اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گزارش بانک توسعه اوراسیا از پیامدهای «کرونا» بر منطقه

بانک توسعه اوراسیا در گزارش تحلیلی اخیر خود بهبود اقتصادی کشورهای اتحادیه اوراسیا و تاجیکستان در نیمه دوم سال 2020 را پیش‌بینی کرد.

گزارش بانک توسعه اوراسیا از پیامدهای «کرونا» بر منطقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، بانک توسعه اوراسیا در گزارش تحلیلی اخیر خود بهبود اقتصادی کشورهای اتحادیه اوراسیا و تاجیکستان در نیمه دوم سال 2020 را پیش‌بینی کرد.

بر اساس این مطلب پروسه بهبود اقتصادهای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تاجیکستان 2 سال ادامه خواهد داشت.

به نظر کارشناسان بانک مذکور توسعه تنها از طریق حمایت گسترده دولت‌ها از فعالیت‌های اقتصادی در زمینه پرداخت مالیات، بودجه، مالی و وام‌ ممکن است. چنین برنامه‌هایی به کاهش تأثیرات منفی شیوع ویروس «کرونا» و عادی سازی در مبادلات تجاری کمک خواهد کرد.

وضعیت کشورهای عضو بانک توسعه اوراسیا در اواخر ماه مارس و ابتدای ماه اوریل سال جاری به طور جدی تغییر کرد و وضع قرنطینه و محدودیت‌های قابل توجه شاخص‌های اقتصادی قوی‌ترین کشورهای جهان را پایین آورد.

محدودیت‌های بی نظیر در کشورهای شریک بانک توسعه اوراسیا و همچنین کاهش تقاضا برای مواد خام تأثیر جدی بر فعالیت‌های اقتصادی در منطقه می‌گذارد لذا این بانک با توجه به فاکتورهای مختلف، پیش‌بینی‌های اقتصادی را تدوین و اعلام کرد.

2 پیامد منفی اقتصادی ناشی از شیوع کرونا ایجاد شد که در گروه اول آن تحولات نگران کننده در اقتصاد بین‌الملل، کاهش تقاضا برای محصولات تولید شده در کشورهای منطقه، کاهش صادرات مواد خام در نتیجه کاهش قیمت، کاهش ارسال پول به منطقه، نگرانی نمایندگان حوزه کسب و کار و بحران سیستم مالی قرار دارند.

به نظر کارشناسان بانک توسعه اوراسیا سال جاری کشورهای شریک بانک به دلیل عوامل خارجی بیشتر از 2 درصد تولیدات ناخالص خود را از دست می‌دهند.

گروه دوم از پیامدهای منفی شامل محدودیت‌های داخلی و تأثیر آن بر فعالیت‌های اقتصادی است و کشورهای منطقه از آن حدود 1.5- 2 درصد تولیدات ناخالص خود را از دست می‌دهند.

کاهش نرخ واحدهای مالی ملی کشورهای شریک بانک در قالب چهار ماه نخست سال 2020 منجر به افزایش قیمت محصولات وارداتی عامل اصلی رشد تورم در کشورهای منطقه می‌شود و بنابر این باید برنامه‌ها در زمینه کاهش تورم اجرا شود.

علاوه بر این کاهش تقاضای داخلی پیش‌بینی شده است که این هم یکی از مشکلات منطقه خواهد بود.

کشورهای شریک بانک توسعه اوراسیا بزرگترین تأثیر منفی این بحران را در سال 2021 احساس می‌کنند.

گرچه برای پیش‌بینی‌های دقیق هنوز زود است و حتی کارشناسان اطلاعات قانع کننده درباره تاریخ پایان شیوع کرونا و احتمال تکرار چنین تحولاتی ندارند.

افزایش تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی و همچنین کشورهای شریک بانک توسعه اوراسیا وجود دارد و در صورت ایجاد چنین تأثیراتی، مطالب تحلیلی جدید منتشر می‌شود.  

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول