای علوفه خوبی بود ولی عشایر زودتر به مراتع ییلاقی سمیرم کوچ کردند که بنا به پیش‌بینی هواشناسی اردیبهشت‌ماه بارندگی و کاهش دما داریم و در صورت بارندگی با مشکل مواجه می‌شوند.

به گزارش فارس، شهرستان سمیرم با 455 هزار هکتار اراضی ملی، چهار شهر، چهار بخش و 120 روستا در فاصله 160 کیلومتری سمیرم واقع‌شده است.

انتهای پیام/63111/ا 10/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول