اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

گزارش فارس| چالش بزرگ «جهش تولید» در کرمانشاه چیست؟/ کارشناسان: «بروکراسی اداری»

انتخاب هوشمندانه‌ی «جهش تولید» به عنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری که تداوم بخش شعار سال های گذشته است نشان از اهمیت ویژه حوزه اقتصادی دارد و لازمه‌ی آن تلاش برای بهبود و ارتقا اقتصادی است که مرتبا با ضرباتی چون تحریم، زلزله، سیل و یا بیماری (کرونا) مواجه می‌شود.

گزارش فارس| چالش بزرگ «جهش تولید» در کرمانشاه چیست؟/ کارشناسان: «بروکراسی اداری»

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-زینب حقیری: مدت زمان زیادی از سال نو میلادی نگذشته بود، جهان با ویروس ناشناخته‌ای رو به رو شد که مهمترین مشخصه‌ی آن همه گیری سریع بود. کشور ما نیز از اولین‌هایی بود که با این ویروس درگیر شد و سال نو را در حالی آغاز کردیم که با بحران کرونا مواجه بودیم.

در چنین شرایطی رهبر معظم انقلاب «جهش تولید» را به عنوان شعار سال انتخاب می‌کند، در واقع جهش تولید بیانگر تاکید ویژه بر نقش تولید داخلی، استقلال و خودکفایی آن در بهبود وضع اقتصادی است؛ اضافه کنم، استفاده از واژه شعار برای بیان این عبارت ممکن است کمی ما را منحرف کند اینکه به جای شعار بگوییم هدف یا برنامه سال جاری جهش تولید است ما را به عملی کردن آن نزدیکتر می‌کند.

مع الوصف کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های غنی از جهت منابع و نیروی جوان با هدفمندی، برنامه ریزی و همت مسئولین می‌تواند گام‌های مهمی در جهت تحقق این شعار یا (هدف) بردارد، ظرفیت‌هایی چون گردشگری، هم مرز بودن با سایر کشورها از جمله مواردی است که با شناخت دقیق و پای کار آمدن مسئولین، جوانانِ سرشار از استعداد این خطه را درگیر فرایند کارآفرینی، اشتغال و نهایتا تولید می‌کند تا با اهدافی واقع بینانه گام بردارند.

این امر میسر نمی شود مگر با تلاش مضاعف مدیرانی جهادی و دلسوز که خود را از فعالیت های روزانه و مسیر تکراری طی شده ی سال های گذشته رها کنند و با خوش‌فکری، جوان گرایی و جسارت آماده تغییر روند جاری باشند. 

 

بی شک در سال‌های اخیر اهداف اقتصادی فراوانی از سوی مسئولین و نمایندگان استان دنبال شده پروژه هایی چون پتروشیمی اسلام آباد، سامانه سردسیری، راه آهن غرب که نشان از پیگیری های ویژه در جهش اقتصادی استان داشته، تاکید ویژه بر سرمایه گذاری خارجی و تقویت راه های جذب سرمایه و مهمتر از همه تهیه سند اشتغال و کاهش سالانه سه درصدی نرخ بیکاری از دیگر تلاش ها برای بهبودی اقتصاد و رونق تولید بوده است. 

سند سرمایه گذاری، فروردین ماه جاری رونمایی می شود

هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفت‌وگو با فارس در این خصوص، اظهار داشت: تحقق بخشی به جهش تولید با استناد به بیان رهبری نیازمند کار ١٠ برابری است و بخش تولید باید یک حرکت کاملا هماهنگ بین سه قوه و تمامی ارکان حاکمیت داشته باشد. ما برای دستیابی به این هدف در استان ادامه همان سیاست های سال گذشته را با اضافه کردن یک سند به نام سند سرمایه گذاری دنبال می کنیم. 

این مقام مسئول ایجاد اشتغال و رونق تولید را مستلزم شکل گیری سرمایه گذاری دانست و گفت: تقسیم کاری را طی سال گذشته برای یک سال برنامه ریزی کرده بودیم که علاوه بر پیگیری آن و با رویکرد ایجاد اشتغال جدید، حفظ اشتغال موجود و توسعه و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود و داخلی، از سند سرمایه گذاری استان طی فروردین ماه جاری رونمایی خواهد شد.

در ادامه راهکارهای دستیابی به جهش تولید را از زبان حسینی کیا نماینده مردم شهرستان سنقر و کلیایی شنیدیم، او دست و پاگیر بودن بروکراسی‌های اداری را عامل مهمی در توقف تولید عنوان کرد و تصمیمات آنی و نداشتن افق بلند مدت را  از دیگر چالش‌های پیش روی آن دانست.

هدف گذاری کرده‌ایم تا سالانه سه درصد نرخ بیکاری استان کاهش یابد و هر یک از دستگاه‌ها در ارتباط با کاهش نرخ بیکاری و بهبود فضای کسب و کار رسالتی دارند که باید به آن عمل کنند

وی تحقق بخشیدن به شعار سال را نیازمند اقدام جهادی سه قوه عنوان کرد و گفت: لازم است خلأهای قانونی موجود در مجلس حل شوند، دولت واحدهای نیمه فعال را فعالسازی کند و تلاش های لازم برای تسهیل در امر صادرات صورت گیرد.همچنین دولت باید بخش های مغفول مثل معادن را مورد توجه قرار دهد. کالاهای تولیدی باید رقابت پذیر، ارزان قیمت و صادرات محور باشند، توجه به کشورهای حاشیه ای از جهت صادرات هم لازم است. این موارد می تواند در جهش تولید موثر باشد. 

دولت نقش پشتیبان و تسهیل گر را ایفا می‌کند

رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت هم انرژی و اراده‌ی همگانی لازمه ی تحقق بخشی به جهش تولید قلمداد کرد، و در این خصوص به فارس،گفت:باید کارآفرینان پای کار باشند و ما به عنوان بخش دولتی نقش پشتیبان و تسهیل گر را برای آنان ایفا کنیم. سند رونق تولید استان را در همین راستا تدوین کردیم، سال گذشته با هدف گذاری که توسط استاندار کرمانشاه انجام شد تمام تلاشمان را بر تامین مالی واحدهای نیمه تمام (واحدهای بالای ۶٠ درصد پیشرفت فیزیکی) قرار دادیم تا با سرعت وارد چرخه تولید شوند.

وی افزود: علاوه بر آن تامین مالی سرمایه در گردش جز اولویت‌ها و استراتژی های وزارت مطبوع ما بود و مقام عالی وزارت بر آن تاکید داشت تا چرخ واحدهای تولیدی با سرعت بیشتری بچرخد، این امر منجر به افزایش تولید و حفظ منابع انسانی شد.

رییس سازمان صمت موضوع بعدی که به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت را احیا واحدهای تولیدی راکد مطرح کرد و گفت: در این زمینه توفیقاتی بدست آوردیم، طبیعتا در سال 99 که به فرمایش رهبری سال جهش تولید است باید موضوع رونق و جهش تولید را به صورت جدی تری پیگیری کنیم. 

جهش یعنی اینکه حرکتی بالاتر از رونق تولید داشته باشیم به همین منظور باید تمام دستگاه های دولتی از جمله بانک ها، دارایی، تامین اجتماعی و قوه قضائیه همکاری لازم را با بخش تولید داشته باشند. به طور مثال تامین اجتماعی سوبسیدی بابت پرداخت 23 درصدی کارفرماها قرار دهد یا فرصت لازم بابت پرداختی های معوقه به آنها داده شود. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در کنار سند رونق تولید سند اشتغال استان هم تهیه و تدوین گردیده، یادآور شد: ما هدف گذاری کرده‌ایم تا سالانه سه درصد نرخ بیکاری استان کاهش یابد و هر یک از دستگاه‌ها در ارتباط با کاهش نرخ بیکاری و بهبود فضای کسب و کار رسالتی دارند که باید به آن عمل کنند، در کنار این تامین زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی را باید به شکل جدی پیگیری کنیم. 

دارابی تاکید کرد: تامین منابع مالی و بروکراسی اداری چالش های پیش روی ما در این راستاست، دستگاه های تولیدی از جمله صمت و جهاد کشاورزی باید با حوصله و جدیت، همچنین کمک استانداری و بانک های عامل با چالش‌ها رو به رو شوند.با توجه به اراده جدی که در تیم مدیریتی و اقتصادی استان و عزمی که در ارتقا و بهبود شرایط فعلی وجود دارد دستیابی به این امر کار سختی نیست.

حفظ واحدهای موجود یک جهش واقعی محسوب می شود

در پایان به سراغ جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان رفتیم تا نظر او را در این خصوص جویا شویم، شکری گفت: جهش یعنی اینکه حرکتی بالاتر از رونق تولید داشته باشیم به همین منظور باید تمام دستگاه های دولتی از جمله بانک ها، دارایی، تامین اجتماعی و قوه قضائیه همکاری لازم را با بخش تولید داشته باشند. به طور مثال تامین اجتماعی سوبسیدی بابت پرداخت 23 درصدی کارفرماها قرار دهد یا فرصت لازم بابت پرداختی های معوقه به آنها داده شود. 

 

این مقام مسئول تاکید کرد: اینکه بتوانیم واحدهای تولیدی را حفظ کنیم خود یک جهش واقعی محسوب می شود. تصمیم گیری های یک شبه و بروکراسی اداری مهمترین چالش های پیش رو در تحقق یافتن جهش تولید است، لازم است کارشناسان هم در امر بازرسی صادقانه برخورد کنند و اظهار نظرهای سلیقه ای را کنار بگذارند، دولتمردان و مدیران کل هم باید جسارت کافی را داشته باشند و تولید کنندگان را یاری کنند.وی با اشاره به اینکه در بسیاری کشورها بهره ی بانکی به صفر درصد رسیده، متذکر شد: در کشور ما بهره های بانکی هنوز دو رقمی است لازم است در کشور ما هم بهره ها تک رقمی شود، ارزش افزوده نیز با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی توان پرداخت آن را ندارند مورد بررسی قرار گیرد و درخواست سرمایه در گردش از سوی واحدهای تولیدی به سرعت پیگیری شود برای تضمین های بانکی وثیقه های سنگین مطالبه نکنند. 

همه مسئولین به نوعی در اینکه باید بروکراسی و کاغذ بازی را به حداقل برسانیم تا مسیر برای تولید کننده و سرمایه گذار هموار شود و اینکه همه قوا و ارکان حاکمیت همسو و همصدا در این راستا گام بردارند، اتفاق نظر داشتند، به یقین هر ایرانی به نوبه خود و مسئولین عالی رتبه با توجه به جایگاه موثر خویش باید گامی در جهش تولید بردارند، چقدر خوب می شد اگر در پایان هر سال و پیش از آغاز مسیری تازه، تحقق یابی شعار سال را به قضاوت می گذاشتیم و میزان تلاش هر فرد یا دستگاهی مشخص می شد .. این ممکن نمی شود جز اینکه همه دست به دست هم دهیم و جسورانه تحرک کنیم.

انتهای پیام/ح/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول