اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مردم از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنند

مدیرگروه اپیدمیولوژی و رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مردم باید از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنند.

مردم از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنند

قباد مرادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: علیرغم اینکه ویروس کرونا ۱۳ استان کشور را تاکنون درگیر کرده است، نباید از این بیماری هراس داشت.

 وی بیان کرد: خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی از این بیماری در کردستان مشاهده نشده است اما انتظار داریم که این بیماری در همه استان و همه کشورها دیده و گزارش شود.

مرادی رعایت اصول بهداشتی را مهم‌ترین فاکتور پیشگیری از کرونا ویروس برشمرد و گفت: شست‌و‌شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، خودداری از دست دادن و روبوسی، استفاده از دستمال کاغذی هنگام سرفه و عطسه و دورانداختن آن بعد از استفاده، رعایت فاصله فردی حداقل تا یک‌متری، و رعایت بهداشت به این ترتیب که اگر فردی سرفه، عطسه یا تب دارد از لمس کردن دهان، بینی و چشم‌های خود بپرهیزد جدی توصیه می‌شود.

مدیرگروه اپیدمیولوژی و رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت خطاب به شهروندان اظهار کرد: از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری و در صورت مشاهده علائمی همچون تب شدید، سرفه‌های خشک و سردرد و به خصوص تنگی نفس به مراکز بهداشتی و درمانی یا پزشک مراجعه کنید.

مدیر گروه اپیدمیولوژی و رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت تصریح کرد: در مکان‌های شلوغ و عمومی، پس از لمس اشیاء و چیزهای دیگر از دست زدن به چشم و دهان خود خودداری کنید و پس از دست زدن به وسایل در اولین فرصت ممکن نسبت به شستشوی بهداشتی دست اقدام شود.

وی با اشاره به توصیه‌های بهداشت فردی توسط سازمان بهداشت جهانی در پیشگیری از کروناویروس جدید، گفت: مردم استفاده منطقی از ماسک را باید آموزش ببینند چراکه استفاده از ماسک به تنهایی عامل پیشگیری از انتقال بیماری نیست و مسائل بهداشت فردی همزمان باید رعایت شود.

مرادی تاکید کرد: ماسک تنها زمانی موثر است که که در ترکیب با شست‌و‌شوی مرتب و مکرر دست‌ها با آب و صابون یا مایع الکلی استفاده شود و بعد از مصرف به صورت بهداشتی آن را دور بیاندازید.

 اپیدمیولوژیست

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با  بیان اینکه مردم این روزها به شکل بی‌رویه از ماسک استفاده می‌کنند افزود: تنها در صورتی ماسک بزنید که از فردی مشکوک به کرونای ویروس جدید ۲۰۱۹ مراقبت می‌کنید یا خود علائم تنفسی شبیه به آنفلوآنزا دارید و هنوز تست کرونا نگرفته‌اید که ممکن است آلوده باشید و به دیگران منتقل کنید.

مرادی با بیان اینکه ترس‌های زیاد موجود در خصوص این بیماری بی‌مورد است، ادامه داد: باید احتیاط کرد ولی ترس زیاد غیرمنطقی است و حتی موجب‌کاهش سیستم ایمنی می‌شود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول