حسین باغگلی در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد، هدف اصلی از اجرای برنامههای ویژه دهه فجر را معرفی انقلاب اسلامی با شاخصههایی همچون دستاوردهای و پیشرفتهای انقلاب، جبهه مقاومت، جایگاه انقلاب در منطقه و به طور کلی معرفی جامعی از انقلاب به دانش آموزان دانست و اظهار کرد: مخاطبان اصلی این برنامهها دانش آموزان مقاطع مختلف مدارس امام رضا(ع) از پیش دبستانی تا کنکوریها هستند.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی گفت: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری که سال گذشته در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند و به تلاش جوانان برای نزدیک کردن آرمان انقلاب یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) اشارهای داشتند؛ شعار ویژه برنامههای سربازان تمدن ساز، "تا انقلاب مهدی(عج) نهضت ادامه دارد" تعیین شد و برنامهها برای پنج دوره پیش دبستانی، دبستان دوره اول و دوم و متوسطه دوره اول و دوم در نظر گرفته شد.
فعال سازی نقش دانش آموزان از رویکردهای اصلی برنامههای دهه فجر
وی با اشاره به سه رویکرد اصلی حضور فعال دانش آموزان، انتقال و رشد تربیتی در حوزه انقلاب و توجه به سن و جنس مخاطبان در این ویژه برنامهها، بیان کرد: اولین سیاست ما در اجرای این برنامهها محوریت قراردادن دانش آموزان است تا از جایگاه مصرف کننده و مخاطب خام بودن برنامههای فرهنگی به تولیدکننده برنامه و مجری برنامهها تبدیل شوند و مشارکت فعال در پیش بردن برنامهها در مدارس خودشان داشته باشند و بر همین اساس امسال ایده دهنده اصلی برنامهها خود دانش آموزان بودند که طی فراخوانی از طرف بنیاد برنامههای خود را اعلام و در جلساتی از طرحهای خود دفاع کردند و از طرحهای منتخب نیز جهت اجرا در مدارس پشتیبانی لازم صورت گرفت.
باغگلی دومین سیاست این مجموعه را انتقال پیامهای تربیتی و فرهنگی آموزشی دانست و گفت: این امر سبب ارتقای مهارت و دانش دانش آموزان با موضوع انقلاب اسلامی به صورت جامع میشود. همچنین سومین سیاست ما توجه به اقتضائات مخاطب و امکانات موجود در مدارس است. برنامههای ما به گونهای طراحی میشود که متناسب با شرایط تحصیلی و مقاطع مختلف و جنسیت دانش آموزان و شرایط فکری مدارس و دانش آموزان باشد.
9 عنوان برنامه برای افزایش شور و شعور انقلابی در مدارس امام رضا(ع)
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی عنوان کرد: 9 عنوان برنامه دهه فجر شامل سرود و تک خوانی، پوسترسازی و تبلیغات محیطی، رادیو انقلاب، تلویزیون انقلاب، قصه گویی و بازی، مشهد57، روایت انقلاب، دیدار با خانواده شهدا و مراسم پاسداشت انقلاب است که درچند محور اصلی دسته بندی شده است.
وی افزود: محور اول «بستههای تبلیغی» است که مدارس با استفاده از تولید بسته محصولات چندرسانهای بنیاد فرهنگی رضوی همچون پوسترهای تبلیغی، ویدئوهای کوتاه یا برنامههای رادیویی و بنرهای مختلف که توسط روابط عمومی بنیاد تولید و آماده شده و به مدارس تحویل شده است تا برای فضاسازی مدارس و کلاسها و دیوارهای بیرونی و درونی مدرسه اقدام کنند.
سفر دانش آموزان به مشهد 1357
باغگلی گفت: محور دوم «مشهد57» است که شامل بازدیدهای میدانی از مناطق و محلههای تاریخی انقلابی شهر که اتفاقات مهم در مشهد رخ داده میشود و راوی حادثه را توضیح خواهد داد مثل مسجد کرامت، بیمارستان امام رضا(ع) و میدان ده دی که این برنامه برای پایههای متوسطه اول و دوم تدارک دیده شده است. بخش بعدی مشهد57 بازدید از «موزه صحن نو» است که ویژه ورودیهای جدید همین مقاطع است چراکه سال گذشته نیز این برنامه را در سطح مدارس برگزار کردیم.
انتقال مفاهیم به روش بازی ویژه دانش آموزان سنین پایین
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی خاطرنشان کرد: بخش بعدی که برای تمام مقاطع در سطوح مختلف اجرا میشود «قصهگویی و بازی» با محوریت وقایع انقلاب در منطقه و اثرات وجود شهید سلیمانی در پیشرفت و پیروزیهای انقلاب است و بازیها نیز با محور کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» طراحی شده تا مخاطب ما که دانش آموزان هستند به صورت فعال درباره جنایات و توطئههای آمریکا آگاهی کسب کنند. این قالب با توجه به سنین مختلف، از تنوع بالایی برخوردار است و باعث بروز خلاقیت و اثرگذاری به ویژه برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی میشود.
وی افزود: محور بعدی «رادیو انقلاب» و «تلویزیون انقلاب» است که با موضوع منطقه، دفاع مقدس، مقابله با تهدید پهلوی و استکبار ستیزی به دو صورت گروهی و فردی در قالب مصاحبه صوتی و تصویری، کلیپ، پادکست صوتی توسط دانش آموزان اجرا میشود و بعد از اینکه به روابط عمومی بنیاد ارسال کردند مورد ارزیابی داوران در بنیاد فرهنگی رضوی قرار گرفته، برنامههای برگزیده در کانال و سایت بنیاد بارگذاری و در مدارس نیز اجرا میشود.
باغگلی عنوان کرد: باتوجه به ظرفیت هنری که در مدارس و مجموعههای مرتبط بنیاد وجود دارد محور بعدی «اجرای سرود» در تمامی مقاطع تحصیلی است. این سرودها با نگاه انقلابی از سوی موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی برای سنین مختلف تایید و ارسال شده است. از برگزیدگان و گروههای برتر نیز جهت اجرای ویژه 22بهمن در مراسمهای حرم مطهر و اماکن عمومی دعوت به عمل میآید.
تریبونهای آزاد محلی برای پاسخگویی به شبهات دانش آموزان پیرامون انقلاب
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی محور بعدی برنامهها را «روایت انقلاب» عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامهها ذیل این محور، «تریبون آزاد» ویژه مقاطع اول و دوم متوسطه است که تجربههای برگزاری این برنامهها در مدارس امام رضا(ع) تاکنون بازخوردهای خوبی داشته و دانش آموزان در این برنامهها حضور فعال داشتند. در این برنامه از اساتیدی که در زمینه تبیین انقلاب تخصص دارند دعوت کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در تریبون آزاد دانش آموزان به دو صورت شفاهی و کتبی، سوالات و شبهات خود را نسبت به انقلاب مطرح میکنند و اساتید نیز پاسخگو هستند.
باغگلی با بیان اینکه بخش دیگری از روایت انقلاب، "دعوت از میهمانان خارجی" است، یادآور شد: این امر به این دلیل در نظر گرفته شده تا دانش آموزان را با تاثیر انقلاب در سطح بین المللی آشنا کنند.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی گفت: در بخش سوم "روایت انقلاب" مدارس از راویان انقلاب اسلامی که توان حضور و بیان خاطرات خود را دارند دعوت به عمل می آید. همچنین دیدار با خانواده شهدا نیز یکی دیگر از برنامهها است تا دانش آموزان از نزدیک خاطرات این عزیزان را بشنوند و ادای احترام به آنها داشته باشند.
وی عنوان کرد: در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین چهلمین روز شهادت سپبهد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت، مدنظر است 21 بهمن ماه همایشی به عنوان اختتامیه برنامههای «سربازان تمدن ساز» با حضور دانش آموزان منتخب مدارس که در ایام دهه فجر بیشترین مشارکت را داشتند برگزار شود. در این برنامه که پاسداشت انقلاب نام دارد نیز میزبان و مجری، دانش آموزان خواهند بود.
انتهای پیام/ 70061