اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

روستایی که با رویش‌های انقلابی‌اش در برابر کرونا ایستاد/ خوزنین، نمونه کوچکی از همبستگی اجتماعی

روستای خوزنین در شهرستان بوئین زهرا در استان قزوین، امروز نمونهٔ بارزی از یک همبستگی اجتماعی را در مقابله با شیوع کرونا به نمایش گذاشته است.

روستایی که با رویش‌های انقلابی‌اش در برابر کرونا ایستاد/ خوزنین، نمونه کوچکی از همبستگی اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، روستای خوزنین با جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر، در شهرستان بوئین زهرا قرار دارد. مردم این روستا در طول جنگ تحمیلی بیش از 40 شهید تقدیم انقلاب کردند. جانبازان و رزمندگان بسیاری نیز از این روستا برخواستند.

اما این تنها صفحۀ روشن در رویدادهای این روستا نیست. خوزنین هنوز هم به‌عنوان یکی از روستاهای پرجمعیت استان قزوین، نماد کار، زندگی و پویایی است. یکی از روشن‌ترین نشانه‌های امید در روستای خوزنین جوانان این روستا است، رویش‌های نویی که همچنان با دغدغه‌های اسلامی و انقلابی در جامعۀ کوچک خود فعالیت می‌کنند.

در روزهای شیوع کرونا قرار داریم، وارد روستا که می‌شوی چند جوان را می‌بینی که با خوشرویی ضمن ضدعفونی دستان رانندگان و همراهان آن‌ها، سطح و داخل خودروهای ورودی را نیز ضد عفونی کرده و درون آن را با گلاب خوشبو می‌کنند. یکی دیگر از جوانان جلو می‌آید و با احترام دمای بدن شما را اندازه گرفته و تب سنجی می‌کند. پس از طی این مراحل می‌توانی وارد روستای خوزنین شوی.

وارد روستا که می‌شوی، کف و سطح معابر و خیابان‌ها با آهک ضدعفونی شده و هر روز فرآیند ضدعفونی سطح روستا توسط جوانان هیئتی و بسیجی با همراهی دهیاری انجام می‌شود. این جوانان و نوجوانان به‌شدت دغدغهٔ سلامتی مردم روستای خود را دارند و خستگی‌ناپذیرند و با برپایی ایستگاه سلامت روستایشان، تلاش می‌کنند مقابل کرونا بایستند. جالب‌تر این‌که در خوزنین حتی داخل جوی‌های خیابان‌ها و کوچه‌ها هم آهک‌پاشی می‌شود تا احتمال شیوع بیماری هر قدر که ممکن است کمتر شود.

 

وقتی با این جوانان پای‌کار سخن می‌گویی اذعان می‌کنند در این ایام به‌شدت مراقب سلامتی مردم روستا هستند. آن‌قدر حساسیت و نظم کارشان بالا است که یکی از آن‌ها می‌گوید: این‌جا اروپا و آمریکا و ژاپن نیست، این‌جا روستای خوزنین از توابع بویین‌زهرا واقع در استان قزوین است و ما خدمت‌گزار مردم هستیم.

جهادگران خوزنین، کنار دستگاه خودپرداز مایع ضدعفونی کننده گذاشته‌اند، زیرا دستگاه‌های خودپرداز می‌توانند یکی از عوامل مهم در انتقال بیماری باشند و این بچه‌ها به مردم روستا توصیه می‌کنند که با دستمال‌کاغذی و یا دست‌کش دستگاه را لمس کنند و بعد از استفاده از خودپرداز دست‌های خود را ضدعفونی کنند.

 

خوزنین جامعهٔ کوچک روستایی است که مردم آن زنجیروار به‌هم متصل شده‌اند تا روستای خود را در برابر شیوع بیماری واکسینه کنند و از کوچک تا بزرگ به این کار اهمیت می‌دهند.

در خوزنین جوانان بسیجی، دواطلبان هلال‌احمر، دهیاری، داوطلبان کمک و خیرین و عموم مردم همه در میدان مبارزه با کرونا هستند. یکی از برنامه‌های مستمر روستا این است که جوانان باهم قرار گذاشته‌اند تا منازل افراد مسن و سال‌خورده را توسط داوطلبان ضدعفونی کنند.

برای تهیهٔ مواد ضدعفونی کننده هر کس که بتواند به نزدیکان و نیازمندان کمک می‌کند تا هیچ‌کس در رعایت بهداشت عمومی لازم برای مقابله با کرونا کم نیاورد. مردم این‌جا پشت هم ایستاده‌اند تا جامعهٔ روستایی خود را بیمه کنند.

یک ماجرای جالب دیگر، پویش بومی و مردمی در روستا است، زنان روستایی تولید ماسک با شعار «هر خوزنینی، یک ماسک» را آغاز کرده‌اند تا مردم در مضیقهٔ دسترسی به ماسک نباشند و در این زمینه دچار ضعف نشوند.

(گزارش ویدیویی از اقدامات جوانان این روستا به زودی منتشر می‌شود، تیزر زیر را ببینید):

 

به همهٔ مردم سفارش شده تنها در صورت ضرورت از خانه خارج شوند. مردم نیز پیام حافظان سلامت را دریافت کرده‌اند و کوچه و خیابان روستا در این ایام همواره خلوت است. هر روز با بلندگو توسط دهیاری و بسیج هشدارهای مختلف بهداشتی و اطلاع‌رسانی از جمله ضرورت بیرون نیامدن از خانه اعلام می‌شود.

 

مردم خوزنین چه در رویدادهای انقلاب اسلامی و چه در دفاع مقدس همواره پیشرو بوده‌اند و امروز نیز در جهاد همگانی برای جنگ با ویروس کرونا پیشتازند تا ریشهٔ این ویروس منحوس را بخشکانند. همان‌گونه که در میدان جنگ و دفاع مقدس به نسبت جمعیت‌شان بیش از هر منطقهٔ دیگر قزوین شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند. اکنون این روستا خود را برای تبدیل به نقطهٔ سبز سلامت آماده می‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول