اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امنیت اقتصادی در گرو توسعه کریدورهای حمل و نقلی

وزیر امور خارجه ازبکستان با اشاره به مسیر ریلی «مزار شریف- هرات» گفت: برای امنیت اقتصادی باید کریدورهای حمل و نقلی را متنوع کنیم.

امنیت اقتصادی در گرو توسعه کریدورهای حمل و نقلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند،  «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان در بیست و یکمین اجلاس مجلس سنای این کشور با اشاره به مسیر ریلی «مزار شریف- هرات» گفت: این طرح مسیر استراتژیک توسعه حمل و نقل تا سال 2035 میلادی می‌باشد و از لحاظ امنیت اقتصادی ما باید کریدورهای حمل و نقلی را متنوع سازیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برنامه ریزی شده مسیر «حیرتان» تا «مزار شریف» و از این منطقه تا «هرات» ایجاد شود. در آینده نیز این مسیر از «هرات» تا ایران احداث خواهد شد.

کامل‌اف افزود: در این مسیر از طریق ایران می‌توان به دریا دسترسی پیدا کرد و این ابتکار رئیس جمهور ما اکنون توسط جامعه جهانی مورد حمایت قرار گرفته است.  

وزیر امور خارجه ازبکستان همچنین اعلام کرد: مسیر دوم، مسیر «مزار شریف- کابل- پیشاور- پاکستان» است و در این مسیر از طریق پاکستان می‌توان به بازار خارجی دسترسی پیدا کرد.

کامل‌اف تاکید کرد: علاوه بر این، هم اکنون ما راه‌های جدیدی را به سمت قزاقستان احداث کردیم و با ترکمنستان نیز حمل و نقل در حال توسعه است، همچنین با قرقیزستان و چین نیز به توافق رسیدیم و روسیه از کریدور «چین، قرقیزستان و ازبکستان» حمایت می کند.

وزیر امور خارجه ازبکستان افزود: این راه‌ها برای استقلال اقتصادی ما ضروری است و ما باید از بازارهای بزرگ هم مرز استفاده کنیم.   

عبدالعزیز کامل‌اف همچنین به همکاری‌های متقابل با افغانستان اشاره کرد و گفت: وضعیت مالی کارآفرینان افغان خوب است و اکنون در امارات متحده عربی میلیاردها دلار سرمایه گذاری کردند.

وی همچنین تاکید کرد: روسیه برای ازبکستان یک بازار بزرگ می‌باشد اما اگر ما برای خود بازارهای افغانستان، پاکستان، هند و چین را باز کنیم، برای کالاهای ما این بازارها کافی است.

کامل‌اف همچنین گفت: بازارهای اروپا و آمریکا نیز برای ازبکستان ضروری است.

وزیر امور خارجه ازبکستان در پایان گفت: اگر ما به بازار کشورهای همسایه دسترسی پیدا کنیم 50 سال به بازارهای دیگری نیاز نخواهیم داشت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول