اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

ترور سردار سلیمانی در تعارض با اسناد بین‌المللی است

عضو کانون وکلای مرکز، اقدام آمریکا در ترور«سردار سلیمانی» را یک اقدام کاملاً خلاف قوانین حقوق بشر و به نوعی در تعارض با اسناد و قراردادهای بین‌المللی دانست.

ترور سردار سلیمانی در تعارض با اسناد بین‌المللی است

علی نجفی توانا وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز در مورد اقدام تروریستی امریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ادعای قتل هدفمند از سوی آنها گفت: متأسفانه صاحبان زر و زور در هر کجا که باشند قانون را برنمی‌تابند و عملکرد دولت آمریکا حداقل در رابطه با کشور ما همیشه بر اساس یک اقدام مکارانه یا پرخاشگرانه و خشونت‌آمیز و بر اساس رابطه زور با زور بوده است و زمان کودتا علیه مرحوم مصدق تا انقلاب اسلامی و از زمان انقلاب تا به امروز هر جا که کشور در خصوص مطامع و مصالح امپریالیستی آمریکا مقاومت به خرج داده همیشه با واکنش‌های قهرآمیز اعم از نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری روبرو بوده است.

وی ادامه داد: بحث تحریم کشور ما و مصالح اقتصادی به ویژه بحث تحریم در زمینه دارو نشان داده است که معمولاً ابرقدرت‌ها در خصوص رعایت قوانین انسانی، بشری، بشردوستانه و بین‌المللی هیچ گونه احترام و تکریمی قائل نیستند و انجام کودتاها در کشورهای مختلف نشان‌دهنده این واقعیت است؛ ما حکومت پاناما را فراموش نمی‌کنیم که در واقع با دزدیدن رئیس جمهور پاناما و زندانی کردن آن به بهانه‌های مختلف عملاً مداخله قوانین بین‌المللی را نشان داد و یا اقدامات دیگری که در جنگ ویتنام و غیره شاهد آن بوده‌ایم از این دست بوده است.

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: این‌ها واقعیت‌هایی است که در تطبیق با قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه و بشری خلاف و غیرقابل توجیه است.

نجفی توانا ادامه داد: نکته اساسی در بحث مربوط به کشور ما که با حکومت قبلی آن قراردادی به نام برجام را منعقد کردند، دنیا در واقع پایبند آن بود و کشورهای اروپایی به آن احترام گذاشتند و سازمان ملل از آن حمایت کرد، اما با اقدام یکطرفه و خلاف قانون یک دولت مانند ترامپ متأسفانه بی‌توجه به تمام تعهدات بین‌المللی با یک اقدام زورگویانه، این توافق بین‌المللی مورد بی‌احترامی و نقض قرار گرفت.

وی تصریح کرد: خروجی این اتفاق باعث شد که ما در یک شرایطی قرار بگیریم که یا باید مقابله می‌کردیم یا به نوعی احترام سایر کشورها را در این زمینه می‌گذاشتیم که متأسفانه نفوذ آمریکا و قلدری این کشور باعث شد که ما از حداقل‌های روابط اقتصادی و تجاری محروم شویم.

عضو کانون وکلای مرکز گفت: در بحث سوریه و عراق قطعاً اگر ما در مقابله با تروریسم عمل نمی‌کردیم و با کشورهایی مثل روسیه و سوریه همکاری نمی‌کردیم قطعا داعش از بین نمی‌رفت و مبارزه با داعش نیاز به جانفشانی و جان‌نثاری داشت که در آن زمان یک نوع هماهنگی رخ داد.

وی گفت: اقدام آمریکا در بحث ترور «سردار سلیمانی» یک اقدام کاملاً خلاف قوانین حقوق بشر و خلاف حقوق بشردوستانه و به نوعی در تعارض با اسناد و قراردادهای بین‌المللی است، ضمن اینکه نقض آشکار حاکمیت کشور عراق محسوب می‌شود.

نجفی توانا اظهار کرد: کشتن افرادی که به هر حال مدت‌ها علیه تروریسم جنگیدند یک اقدام غیرانسانی است و در این رابطه حتی ترامپ در تطبیق با مقررات داخلی و قانون اساسی کشور آمریکا هم به نوعی مبادرت به تخلف و تجاوز به قوانین را انجام داده و به هر حال اگر ما ناوهای مستقل حقوق بشری داشته باشیم واکنش خواهیم داد، کما اینکه کمیسیون حقوق بشر و سازمان ملل متحد یک طرف و رئیس مجلس آمریکا خانم پلوسی در طرف دیگر این اقدام را خلاف قانون تلقی کردند و آن را معارض با توافق بین‌المللی دانسته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول