اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس من‌|‌ دانشگاه‌ها چگونه در مقابله با کرونا بسیج شدند؟ نخستین تجربه مشترک و گسترده آموزش‌ فراگیر الکترونیکی

در نتیجه شرایط اجباری ناشی از شیوع ویروس کرونا، برای نخستین بار در کشور، دانشگاه‌ها برای ارائه دروس به صورت الکترونیکی در سطح وسیع و فراگیر آماده شدند و زیرساخت‌های موجود در دانشگاه‌ها برای یک تجربه سراسری مشترک بسیج شده است.

فارس من‌|‌ دانشگاه‌ها چگونه در مقابله با کرونا بسیج شدند؟ نخستین تجربه مشترک و گسترده آموزش‌ فراگیر الکترونیکی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس خواستار «تعطیلی دانشگاه‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا» شده‌اند.

*مخالفت جدی مخاطبان فارس با از سرگیری فعالیت دانشگاه‌ها در شرایط خاص ویروسی

سردبیر این سوژه در قسمتی از متن برایمان نوشته: «چنانچه مستحضرید ویروس کرونا در بسیاری از استان‌های کشور شایع شده است و بیم آن می‌رود که این بیماری به سرعت تسری یابد و باعث خسارات جبران ناپذیر شود، به خوبی می‌دانید که خوابگاه‌های دانشجویی یکی از مکان‌هایی است که امکان گسترش بیماری‌های واگیردار در آن بالاست و باتوجه به اینکه دانشگاه یکی از مناطق پرتردد است و بیشتر دانشجویان توسط وسایل حمل و نقل عمومی به محل دانشگاه تردد دارند، و همچنین با توجه به نزدیکی به ایام تعطیلات عید نوروز و بازگشت بسیاری از دانشجویان به شهرهای خود، احتمال تشدید انتقال این ویروس بسیار بالاست. ما امضاکنندگان این متن ضمن انتقاد از عدم توجه کافی مسوولان آموزش عالی کشور به مسائل پیش آمده، درخواست داریم تا به توصیه متخصصان امر، نسبت به تعطیلی دانشگاه‌های سراسر کشور تا عید نوروز اقدام کنید.»

کمپین پرامضای مخاطبان برای تعطیلی دانشگاه ها جواب داد.

در حال حاضر تدابیر ویژه‌ای برای آمادگی هر چه بیشتر بخش های کشور در برابر ویروس کرونا اتخاذ شده است. خلاصه ای از این اقدامات در بسته تصویری زیر قابل مشاهده است.

*وزارت‌خانه‌های علوم و آموزش و پرورش تابع نظر وزارت بهداشت در تعطیلی‌ها

درباره مرجع تصمیم گیری برای تعطیلی بارها وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش اعلام کرده اند که تابع نظر وزارت بهداشت هستند.

همچنان که علیرضا عبداللهی نژاد مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به خبرنگار فارس، گفت: در تعطیلی اخیر به دانشگاه‌ها اعلام شده بود که هر گونه تعطیلی، تعطیل موقت یا تعویق کلاس‌های درسی و واحدهای آموزشی منوط به نظر مرجع تخصصی است که همان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است؛ همچنین در شهرها و استان ها هم نظر دانشگاه علوم پزشکی و شورای تامین ملاک است؛ زیرا بر اساس قانون وزارت علوم اختیار تعطیلی ندارد.

تا اینکه با تصمیم ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و اعلام وزارت بهداشت تعطیلی دانشگاه‌ها به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.

*بررسی شرایط دانشگاه‌ها در وزارت علوم

اینکه وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در اعلام تعطیلی تابع نظر وزارت بهداشت هستند، دلیل نشد که مسوولان وزارت علوم شرایط فعلی را به دقت بررسی نکنند.

در نتیجه جلسه‌ای در وزارت علوم با حضور مسوولان این وزارت خانه برای شرایط ایجاد شده ناشی از بروز ویروس کرونا و بررسی روش های جایگزین آموزش حضوری تشکیل شد.

*دانشگاه‌ها می‌توانند کلاس‌‌ها را غیرحضوری کنند

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم هم با بیان تمهیدات وزارت علوم برای نحوه برگزاری فعالیت های آموزشی، گفت: فعالیت بخش آموزشی دانشگاهها به دانشگاهها واگذار شده است تا براساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام کنند.

وی گفت: براین اساس اگر مسوولان دانشگاهی می توانند با رعایت شرایط بهداشتی کلاس حضوری برگزار کنند می توانند کلاس‌ها را دایر کنند و در غیر این صورت می‌توانند کلاس های آموزشی را به صورت غیرحضوری برگزار کنند.

درباره توصیه‌های بهداشتی فردی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا فایل زیر را ببینید:

*دانشگاه ها آنلاین شدند

در نخستین روزهای دانشگاه‌های مطرح کشور با احتمال ادامه دار شدن تعطیلات و با هدف جلوگیری از ایجاد وقفه بیشتر در آموزش، اقدام به برگزاری کلاس ها به صورت آنلاین کردند.

با اعلام وزارت علوم مبنی بر امکان برگزاری کلاس ها به صورت غیرحضوری در صورت نبود امکان برگزاری کلاس حضوری، دانشگاه‌ها در برگزاری کلاس‌های غیر حضوری جدی‌تر شدند.

*دانشگاه تهران تا آخر سال غیر حضوری

رئیس دانشگاه تهران که پیش از این ادامه دار شدن تعطیلی دانشگاه‌ها تا پایان سال را محتمل دانسته بود و به سرعت امکانات برگزاری کلاس غیرحضوری را فراهم کرده بود، به صورت قطعی از برگزاری آموزش‌های الکترونیکی فراگیر توسط این دانشگاه خبر داد.

این دانشگاه خطاب به مدیران و اساتید خود اعلام کرد که با توجه به ضرورت استمرار فعالیتهای عادی دانشگاه و با عنایت به نامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تدابیر لازم را برای ادامه فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و اداری دانشگاه فراهم ساخته و کلاسهای آموزشی را در قالب آموزش الکترونیکی به صورت فراگیر برگزار کنند.

*کلاس های دانشگاه شریف مجازی و جبرانی می‌شود

دانشگاه شریف هم که از ابتدای تعطیلی به غیرحضوری کردن کلاس های درس اقدام کرده بود.

این دانشگاه اعلام کرد: به منظور پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا و با توجه به مصوبه هیات رئیسه دانشگاه صنعتی شریف کلاس‌های آموزشی تا پایان سال به صورت مجازی و یا به صورت جبرانی در سال جدید برگزار خواهد شد.

مقرر شده برای دروس عملی از قبیل کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، دروس گرافیک و تربیت بدنی کلاس‌های جبرانی در سال جدیدبرگزار شود.

برگزاری جلسات دفاعیه‌های تحصیلات تکمیلی و پیشنهادات پژوهشی با حداقل حضار و بدون نیاز به اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه بلامانع اعلام شده و در صورت نیاز و ضرورت امکان تعویق آن برای دانشجویان خوابگاهی هم وجود خواهد شد.

*تجربه موفق یک هفته کلاس غیرحضوری در دانشگاه علم و صنعت ایران

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران هم به خبرنگار فارس، ‌گفت:‌ ارائه دروس در دانشگاه تا سه هفته آینده (پایان سال) به صورت غیرحضوری ارائه خواهد شد و بررسی‌های اولیه نشان داده بالغ بر ۹۶ درصد از دانشجویان توانسته‌اند به راحتی از طریق گوشی‌های هوشمند دروس را فرا بگیرند. 

در هفته جاری علی‌رغم تعطیلی کلاس‌های حضوری، آموزش غیرحضوری به دانشجویان ارایه شد و تجربه‌‌ای حاصل شد که در طول یک هفته تعطیطی کلا‌س‌ها بتوانیم کمبودها و مشکلات ساختاری در زمینه تجهیزات، نرم‌افزار، پشتیبانی و آموزش همکاران را احصاء و برطرف کنیم. 

* دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی سر کلاس غیرحضوری حاضر شدند

کلاس های حضوری دانشگاه شهید بهشتی هم از ۱۰ اسفندماه آنلاین شده است.

اعضای هیئت علمی باید در دفتر کار خود حاضر شوند و محتواهای درسی را به صورت غیرحضوری ارائه دهند. به اشتراک‌گذاری مناسب منابع درسی و تالار گفت‌وگو بین استاد و دانشجویان، به دو صورت بر خط یا غیر برخط انجام می‌‌گیرد.

*دانشگاه خواجه نصیر کلاس الکترونیکی برگزار می‌کند

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در اطلاعیه خود اعلام کرد که کلاس های حضوری دانشگاه تا پایان اسفندماه برگزار نمی شود. البته این دانشگاه گفته در تلاش برای برگزاری کلاس های الکترونیکی با همکاری اعضای هیات علمی و سایر همکاران ذیربط برای دانشجویان است.

*تلاش برای ارایه آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی

علی آهون‌منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم از تعطیلی بخش آموزشی در تمامی دانشگاه‌های غیرانتفاعی خبر داد و گفت: واحدهایی که زمینه و زیر ساخت‌های لازم را داشته باشند دروس را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهند و واحدهایی که پهنای باند وسیع اینترنتی ندارند و نمی‌توانند درس را به صورت الکترونیکی برگزار کنند، دروس جبرانی برگزار خواهند کرد.

*به جز کلاس‌های درس، سایر فعالیت‌های دانشگاه‌ها برقرار است

تصمیماتی که در دانشگاه‌ها برای الکترونیکی شدن فعالیت‌ها اتخاذ شده، فقط برای بخش آموزش است و سایر فعالیتهای پژوهشی و خدمات اداری دانشگاه به دانشجویان، اساتید و کارکنان برقرار است.

*برخی دانشگاه‌ها هم برخط نشدند

برخی دانشگاه‌ها هم امکان برگزاری کلاس به صورت آنلاین و غیرحضوری را نداشتند.

همچنان که محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به خبرنگار فارس، گفت: این دانشگاه طبق نظر دانشگاه علوم پزشکی استان این هفته تعطیل است. اما به دلیل مهارتی بودن کلاس‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت ‌آنلاین برای دانشجویان وجود ندارد. 

وی درباره نحوه برگزاری کلاس‌های جبرانی این دانشگاه، گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم به میزان تعطیلی که دانشجویان امسال داشته‌اند سال بعد در خرداد به همین میزان کلاس‌ها ادامه یابد تا دانشجویان با مشکل مواجه نشوند. 

* نخستین تجربه مشترک و گسترده آموزش فراگیر الکترونیکی در دانشگاه‌ها

در نتیجه شرایط اجباری پیش آمده شاهدیم که برای نخستین بار در کشور دانشگاه‌های بزرگ آماده ارائه دروس به صورت الکترونیکی و در سطح فراگیر شده‌اند و زیرساخت‌های موجود دانشگاه برای موفقیت در یک تجربه مشترک در تمام دانشگاه‌ها بسیج شده است.

این تجربه اول می‌تواند آزمایشی و سنگ محک خوبی برای شرایط خاص از جمله مواقع اضطرار آلودگی هوا در فصل زمستان باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول