اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قزوین

همه‌چیز درباره سایت تهیه اقلام بهداشتی در قزوین/ جوانانی که داوطلبانه و با هزینه‌های شخصی به میدان آمدند

طی روزهای اخیر و با شیوع ویروس کرونا در کشور، سختی تهیه و صف‌های خرید امکانات بهداشتی باعث شد تا چند جوان پایه‌کار قزوینی، سایت تهیهٔ اقلام بهداشتی را راه اندازی کنند، این جوانان با امکانات و هزینه‌های شخصی به‌صورت داوطلبانه به میدان مبارزه با کرونا آمده‌اند.

همه‌چیز درباره سایت تهیه اقلام بهداشتی در قزوین/ جوانانی که داوطلبانه و با هزینه‌های شخصی به میدان آمدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فراز کریمی، پس از شیوع ویروس کوید 19 در کشور و با توجه به کمیاب شدن برخی اقلام بهداشتی و تشکیل صف‌هایی در مراکز توزیع که خود به تهدیدی برای شیوع بیماری بدل شده بودند، چند جوان قزوین که پیشتر در حوزۀ کارجویی فعال بودند، به کمک همشهریان قزوینی آمدند تا در بحبوحۀ کمبود و یا نایاب شدن اقلام و ملزومات بهداشتی به مردم یاری برسانندو شرایطی را فراهم کنند که مردم این اقلام را بدون تردد در شهر و حضور در داروخانه‌ها یا مراکز بهداشتی، از طریق ثبت‌نام در یک سامانۀ اینترنتی به قیمت کارخانه خریداری کنند تا به‌صورت رایگان برای آن‌ها ارسال شود. گفت‌وگوی صمیمانهٔ خبرگزاری فارس با فراز کریمی مدیر سامانهٔ توزیع ملزومات بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا را بخوانید.

چه شد که به فکر راه‌اندازی این سامانه جهت توزیع اقلام بهداشتی بین همشهریان قزوینی افتادید؟

در ابتدای امر، فراخوانی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری به شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و استارتاپی داده شد تا هر یک به نوبهٔ خود راهکارهایی جهت پیشگیری از بحران در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور ارائه بدهند. پیش از این، تیم ما که متشکل از 8 جوان قزوینی هستیم، دارای یک سامانهٔ کاریابی بود که در آن موفق شدیم بیش از 4 هزار فردی که دنبال شغل بودند را شاغل کنیم؛ در روزهای اخیر با توجه به بحث شیوع کرونا در کشور و سپس در استان قزوین، سامانهٔ ما به‌حالت نیمه‌تعطیل درآمد و ما تصمیم گرفتیم با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم کمکی به بهبود شرایط موجود در استان کنیم. در همین زمینه، سامانه‌ای را طراحی کردیم که مردم از طریق آن بتوانند بدون تردد در سطح شهر و بدون مراجعهٔ حضوری به داروخانه‌ها یا مراکز بهداشت که می‌تواند یکی از علل شیوع ویروس باشد، از طریق ثبت‌نام اقلام بهداشتی را با قیمت کارخانه خریداری کنند تا به‌صورت رایگان برای آن‌ها به درب منازل ارسال گردد.

 

چگونه طرح شما وارد فاز عملیاتی شد؟

ما ابتدا طرح خود را برای صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری ارسال کردیم و سپس این طرح را به سازمان صمت استان قزوین ارائه دادیم و خوش‌بختانه طرح ما مورد موافقت قرار گرفت و سپس اقدام به راه‌اندازی این وب‌سایت کردیم. پس از آن سازمان صمت به ما سهمیه‌ای از کارخانجات تولید اقلام بهداشتی استان اختصاص داد تا ما بتوانیم این اقلام را با قیمت کارخانه خریداری کنیم و به‌صورت عادلانه به‌عنوان یکی از شبکه‌های توزیع به‌دست مردم برسانیم. این بسته در حال حاضر شامل دوبطری محلول ضدعفونی دست و صورت و یک بستهٔ 100 تایی دستکش است که با مجموع قیمت 35 هزار تومان به‌صورت رایگان به درب منزل خریداران ارسال می‌گردد و قرار است به‌زودی با همکاری دیگر مجموعه‌ها و ارگان‌ها، اقلامی از قبیل ماسک و ژل ضدعفونی کننده نیز به کالاهای ما افزوده شود. متأسفانه این اقلام در شرایط فعلی کشور کمیاب و در برخی موارد حتی نایاب شده‌اند و مردم برای تهیهٔ آن‌ها با مشکل مواجه هستند، ما با راه‌اندازی این سامانه قدری راه را برای تهیهٔ این اقلام برای مردم هموار کرده‌ایم تا بتوانیم به نوبهٔ خود در شرایط موجود کمکی به همشهریان عزیز قزوینی کنیم و قدری از نگرانی آن‌ها کم کنیم.

 

با توجه به این‌که اجناس به قیمت درج شده روی کالا به فروش می‌رسند و ارسال آن‌ها نیز رایگان است، آیا سودی نیز از این کار عاید اعضای تیم شما می‌شود؟

در این فعالیت سودی برای ما وجود ندارد، زیرا فعالیت ما دلالی و منفعت طلبانه با در پی سود نیست و علاقه‌ای هم به این نوع فعالیت‌ها و این نوع کسب درآمدها نداریم، اعضای تیم ما به‌صورت کاملاً داوطلبانه در میدان مبارزه با کرونا به یاری همشهریان خود آمده‌اند. دوستان بنده که در کنار هم این فعالیت را انجام می‌دهیم، نه‌تنها حق‌الزحمه‌ای دریافت نمی‌کنند، بلکه از امکانات شخصی خود برای پیشرفت کار استفاده می‌کنند و از جیب خود نیز خرج می‌کنند تا بتوانند در این شرایط خدمت‌گزار همشهریان خود باشند. این کار جنبهٔ داوطلبانه دارد، اکنون مردم کشور و نیز استان قزوین در شرایط بحرانی قرار دارند و ما سعی کردیم با توجه به نیمه‌تعطیل بودن کسب و کار گذشتهٔ خود، امکانات خود را صرف این موضوع کنیم.

 

قصد گسترش فعالیت خود را هم دارید؟ زیرا در حال حاضر هم کالاهای مورد فروش شما محدود است و هم به‌جز شهر قزوین به مناطق دیگر استان ارسال ندارید.

بله، حتماً به‌زودی هم محصولات ما گسترده‌تر و بیشتر خواهند شد و هم تلاش می‌کنیم به یاری سازمان‌های مختلف به حومهٔ قزوین نیز ارسال داشته باشیم. زیرا ما بسیار سریع این سایت را راه‌اندازی کردیم که بتوانیم در بحران پیش‌آمده، خدمتی به همشهریان قزوینی داشته باشیم، به همین دلیل امکانات اولیه و خدمت‌رسانی‌های نخستین ما محدود بود، اما بی‌شک به‌زودی این وب‌سایت گسترش خواهد یافت.

دستگاه‌های مسؤول همراهی کردند با شما؟

خوش‌بختانه سازمان صمت استان قزوین همراهی بسیار خوبی با ما داشته است و ما را در اجرای این طرح یاری کردند، به این صورت که با توجه به صنعتی بودن قزوین و وجود کارخانجات مختلف در آن، سهمیه‌ای از کارخانجات تولیدی اقلام بهداشتی به ما اختصاص دادند. البته در ابتدا این سهمیه محدودتر بود، اما در حال حاضر با توجه به این‌که تعداد سفارشات زیاد شده و مردم بیشتر با سامانه آشنا شده‌اند، تعداد اقلام اختصاص یافته به سایت ما نیز بیشتر شده است.

اکنون تعداد اعضایی که با سایت توزیع اقلام بهداشتی در استان قزوین همکاری می‌کنند چند نفر است؟

اکنون 8 نفر در زمینهٔ فعالیت‌های مربوط به سایت با ما همکاری می‌کنند؛ برخی از اعضا در زمینهٔ فعالیت‌های مربوط به سایت، برخی در زمینهٔ اطلاع‌رسانی و تولید محتوا و برخی دیگر نیز در زمینهٔ توزیع و یا تحویل از کارخانه به ما یاری می‌رسانند. خوش‌بختانه ما مردم بسیار خوب، هوشمند و فهیمی داریم و هر روز تعداد داوطلبانی که تمایل به همکاری با ما دارند، افزایش پیدا می‌کند. اکنون نیز با شرکت‌های تاکسیرانی رایزنی داشته‌ایم که جهت توزیع این بسته‌های بهداشتی از ما حمایت کنند، اما این رایزنی هنوز به نتیجهٔ قطعی نرسیده است و امیدواریم هم شرکت‌های تاکسیرانی و هم شهرداری به یاری ما بیایند تا بتوانیم با اطلاع‌رسانی از طریق بیلبوردهای سطح شهر و نیز تبلیغ از طریق فضای مجازی، امکانات بهتر و گسترده‌تری به سایت ما اضافه کنیم تا خدمتگزار بهتری برای مردم باشیم.

 

اکنون کدام سازمان‌ها یا مجموعه‌ها با شما همکاری دارند و از شما حمایت می‌کنند؟

در حال حاضر مذاکراتی با شرکت اسنپ داشته‌ایم که حمل‌ونقل و توزیع بسته‌های اقلام بهداشتی به درب منازل را برعهده بگیرند. از دیگر مجموعه‌هایی که به ما کمک کرده‌اند، جهاد دانشگاهی استان قزوین بوده است که در زمینهٔ اطلاع‌رسانی ما را همراهی کرده‌اند و بخش درمان جهاد دانشگاهی نیز در زمینهٔ آموزش و تولید محتوا و گرفتن تست از افراد مشکوک به ویروس کرونا قرار است ما را یاری کنند. سازمان غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز از حامیان اصلی ما هستند.

 

ارسال این بسته‌های بهداشتی چقدر زمان‌بر است و آیا تصمیم دارید به نیازمندان نیز برای تهیهٔ رایگان کالاهای بهداشتی کمک کنید؟

در حال حاضر پس از ثبت سفارشات، ارسال کالاها به سه روز زمان نیاز دارد. سهمیهٔ ما بر اساس میزان سفارش‌ها به ما داده می‌شود، تأمین این کالاهای بهداشتی از کارخانه‌ها و ارسال آن‌ها نیاز به نقدینگی دارد و خرید این اقلام به سرمایه نیاز دارد که در حال حاضر ما چنین امکانی را نداریم و تنها پس از ثبت سفارشات، امکان خرید از کارخانه را داریم، ضمن این‌که فعالیت ما یک فعالیت تجاری نیست و ما امکانات محدودی داریم. البته پیشنهاداتی نیز در زمینهٔ افزودن یک بخش مخصوص برای خیرین به این سایت داشته‌ایم که این بزرگواران به‌صورت آنلاین از ما خرید داشته باشند و ما این خریدها را به درب منازل نیازمندان و افرادی که توانایی خرید ملزومات بهداشتی ندارند، برسانیم. احتمالاً به‌زودی این بخش نیز به سامانهٔ ما افزوده خواهد شد.

با توجه به این‌که معمولاً در این‌گونه موارد برخی سودجویان دست به‌کار می‌شوند و با خریدهای انبوه کالاها به قیمت کارخانه و فروش این اقلام در بازار سیاه، تلاش می‌کنند زمینه را برای سودجویی خود فراهم کنند، چه راهکاری برای جلوگیری از ورود سودجویان به سایت دارید؟

برای خرید از سامانهٔ ما لازم است افراد کد ملی و کد پستی خود را وارد کنند، هر کد ملی و کد پستی در هفته تنها دو بار امکان خرید از سایت را دارد، در زمان تحویل کالا نیز کدملی فرد تحویل‌گیرنده چک می‌شود تا افراد نتوانند با کدملی دیگران خرید کنند. این تدابیر اندیشیده شده تا از سودجویی برخی دلال‌ها و سودجویان در این امر جلوگیری شود و به این ترتیب می‌توانیم توزیعی عادلانه از اقلام بهداشتی بین همشهریان داشته باشیم. هم‌چنین به‌دلیل جلوگیری از شیوع ویروس، امکان خرید تنها از طریق سامانه و به‌صورت اینترنتی امکان‌پذیر است، زیرا در خریدهای تلفنی و یا حضوری، به‌دلیل رد و بدل شدن پول و یا کارت‌های عابر، امکان انتقال ویروس افزایش پیدا می‌کند، اما در سفارش‌های اینترنتی این امکان به حداقل کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شنیدن سخنان این جوان داوطلب و خوش‌ذوق قزوینی، انسان را به‌یاد مصرع «با جوانان کارها دشوار نیست» می‌اندازد. جوانان قزوینی در این روزهای سخت نشان داده‌اند که مانند جوانان دههٔ 50 و 60، پای‌کار هستند و با ارادهٔ فولادینی که دارند می‌توانند با همکاری هم به یاری دولت و به یاری هم‌وطنان خود بشتابند تا مشکلات را یکی پس از دیگری از میان بردارند. این روزها جوانان قزوینی همه با هم به پویش «کرونا را شکست می دهیم» پیوسته‌اند. برای خرید اقلام بهداشتی و دریافت آنها در منزل می‌توانید به این سامانه مراجعه کنید: https://stmb.ir/ .

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول