اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

مسئولیت پذیری در فضای مجازی چه معنایی دارد؟

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: به همان اندازه که رسانه‌ها در فضای مجازی آزاد هستند، دارای مسئولیت نیز می باشند و اگر ایده و یا مطلبی را در حوزه هنر در این فضا مطرح می کنند، باید مسئولیت آن را نیز بپذیرند.

مسئولیت پذیری در فضای مجازی چه معنایی دارد؟

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، مهدی کشاورز افشار عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در برنامه «انعکاس» رادیو گفت و گو، با اشاره به موضوع «هنر در  رسانه های مجازی»، اظهار داشت: فضای مجازی این امکان را فراهم کرده است تا هنرمندان با مخاطبان خود به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه هنرمندانی که در رسانه های جمعی مجازی فعالیت می‌کند، بیشتر برروی «اینستاگرام» تمرکز دارند؛ چراکه در  این شبکه اجتماعی امکان به اشتراک گذاشتن عکس وجود دارد، خاطرنشان کرد: در ارتباط با حضور هنرمندان در فضای مجازی باید به موضوع تولید محتوای مناسب در این عرصه برای آگاهی بیشتر مردم از موضوع هنر توجه داشت.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی ها معتقد هستند که هنر از امر کالایی و یا اقتصادی جدا است، گفت: به نظرم‌ فربه کردن این نگرش باعث شده است که ما نتوانیم  برای بازار اندیشه محتوای خوبی در رسانه ها ایجاد کنیم و این یک نکته منفی است.

 وی با تاکید بر این که هنر مثل دیگر پدیده های اجتماعی با اقتصاد ارتباط دارد، افزود: هنر در ذات خود دارای ویژگی ها و ارزش هایی است که می تواند با حفظ این ویژگی ها وارد حوزه اقتصادی شود و ارزش آفرین باشد.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس، با بیان اینکه رسانه های فضای مجازی به نوعی واسطه بین هنر و جامعه هستند، تصریح کرد: حتی می توان از فضای مجازی به عنوان فضای جدید اجتماعی یاد کرد یعنی فراتر از یک مدیا و رسانه و این فضایی است که باید از آن به نحو مناسب استفاده کرد.

وی با اشاره به حضور برخی از  هنرمندان، اندیشمندان و متخصصان حوزه هنر، فعالان اقتصادی در عرصه هنر مثل گالری داران و برخی از نهادهای رسمی فعال در حوزه هنر در شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی گفت: در این فضا ما با دو نوع مخاطب داخلی و خارجی مواجه هستیم، در مورد مخاطب خارجی متأسفانه نتوانسته ایم از این فضا به خوبی استفاده کنیم که این  موضوع به مسائل مختلفی از جمله ضعف در  دانش عمومی  از جمله تسلط به زبان و تولید محتوای مناسب در این عرصه باز می‌گردد ، در این فضا در برخی از حوزه های هنری  ارتباط خوبی  بین هنر و مخاطبان داخلی  ایجاد شده که البته در این حوزه نیز با ضعف هایی  روبه‌رو هستیم.

کشاورز افشار، با اشاره به اهمیت توجه  به ارتباط مخاطب و  هنر  افزود: آمار نشان می دهد که ما در این حوزه با مشکلاتی رو به رو هستیم، مثلاً طبق آمار مرکز نظرسنجی«ایسپا» حدود 88 درصد مردم ایران حتی یک بار نیز به تئاتر نرفته اند، ما این موضوع را می‌توانیم به دیگر رشته های هنری نیز سرایت دهیم و در واقع  باید گفت دیگر رشته های هنری نیز  وضعیت بهتر از این ندارند.

وی با تأکید بر اینکه رسانه های مجازی مخاطب را بیشتر از گذشته با هنر درگیر می کند و  حتی می‌تواند سلیقه مخاطب در این زمینه را بسازد، تصریح کرد : ایرادی که در عرصه فعالیت در فضای مجازی وجود دارد این است عوامل انسانی که در حوزه فضای مجازی فعالیت می کنند، بعضا با مختصات و ویژگیهای این فضا به خوبی آشنا نیستند.

این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد:  به همان اندازه که رسانه ها در فضای مجازی آزاد هستند، دارای مسئولیت نیز می باشند و اگر ایده و یا مطلبی را در حوزه هنر در این فضا مطرح می کنند، باید مسئولیت آن را نیز بپذیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول