اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تئاتر فجر/ پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی افتتاح شد/ کرمی: برای آرمان‌هایمان تلاش می‌کنیم

شهرام کرمی، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در مراسم افتتاح پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران خطاب به مهمانان خارجی جشنواره گفت:‌ ایرانی‌ها آرمان خواه هستند و پای آرمان‌هایشان می‌مانند هر چند هزینه زیاد بدهند اما شما شاهد صلح دوستی مردم ایران هستید.

تئاتر فجر/ پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی افتتاح شد/ کرمی: برای آرمان‌هایمان تلاش می‌کنیم

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران با حضور نمایندگان تئاتر کشورهای مختلف  عصر امروز ، سیزدهم بهمن ماه در سالن مشاهیر تئاتر شهر افتتاح شد.

بنا بر این گزارش، در پنجمین بازار هنرهای نمایشی ایران نمایندگان کشورهای کرواسی، آذربایجان، ارمنستان، جمهوری تاتارستان، چین، فرانسه، ترکیه، بلژیک، فنلاند، اسلوونی، الجزایر، شیلی، سوئیس، روسیه، تاجیکستان، دانمارک، هلند، گرجستان، عمان و لیتوانی حضور دارند.

در این مراسم، مهرداد رایانی مخصوص مدیر بخش بازار بین المللی در سخنانی با خوشامدگویی به مهمانان خارجی و ایرانی گفت: امسال یکی از سال‌هایی است که عمیقاً از دیدارتان خوشحالم. ما می‌خواهیم با هم گفت‌وگوی فرهنگی کنیم در حالی که اطراف ایران به خاطر فضای ایرانی ستیزی پر از نگاه‌های غیر فرهنگی است ما تلاش داریم کار فرهنگی انجام دهیم. 

وی در ادامه افزود: متاسفانه موج ایرانی ستیزی در سطح دنیا زیاد شده است. تا به حال سی و هشت دوره جشنواره تئاتر فجر را برگزار کردیم. من از ۹سالگی در این جشنواره حضور داشتم و گاهی اوقات بغض میکنم و برخی اوقات نیز خیلی خوشحالم امروز واقعا از صمیم قلب خوشحالم چون شما دوستان خارجی دست من را گرفتید.

وی با ترسیم خط و مشی جشنواره تئاتر فجر برای مهمانان خارجی گفت: این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و توسط دولت حمایت می‌شود.   

در ادامه شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز طی سخنانی با تاکید بر مهمان نواز بودن ایرانیان عنوان کرد: کشور ایران با افتخار دست صلح و دوستی به سمت همه دنیا دراز می‌کند. 

وی در ادامه افزود: امیدوارم در این روزها در ایران کارهای خوبی از بچه‌های هنرمند ایرانی را تماشا کنید. ما از برگزاری این بازار استقبال بسیاری می‌کنیم چون می‌توانیم هنرمان را به دیگر فرهنگ‌ها معرفی کنیم. ما دوست داریم این ارتباط را در آینده با شما تداوم دهیم.

کرمی یادآور شد: جشنواره فجر سابقه زیادی در منطقه دارد و سی و هشت دوره اجرا را می‌گذراند. در سال‌هایی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شده بود و ما درگیر پیروزی انقلاب بودیم این جشنواره در آن دوره که کشور ما مورد تهاجم قرار گرفته بود، به راه افتاد.

کرمی همچنین توضیح داد: سالیانه ما پنج تا هفت میلیون مخاطب تئاتر در کشور داریم. هجده هزار هنرمند در کشور فقط با تئاتر زندگی می‌گذرانند و نزدیک به هزار سالن نمایشی در سراسر ایران فعال هستند. تئاتر فقط در تهران نیست بلکه در شهرهای بزرگ ما هم با جشنواره‌های مختلف وجود دارد.

وی با بیان اینکه هشتاد و دو جشنواره در کشور ما برگزار می‌شود که یازده تای آنها بین المللی است، توضیح داد: اما جشنواره بین المللی فجر بزرگترین گردهمایی تئاتری ما هست. در این دوره صد و بیست و یک نمایش در طول ده روز اجرا می‌شود که امیدوارم فرصت شود شما با برخی این آثار آشنا بشوید. در نهایت امیدوارم شما سفیرانی برای انتقال تیاتر ایران به کشورهای خودتان باشید.

وی گفت: ایرانی‌ها خیلی آرمان خواه هستند و برای آرمان‌هایشان تلاش می‌کنند بااینکه خیلی در این چند سال تحت فشار بودیم اما برای آرمان‌هایمان هزینه میدهیم و هر سختی را تحمل میکنیم اما شما شاهد این صلح دوستی مردم ایران خواهید بود.

در ادامه نادر برهانی مرند دبیر جشنواره تیاتر فجر نیز طی صحبت‌هایی گفت: جشنواره تیاتر فجر با حضور گروه‌های زیادی از سراسر ایران در حال برگزاری است. در بخش صحنه‌ای جشنواره دارای دو بخش رقابتی و غیر رقابتی است. ۲۲ اثر در بخش رقابتی و ۱۵اثر در بخش غیر رقابتی و در بخش ملل پنج اثر در جشنواره شرکت کرده است.

وی افزود: امسال برای بخش ملل با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی که در آن قرار داریم، کم اثر در نظر گرفتیم، هر سال این بخش در بخش مسابقه برگزار می‌شد .

وی با معرفی دیگر بخش های جشنواره نیز گفت: علاوه بر این بخش‌ها یک بخش مسابقات  نمایشنامه نویسی و بخش پوستر و عکس و اقلام تبلیغاتی هم ما داریم که دعوت می‌کنم از این نمایشگاه هم بازدید کنید. 

برهانی مرند درباره بخش پژوهش جشنواره نیز توضیح داد: به زودی کتاب جامعی منتشر می‌شود که تاریخچه کامل تئاتر فجر به دو زبان در آن موجود است.

به گزارش فارس ، اسامی مهمانان حاضر در این بازار به شرح زیر است: برانکو برزوک، کارگردان و دراماتورژ با تخصص در نوآوری در تلفیق تئاتر با فرهنگ، موقعیت، زبان و حرکات بازیگران از کشور کرواسی، علی قسمت لالایوف، مدیر بخش هنری وزارت فرهنگ آذرباریجان از سال 2003 تا 2006،‌ ژیریار دادسیان، کارگردان باسابقه تئاتر از کشور ارمنستان،‌ ریل سدریو، کارگردان تئاتر و رییس مرکز نمایشی بانیسکی از کشور جمهوری تاتارستان

جیادی هوانگ، مدیر روابط بین الملل در مرکز هنرهای نمایشی شانگهای از کشور چین، پوتی فردریک، بازیگر تئاتر و موسس گروه تئاتری درخت نارگیل از کشور فرانسه،‌ بورکو ییلماز دنیز، بازیگر، مربی بازیگری و مدیر فرهنگی از کشور ترکیه،‌ ویکتور مایوت، فعال در زمینه روابط بین‌الملل و مدیریت فرهنگی از کشور بلژیک، 
جوکا هاید هی تی، تهیه کننده نمایش‌ها و پروژه‌های حرفه‌ای از کشور فنلاند، نیکا بزلجک، مدیر، تهیه کننده و عضو هنری تیم مومنت تیاتر از کشور اسلوونی، شیخ عقباوی، بازیگر، کارگردان و دراماتورژ از کشور الجزایر
پاملا لوپز، بازیگری، مدیر برنامه‌ریزی اجرای نمایش و شناخت مخاطب در مرکز فرهنگی گابریلا میسترال از کشور شیلی،‌ سندرو لونین، دستیار کارگردان و مدیر هنری کمپانی kaserne basel و دبیر جشنواره Zurich theater spektakel kaserne basel از کشور سوئیس

رستم اخمدشین، تهیه کننده تئاتر و مدیر تور بین‌المللی از کشور روسیه، قربانعلی نصرت صابر، بازیگر و کارگردان تئاتر آکادمی ابوالقاسم لاهوتی پایتخت از کشور تاجیکستان،‌ اینگیرید دی کتلائر، عضو یکی از پیشگامان موسسه فرهنگی فدرال بلژیک از کشور بلژیک، سورن والنته اوسن، کارگردان، نویسنده و بازیگر در 50 اثر نمایشی از کشور دانمارک، نیل وندر لیندن، تهیه کننده موسیقی، تئاتر و پروژه‌های هنری مربوط به خاورمیانه و شمال آفریقا از کشور هلند

تنگیز خوخیا، مدیر جشنواره بین‌المللی تئاترهای منطقه‌ای پوتی از سال 2015 از کشور گرجستان
شبیر بن عبدالرحیم اسماعیل، رییس بخش فعالیت های فنی وزارت آموزش و پرورش از کشور عمان
اینسا پیلولیت، مدیرکل تئاتر شهر Alytus از کشور لیتوانی .

*جزییات اجراهای بخش تئاتر ملل جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

اجرای نمایش‌های بخش تئاتر ملل جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش «سکوت» از روز یکشنبه 13 بهمن ماه آغاز و با نمایش «ارواح» در روز شنبه 19 بهمن ماه به پایان می‌رسد.  «سکوت» روزهای یکشنبه و دوشنبه 13 و 14 بهمن ماه ساعت 18 در محوطه پارکینگ تالار وحدت اجرا خواهد شد.

نمایش «شهر بد» به کارگردانی پاول ژوکوتاک از لهستان روز سه شنبه 15 بهمن ماه در سانس‌های 17:30 و 19:30 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.

«گل‌های دست‌ساز» عنوان دیگر نمایش بخش تئاتر ملل است که کارگردانی آن را زیریار داداسیان از ارمنستان برعهده دارد، این نمایش روز پنجشنبه 17 بهمن ماه در ساعت‌های 17 و 19 اجرا خواهد شد.

نمایش «تسلا» به کارگردانی میخاییل گیگنتیس از یونان روز جمعه 18 بهمن ماه در دو سانس 18 و 20:45 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت. در نهایت نمایش «ارواح» از کشور سوئیس که شامل دو قطعه نمایش جعبه و اتاق می‌شود، روز پنجشنبه، جمعه و شنبه 17، 18 و 19 بهمن ماه در ساعت های 16 و 19 در کارگاه دکور مجموعه تالار وحدت برای مخاطبان اجرا می‌شود.

پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران از 13 تا 17 بهمن ماه در مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

نشست‌های عرضه داشت تئاتر ایران نیز از 14 تا 17 بهمن ماه هر روز از ساعت 10:30 تا 12:30 در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول