اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گسترش همکاری‌های بازرگانی محور دیدار مقامات ازبکستان و قزاقستان

وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان در گذرگاه مرزی «خشت کوپریک- ژیبک ژولی» دیدار و گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین 2 کشور را بررسی کردند.

گسترش همکاری‌های بازرگانی محور دیدار مقامات ازبکستان و قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «باخیت سلطان اف» وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان روز 8 مارس در گذرگاه مرزی «خشت کوپریک- ژیبک ژولی» دیدار و گسترش همکاری اقتصادی و بازرگانی بین 2 کشور را بررسی کردند.

در این دیدار تاکید شد که مبادلات بازرگانی بین 2 کشور در سال 2019 میلادی با 14 درصد افزایش از سطح 3 میلیارد دلار فراتر رفته است.

مقامات 2 کشور در این دیدار بر حمایت از تجارت متقابل از جمله تسهیل و هماهنگی مقررات و استانداردهای گمرکی، همگرایی سیستم اطلاع رسانی خدمات گمرکی، اجرای برنامه‌های ساخت مراکز لجستیکی، بازسازی و مدرنیزه ساختن گذرگاه‌های مرزی توجه خاصی تأکید شد.

طرفین در این دیدار همچنین پیشنهاداتی را برای افزایش حجم کالاها از طریق صادرات متقابل محصولات قابل رقابت تولید ازبکستان و قزاقستان ارایه کردند که این موضوع در نشست گروه کاری بین دولتی 2 کشور در افزایش مبادلات بازرگانی در ماه آوریل سال جاری میلادی بررسی خواهد شد. 

روسای جمهور 2 کشور تاکید کردند که حجم مبادلات بازرگانی 2 کشور در آینده نزدیک تا 5 میلیارد دلار و طی 2-3 سال آینده تا 10 میلیارد دلار خواهد رسید.  

قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود و مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در 10 ماه سال 2018 میلادی به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است.

هم اکنون در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان از جمله 192 شرکت مشترک و 37 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران قزاق در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول