اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

حمایت ازبکستان از طرح‌های لجستیک تراسیکا

ازبکستان برنامه‌ریزی کرده از طرح‌های دیجیتال‌سازی و بهبود زیرساخت‌های کریدور حمل و نقلی «اروپا- قفقاز- آسیا» تحت عنوان «تراسیکا» حمایت کند.

حمایت ازبکستان از طرح‌های لجستیک تراسیکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان برنامه‌ریزی کرده از طرح‌های دیجیتال‌سازی و بهبود زیرساخت‌های کریدور حمل و نقلی «اروپا- قفقاز- آسیا» تحت عنوان «تراسیکا» حمایت کند.

ازبکستان برای تقویت حضور خود در کریدور حمل و نقلی منطقه از پتانسیل راه ریلی «باکو- تفلیس- قارص» استفاده خواهد کرد.

«الیار غنی‌اف» وزیر حمل و نقل ازبکستان و «آسیت آساوبایف» دبیر کل تراسیکا در شهر «تاشکند» موضوع حضور این جمهوری را در طرح‌هایی که در چارچوب کریدور دیجیتالی سازی تراسیکا اجرا می‌شود، بررسی کردند.

تامین امنیت حمل و نقلی، بهبود تشریفات عبور از مرز، بهبود فعالیت مراکز و بنادر و همچنین استفاده از سیستم هماهنگ کنترل مرزی از آن جمله است.

غنی‌اف در این دیدار اظهار داشت: برای تقویت حضور در تراسیکا ازبکستان برنامه ریزی شده از پتانسیل راه ریلی «باکو- تفلیس- قارص» استفاده کند.

ازبکستان در آغاز سال 2000 میلادی حضور در نشست‌های مربوط به تراسیکا را به تعلیق درآورد و بر توسعه کریدورهای حمل و نقلی از طریق کشورهای عضو شانگهای و همچنین خاورمیانه و خلیج فارس متمرکز شد.

در ماه دسامبر سال 2017 میلادی «شوکت میرضیایف» برنامه تنوع بخشی مسیرهای بازرگانی خارجی را برای سال‌های 2018 و 2022 میلادی به تصویب رساند که در آن توجه بر توسعه مسیرهای ترانزیتی به کشورهای اروپایی از طریق قفقاز و ترکیه معطوف شده است.  

در پایان ماه ژانویه سال جاری میلادی نخستین قطار باری از قرقیزستان از طریق ازبکستان به گرجستان به راه افتاد.

تراسیکا یا کریدور حمل‌ونقلی آسیا، قفقاز و اروپا یک سیستم حمل ونقل هوایی، دریایی و جاده‌ای است که با هدف تسهیل حمل ونقل کالا میان کشورهای اتحادیه اروپا، آسیا، کشورهای حوزه قفقاز و دریای خزر در سال 1993 ایجاد شده است.

در حال حاضر ترکیه، ارمنستان، ایران، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، رومانی، اوکراین، بلغارستان، گرجستان و مولداوی اعضای سازمان تراسیکا هستند و افغانستان و پاکستان از اعضای ناظر در این سازمان به‌شمار می‌روند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول