اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

بافت فرسوده از مهمترین تهدیدات ساوه در برابر زلزله است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی گفت: با توجه به شناسایی 6 گسل فعال در شهرستان‌های ساوه و زرندیه، بافت‌های فرسوده زیاد شهری و روستایی در ساوه از مهمترین تهدیدات این شهرستان در برابر زلزله است.

بافت فرسوده از مهمترین تهدیدات ساوه در برابر زلزله است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک حمیدرضا غیاثی ظهر امروز در نشست تخصصی با مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان کشور اظهار کرد: کشور ایران بر اساس موقعیت جغرافیایی ویژه جزء ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان و در وقوع حوادث و بلایای طبیعی جزء پنج کشور دنیا است.

وی ادامه داد: سوانح طبیعی به علت عدم شناخت و آمادگی ما در مقابله با آنها به بلایا تبدیل می‌شوند اما این در حالی است که زمین و طبیعت روال عادی خود را طی می‌کنند، همان‌گونه که در سیل سال گذشته شاهد بودیم که بیشترین علل خسارت‌ها، ساخت و سازها در بستر رودخانه‌ها بود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی به لحاظ خطرپذیری یک ایران کوچک است که پتانسیل وقوع بیشتر اتفاقات را دارد و بر اساس مطالعات انجام شده این استان با ویژگی‌های منحصر به فرد خود از جمله صنعت، مستعد انواع مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی است.

غیاثی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده مرکزی جزء استان‌های با ضریب بالای زلزله است و تاکنون در این استان 47 گسل فعال شناسایی شده که 6گسل آن در شهرستان‌های ساوه و زرندیه می‌باشد.

وی یادآور شد: ما در استان مرکزی به لحاظ تهدیدات زلزله دارای وضعیت بسیار نامطلوبی هستیم و فعالیت گسل‌ها در طی سال‌های گذشته خسارات زیادی را به همراه داشته که نمونه آن زلزله بوئین‌زهرا در سال ۴۱ بوده است که خسارات و تلفات جانی زیادی به بار آورده اما با این وجود بازهم فعالیت‌ این گسل‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی گفت: به‌طور متوسط طی ۱۰۰ سال گذشته در کشور ۱۳ هزار زلزله شدید داشتیم و با توجه به اینکه بزرگترین سرمایه انسان‌ها جان آنها است باید به بحث ایمنی ساختمان‌ها بیشتر توجه شود.

غیاثی ابراز داشت: تنها راه مقابله با بلایای طبیعی از جمله زلزله که مخرب‌ترین آنها است و امکان پیش‌بینی و مقابله با آن وجود ندارد پیشگیری و آموزش است که یکی از این راه‌ها مقاوم‌سازی و توجه به بیمه ساختمانی است.

وی با بیان اینکه اغلب بلایای طبیعی غیرقابل کنترل انسان هستند اما با پیشگیری و آموزش می‌توانیم خسارت‌های آن را به حداقل برسانیم، یادآور شد: شهرستان ساوه به عنوان دومین شهر استان مرکزی دارای بافت‌های فرسوده زیاد شهری و روستایی است که می‌تواند تهدیدی جدی در بروز حوادث احتمالی از جمله زلزله باشد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی اظهار داشت: سیل ایام نوروز امسال یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌ها استان مرکزی وارد کرد که بر اثر آن به ۶ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند.

غیاثی افزود: از حدود 25 میلیون  واحد مسکونی در کشور ۱۲ درصد آنها تحت پوشش بیمه هستند و از بیش از 444 هزار واحد مسکونی در استان مرکزی ۱۵ درصد آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند و این استان با سه درصد بیشتر از میانگین کشوری رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول