اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نهال‌های ثبت‌نامی مردم درب منازل تحویل می‌شوند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا از ساعت 15 تا 22 با شهروندان تماس گرفته خواهد شد و نهال‌ها در یک هفته به شهروندان تحویل می‌شود.

نهال‌های ثبت‌نامی مردم درب منازل تحویل می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فروغ مرتضایی‌نژاد ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز درختکاری اظهار داشت: به پاسداشت درختان که بهترین تأمین‌کنندگان اکسیژن باید از آن‌ها مراقبت کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان درباره سرانه فضای سبز شهری اصفهان افزود: میزان سرانه در شهر اصفهان ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار تا قبل از سال ۹۸ بود که امسال به ۳ هزار و ۸۵۰ هکتار افزایش پیدا کرد که این میزان ۱۵۰ هکتار افزایش پیدا کرده است؛ همچنین ۹۰ هکتار در محدوده رینگ چهارم، در سالن اجلاس، بازارهای مختلف این مقدار افزوده شده است.

وی درباره وضعیت درختان شهر اصفهان نیز بیان داشت: ۳.۵ میلیون اصله درخت در اصفهان وجود دارد امیدواریم این میزان به ۳ ملیون و ۷۰۰ هزار اصله درخت برسد؛ البته در کاشت درحتان طوری است که گونه‌های استفاده شده باید به خشکی مقاوم باشند و با سن بالاتر باشد تا دوام و سازگاری بیشتری داشته باشد.

مرتضایی‌نژاد درباره روز درختکاری امسال و اعطای نهال رایگان به شهروندان اصفهانی تصریح کرد: سعی شد در این طرح نهال‌های مثمر ثمر خرمالو و نارنج انتخاب شدند؛ در این طرح ۳۰ هزار اصله نهال از میان نهال‌های چند ساله انتخاب شدند.

توزیع نهال‌های رایگان به دلیل شیوع کرونا درب منازل انجام می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: از ۱۵ اسفند قرار بود مشابه سال‌های گذشته توزیع نهال صورت گیرد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار شد که در مناطق ۱۵‌گانه توزیع توسط مناطق صورت گیرد؛ از ساعت ۱۵ تا ۲۲ با شهروندان تماس خواهد گرفته شد و نهال‌ها در یک هفته به شهروندان تحویل خواهد شد.

وی درباره عملیات ضدعفونی کردن شهر و امکان آسیب رسیدن به درختان در شهر اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل مشخص شده،  معابر ضدعفونی خواهند شد؛ همچنین با بررسی‌ها به پیمانکاران تاکید شد که به سطوح فضای سبز عملیات ضدعفونی صورت نگیرد و سطوح فضای سبز نیز از این مواد ضدعفونی به دور باشند.

دیگری خبر از کاشت درخت توت در شهر نخواهد بود

مرتضایی‌نژاد درباره کاشت درختان توت در معابر شهری و اشکالات آن اظهار داشت: تعداد درختان توت نسبت به گذشته کاسته شده است و در دستورالعمل فعلی به هیچ عنوان کاشت درخت توت در معابر را نداریم؛ هرچند ممکن است در برخی از توتستان‌های شهر برای استفاده شهروندان به صورت موردی کاشت توت انجام شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: با نهادهای مختلف مردمی ارتباط داریم ؛ در بررسی‌هایی که داشتیم به این موضوع رسیدیم که می‌توان نهال‌های مثمر را در خانه‌ها و منازل کاشت که با اجرای این طرح چیزی حدود ۰.۵ تا ۰.۴ به فضای سبز در شهر اصفهان اضافه شد؛ همچنین ما دیم‌کاری هم در اصفهان داشتیم که اکنون حدود ۶۴ هکتار دیم‌کاری داشتیم.

وی درباره اقدامات در نوروز نیز اظهار داشت: اقدامات برای نوروز از پاییز شروع شده و علاوه بر کاشت گل‌ها و گل‌آرایی فضای شهر به جداره اتوبان‌ها پرداختیم و در ۷ منطقه این اقدامات در حال انجام است؛ همچنین گل‌های آویز را برای نوروز در نظر داریم و بعد از اتمام این کار گل‌های رونده در سطح اتوبان ها انجام خواهد شد؛ در مورد گل‌آرایی چهارباغ عباسی نیز در مناطقی که عملیات عمرانی تمام شده کاشت شروع شده است.

تأکید بیشتری بر فضای سبز محلات و منازل خواهیم داشت

مرتضایی‌نژاد گفت: در درون بافت مسکونی ورود پیدا کردیم؛ اکنون وارد محلات شده‌ایم و پیمانکاران ما موظف شده‌اند به محلات ورود پیدا کنند و سم‌پاشی و گل‌کاری در این مناطق انجام شده است؛ امسال تاکید بیشتری در عملیات در محلات داریم و تصمیم ما بر این است که از تک‌درخت‌های محلات مواظبت کنیم و ۲۰ درصد فضای سبز منازل را تکمیل کنیم.

 مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: سایت سازمان فضای سبز شهرداری نیز از اردیبهشت به صورت تعاملی راه‌اندازی خواهد شد تا اطلاعات و درخواست‌های مورد نیاز شهروندان به آن‌ها اطلاع‌رسانی شود و در ادامه همین مورد، کلینیک‌های فضای سبز نیز در مناطق درحال تکمیل است و امیدواریم بتوانیم این موضوع را  گسترش دهیم.

وی در مورد نوع درختان کاشته شده در سطح شهر اصفهان افزود: تحقیقی را برای جزایر ترافیکی و وضعیت فضای سبز شهر داشتیم؛ در برخی مناطق محدودیت و برخی دیگر نیز فرصت داریم؛ در برخی مناطق بافت  خاک  و آب متفاوت است که بر اساس آن خرد اقلیم‌هایی را تعریف کردیم تا پهنه بندی فضای سبز را مشخص کنیم؛ این صحبت که همه درختان در همه جای شهر به صورت یکسان کاشته شود اشتباه است و نتیجه نخواهد داد.

مرتضایی‌نژاد  همچنین بیان داشت: المان‌های سبز در دستور کار سازمان قرار گرفته که امسال با درختان گل پایدار به استقبال این موضوع خواهیم رفت تا این موضوع مقطعی نباشد و به صورت دائمی در معرض دید شهروندان باشد.

معضل اصلی ما کمبود آب است

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان درباره موضوع کمبود آب نیز گفت: با توجه به کاهش بارش‌ها برای تابستان تمام تلاش ما برای ۲ سال گذشته ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین آب است که با توجه به عدم جریان دائمی آب رودخانه، رینگ خط انتقال آب در شمال شهر کامل شد و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید، در سال ۹۷ پیش بینی نمیکردیم این وضعیت دچار شویم.

متاسفیم که نتوانستیم به همه نیازهای نهالی همشریان پاسخ دهیم 

وی درباره انتقادات به موضوع مشکلات سایت نام‌نویسی نهال رایگان، بیان داشت: درباره بسته شدن کمتر از ۲۰ دقیقه سایت این موضوع نبود؛ سعی کردیم شهروند با کمترین معطلی ثبت‌نام کند؛ متاسفیم که نتوانستیم تعداد نامحدود ثبت نام کنیم و سایت زودتر از حد انتظار ما تکمیل شد؛ پیش بینی انجام شده بر اساس تقاضای سال‌های گذشته انجام شد و بر اساس پیشنهادات شهروندان سال‌های آینده تغییراتی اعمال خواهیم کرد؛ امکان تمدید مجدد ثبت نهال در سایت فضای سبز به دلیل اینکه نهال‌هایی که توزیع شد مثمر و ریشه پر بودند، وجود ندارد و باید این ۳۰ هزار نهال به چرخه فضای سبز شهر اضافه شود.

مرتضایی‌نژاد درباره مشکلات فضای‌سبز روشن‌دشت نیز بیان داشت: برای روشن‌دشت شخصا چهاربار بازدید کردم که آنجا مشکل آب داریم؛ پیش‌بینی پسآب تصفیه شده را کرده‌ایم و امیدوار هستیم زیرساخت فراهم شده برای ان منطقه افزوده شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه دیگر درختان سوزنی‌برگ در اصفهان کاشته نخواهند شد، گفت: دستور کار سازمان درختان پهن‌برگ همیشه سبز مانند بلوط است؛ زیتون به عنوان یک درخت مثمر همیشه سبر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد یا از درختان ۳ رنگ استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما به فضای‌سبز یک نگاه اکولوژیک است، گفت:  آبشخورهایی برای حیوانات در نظر گرفته شده است و همه این‌ها در  راستای کمک به محیط زیست است.

پساب مورد استفاده باید سالم باشد

مرتضایی‌نژاد درباره استفاده پساب در فضای سبز شهری گفت: تاکید اصلی سازمان بر این بوده است که اگر پساب مورد استفاده قرار می‌گیرد باید سالم باشد؛ در این زمینه پروژه تحویل تصفیه پساب برای تحویل به شهرداری در شمال و جنوب شهر در حال انجام است و پایش بررسی آلودگی پساب مورد نیاز در فضای سبز شهری به صورت روزانه در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در پایان گفت: در روز درختکاری ۵۳ هکتار زمین از اراضی منابع به شهرداری اصفهان واگذار شد که این میزان به فضای سبز اصفهان اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول