اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

یادداشت| جوانان محور توسعه پایدار

آقای رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی جوانان جهت رفع مشکلات جوانان چه اقدام جدی انجام داده است؟ و گرنه با زدن چند بنر در سردر ادارات و شعارهای دهان پر کن به قول شاعر بلند آوازه ایران فردوسی : بزرگی سراسر به گفتار نیست دوصد گفته چون نیم کردار نیست.

یادداشت| جوانان محور توسعه پایدار

خبرگزاری فارس؛ هرمزگان- پرویز سالاری*:

به بهانه روز جوان که امسال مقارن با آغاز سال نو و مترنم به میلاد حضرت علی اکبر (ع) است، بار دیگر به این موضوع حیاتی  نگاه می‌کنیم که  برای جوانان در بهار عمرشان که سرشار از شادابی، نشاط، ابتکار و خلاقیت هستند، در کشورمان که به عنوان یکی از کشورهای جوان جهان محسوب می شود تا چه میزان  فرصت و امکان ابراز وجود فراهم کرده‌ایم ؟

 باید بدانیم که انقلاب اسلامی هر روز جوانتر می‌شود و رویش‌های بی نظیری از جوانان نظیر دانشمندان شهید هسته ای دارد. 

بر اساس گزارش دفتر توسعه سازمان ملل (undp) ایران سریعترین رشد شاخص نیروی انسانی را در بین کشورهای جهان دارد. بر اساس همین گزارش ایران در بین 105 کشور از سال 1980 که شاخص نیروی انسانی  محاسبه شده است، در این چهار دهه بالاترین رشد در شاخص نیروی انسانی را داشته که بعد از ایران چین و ترکیه قرار دارند.

 بر اساس همین گزارش ایران از جایگاه 110 در سال 1979 به جایگاه 60 صعود کرده است. میانگین رشد شاخص توسعه نیروی انسانی در جهان 16 است که در ایران دو برابر این رقم از نگاه سازمان ملل است.

یکی از ارکان اصلی توسعه در هر نظامی نیروی انسانی ماهر و پر نشاط است که در همین راستا مقام معظم رهبری برای مقابله با ناتوی فرهنگی دشمن که به دنبال یاس و نا امیدی و استحاله جوانان است، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که محور اصلی اجرایی شدن آن نیروی انسانی متخصص و ماهر و پویا است،  ابلاغ نمودند.

از طرفی نامگذاری سال‌ها در دهه اخیر در این حوزه نظیر "حمایت از کالای ایرانی"،"رونق تولید " و امسال نیز "جهش تولید " جهت برون رفت از مشکلات اقتصادی بویژه اشتغال و ازدواج جوانان از مطالبات جدی معظم له است.

قطعا برای مقابله با تهدید دشمن و اجرایی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی بویژه در بیانیه گام دوم، مسئولین امر بویژه قوای سه‌گانه برای استفاده از جوانان که فرصت بی بدیلی برای کشور محسوب می‌شوند، بایستی از طرح‌ها و نظرات نسل جوان و شرکت‌های دانش بنیان برای حل مشکلات استفاده کنند.

قطعا برای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم و شعارهای سال، مستلزم برنامه ریزی، سیاستگذاری و توجه به تمام ابعاد و جوانب کار است که با پرهیز از مسایل حاشیه‌ای، استفاده از ظرفیت فراوان کشور بویژه نیروی جوان نخبه، پر نشاط و با اعتماد به نفس بالا و خودباوری ملی  باید در دستور کار قرار گیرد.

مسئله بعدی و مهمتر، تغییر نگاه و باور مسئولان در ارتباط با دیده شدن نیروهای جوان و ماهر است که بایستی با جابجایی مدیران بی انگیزه و از نفس افتاده با نیروهای جوان و پرانگیزه، ماهر و انقلابی در جهت تحقق شعار های سال و اجرایی شدن گام دوم ‌انقلاب‌اسلامی حرکت موثری انجام گیرد. 

در حوزه جوانان، دولت و مجلس در حوزه قانونگذاری، سازمان ملی جوانان که مستقیما زیر نظر رییس جمهور بود را برای پیگیری بیشتر مسائل جوانان وزارت ورزش و جوانان تشکیل داد ولی بعد از تشکیل این وزارتخانه در بخش مسایل جوانان  باید دید که کدام شاخص‌ها تغییر یافته است !!!؟ 

آقای رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی جوانان جهت رفع مشکلات جوانان چه اقدام جدی انجام داده است؟ و گرنه با زدن چند بنر در سردر ادارات و شعارهای دهان پر کن  به  قول شاعر بلند آوازه ایران فردوسی 

"بزرگی سراسر به گفتار نیست                      دوصد گفته چون نیم کردار نیست"

گرهی از کار جوانان باز نخواهد شد.

قطعا همه مسئولان بویژه قوای سه گانه مسئولیت اصلی استفاده از این ظرفیت بالقوه در چارچوب منویات مقام معظم رهبری  را برعهده دارند.

برابر اصل 110 قانون اساسی به لحاظ قانونی هرگونه برنامه ریزی و اقدام بر خلاف الگوهای فوق ( سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم ) از سوی مسئولان مربوطه غیر قانونی و نامشروع است و مسببین آن مستوجب پیگیری حقوقی و قضایی خواهند بود.

 بر همین اساس وظایف مجلس شورای اسلامی در قانونگذاری صحیح و شورای نگهبان در جهت نظارت بر مصوبات در راستای سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و قوه قضاییه در اجرای مجازات متخلفین  بیشتر خواهد بود. 

ان شاا... با انسجام نیروهای دلسوز و متعهد به انقلاب  اسلامی و مسئولان مربوطه در جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری بویژه اشتغال و ازدواج جوانان گام موثری در سالی که با روز جوان و جهش‌تولید آغاز شده‌ است که هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند، برداریم. 

* دبیر جبهه رهپویان انقلاب اسلامی و فعال سیاسی و رسانه‌ای هرمزگان

انتهای پیام/۳۲۶۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول