اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

امریکا «قتل هدفمند» نداشته بلکه سردار سلیمانی را «ترور» کرده است

رئیس کمیسیون بین‌الملل مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: طبق تعاریف عملیات نظامی باید فرد در وضعیت مخاصمانه و مسلحانه باشد تا دفاع علیه او مشروعیت یابد؛ در حالی که سردار سلیمانی در موقعیت نظامی نبوده و اقدام آمریکا فقط معنی ترور دارد.

امریکا «قتل هدفمند» نداشته بلکه سردار سلیمانی را «ترور» کرده است

نصرالله ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، در مورد ترور سردار سلیمانی و ادعای پوچ مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه «قتل هدفمند» اتفاق افتاده،‌گفت: قطعا اقدامی که آمریکا علیه سردار سلیمانی انجام داده، اقدام تروریستی بوده و در واقع «تروریست دولتی» محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:‌ اقدام علیه سردار سلیمانی، غیرمشروع و خلاف موازین حقوق بین‌الملل و نقض آشکار حقوق بشر است.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان تهران گفت: این به این معناست دقیقا در زمانی که داعش حرکتی جدید را آغاز کرده و در حال بازسازی خود در عراق بوده، آمریکا به طور صریح از این تروریسم حمایت می‌کند و دست به عمل غیرقانونی می‌زند.

ابراهیمی ادامه داد: بنابر این، ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه برای دفاع از اتباع آمریکایی خود سردار سلیمانی را به شهادت رسانده است، ادعای پوچ و فرار به جلو است و دلیل اثباتی ندارد؛ چرا که هیچ گاه در گذشته اقدامات سردار سلیمانی در مقابل نیروهای آمریکایی در سفارت نبوده بلکه علیه داعش بوده است.

رئیس کمیسیون بین‌الملل مرکز وکلای قوه قضائیه افزود:‌ اگر کشتن هدفمند مدنظر آمریکایی‌ها بوده چرا به فرد بی‌دفاعی که با هواپیمای عادی و با داشتن ویزا به طور رسمی به عراق سفر کرده حمله می‌کنند و او را بی‌دفاع در کف خیابان، مورد هدف قرار می‌دهند؛ این به جز یک اقدام تروریستی معنی دیگری ندارد.

وی گفت:‌اقدام آمریکایی‌ها هنر نظامی نیست و قتل هدفمند هم نبوده است بلکه فردی را ترور کرده که به طور رسمی با دعوت دولت عراق و به عنوان یک مقام رسمی به این کشور ورود کرده، بنابراین برای این عمل نامشروع‌شان نمی‌توانند توجیهی بیاورند.

ابراهیمی گفت: دستور رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به ترور سردار سلیمانی عملی غیرقانونی و غیرمشروع است و با این خیال که می‌خواستند جلوی عملیات نظامی را بگیرند منافات دارد.

رئیس کمیسیون بین‌الملل مرکز وکلای قوه قضائیه افزود: در تعاریف عملیات نظامی آمده باید فرد و کاروان در وضعیت مخاصمانه و مسلحانه باشد، در آن صورت است که دفاع، مشروعیت می‌یابد؛ در حالی که سردار سلیمانی در موقعیت نظامی نبوده و در نتیجه اقدام آمریکا فقط معنی ترور را دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول