اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

همدان صاحب یک خواهر دیگر شد!/ بی‌برنامگی در دامان خواهرخواندگی

عقد تفاهم‌نامه توسط شورای اسلامی شهر همدان با تبریز، پایتخت تاریخ و تمدن ایران را صاحب یک خواهر دیگر کرد، البته تفاهم‌نامه‌ای که شاید دستاورد آن تنها نامگذاری یک خیابان باشد و دیگر هیچ! درست مثل تفاهمنامه‌های خواهرخواندگی پیشین!

همدان صاحب یک خواهر دیگر شد!/ بی‌برنامگی در دامان خواهرخواندگی

خبرگزاری فارس همدان ـ اعضای شورای اسلامی شهر همدان در هشتاد و چهارمین صحن علنی خود خواهرخواندگی این شهر با تبریز را تصویب کرد.

این خبر یادآور ضرب‌المثل کار بیهوده کردن از پر کردن است چراکه وقتی به بررسی کارنامه و خروجی خواهرخواندگی‌های همدان گریزی می‌زنیم دست خالی می‌مانیم.

نخستین پیمان خواهرخواندگی مربوط به پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، پیمانی که بین تهران و شهر بیشکک پایتخت قزاقستان بسته شد تا راهی باشد برای خواهرخواندگی‌های دیگر، هرچند برخی از آنها در حد شعار باقی مانده و دیگر هیچ.

عقد اخوت و خواهرخواندگی‌ها کم‌کم شکل و شمایل به‌‌روزتر و گاه ناکارآمدتر به خود گرفتند به طوری که در حال حاضر شهرهای زیادی در ایران با سایر شهرهای دنیا پیمان خواهرخواندگی منعقد کرده‌اند.

پس از سالها آمارها می‌گویند، تهران با ۲۲ شهر، اصفهان با ۱۶ شهر، مشهد با ۱۳ شهر و تبریز نیز با ۱۶ شهر و همدان با ۶ شهر داخلی و خارجی پیمان خواهرخواندگی دارند.

خواهران همدان از کجا آمدند؟

نخستین پیمان خواهرخواندگی شهر همدان در دهه ۷۰ با کولاب تاجیکستان منعقد شد و مهم‌ترین دلیل انعقاد این پیمان مقبره میرسید علی همدانی عارف پرآوازه شهر همدان در کولاب بود، بعد از عقد خواهرخواندگی بین همدان و کولاب یکی از چهارباغ‌های مهم شهر همدان به نام «کولاب» نامگذاری شد.

در دهه 80 نیز شهرهای اسپارتای ترکیه، بخارای ازبکستان و ارفورت آلمان به جمع خواهرخوانده‌های همدان پیوستند؛ خواهرخوانده‌ای که تاکنون برای اقتصاد، فرهنگ و گردشگری استان خروجی مدونی نداشتند.

با این اوصاف حالا خبر رسیده در صحن علنی شورای شهر، نسبت به درخواست شهرداری همدان و تبریز پیرامون انعقاد تفاهمنامه خواهرخواندگی این دو شهر رای‌گیری و در نهایت این طرح با ۹ رای موافق، یک مخالف و یک ممتنع به تصویب رسید.

نامگذاری یکی از فضاهای ۲ شهر به نام یکدیگر

رییس شورای اسلامی شهر همدان در این باره عنوان کرد: ایرج شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز، نامه‌ای را به شهرداری همدان ارسال کرد مبنی بر اینکه ضمن انعقاد تفاهمنامه خواهرخواندگی، یکی از فضاهای این دو شهر به نام یکدیگر نامگذاری شود.

کامران گردان گفت: شورای شهر تبریز نیز با این خواهرخواندگی موافقت کرده و هم اکنون شهرداران هر دو شهر باید نسبت به بندهای تفاهمنامه و برگزاری مراسم انعقاد تفاهمنامه با حضور اعضای شورا و شهرداران اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهرهای همدان و تبریز از پیشینه تاریخی و فرهنگی خوبی برخوردار هستند و این تفاهمنامه در راستای تعامل فرهنگی و اجتماعی صورت می‌گیرد.

گردان یادآور شد: بر این اساس ضمن عقد تفاهمنامه، یکی از فضاهای شهری تبریز و همدان با نام یکدیگر نامگذاری خواهند شد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری همدان نیز در این نشست گفت: انعقاد این تفاهمنامه‌ها در معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری شهر همدان تاثیر بسزایی دارد.

حسین قراباغی افزود: پیش از این با عقد تفاهمنامه خواهرخواندگی با شهر بم ضمن تبلیغات محیطی از جاذبه‌های گردشگری همدان، نامگذاری خیابانی به نام شهر همدان نیز در بم انجام شد.

وی افزود: با انعقاد خواهرخواندگی‌ها، دبیرخانه مربوطه در سازمان فرهنگی گردشگری شهرداری همدان ایجاد و پیگیری‌های لازم برای اجرای بندها انجام می‌شوند.

 

خواهرخوانده‌‌ها در حق همدان خواهری نکرده‌اند

شهر همدان در دو دهه اخیر با چهار شهر خارجی و یک شهر از شهرهای ایران پیمان خواهرخواندگی بسته است؛ اما این خواهر خوانده‌‌ها تاکنون در حق همدان خواهری نکرده‌اند.

خواهرخواندگی قرارداد یا تفاهمنامه‌ای است بین شهرداران دو شهر که برای ایجاد همبستگی و اتحاد و ایجاد بستری به منظور توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی منعقد می‌شود.

از آنجا که واژه شهر در بیشتر زبان‌های دنیا واژه‌ای مونث است به این تفاهم خواهرخواندگی می‌گویند و مسئولان دو شهر برای اثبات حسن نیت خود در اغلب موارد نام یکی از خیابان‌ها و یا میادین شهرشان را به نام خواهرخوانده خود تغییر می‌دهند.

حال جای سوال است خواهرخواندگی همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین با شهرهای مختلف چه ثمری داشته باشد؟ ثمره قراردادهای خواهرخواندگی همدان با شهرهای خارجی چه بوده؟ آیا این خواهرخواندگی گره‌ای از مدیریت شهری ما باز کرده است؟ اگر انعقاد این قراردادها اقدامی نمایشی نیست پس چه نامی می‌توان روی آن گذاشت؟ با کدام خواهرخوانده کار به جایی مطمئن بردیم که حالا رخت خواهرخواندگی دیگری را برای همدان بر تن دیگر شهری دوخته‌ایم؟

انتهای پیام/ 3140/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول