اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رویترز: عناصر مسلح سوری محافظان ترکیه در لیبی خواهند بود

یک خبرگزاری انگلیسی به نقل از چند منبع مطلع نوشت که ترکیه تجربه جنگ گروه‌های مسلح سوری را در لیبی به کار خواهد بست.

رویترز: عناصر مسلح سوری محافظان ترکیه در لیبی خواهند بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از انتشار گزارش‌های مختلفی از احتمال استفاده ترکیه از گروه‌های مسلح در سوریه برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی، این بار خبرگزاری «رویترز» به تکرار این موضوع پرداخت.

رویترز شامگاه دوشنبه به نقل از دو مسئول ارشد دولتی ترکیه، که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: «ترکیه اعزام نیروهای سوری متحد [خود] به لیبی به عنوان بخشی از حمایت نظامی برنامه‌ریزی شده برای دولت تحت محاصره در طرابلس را بررسی می‌کند».

بر این اساس، دولت ترکیه هنوز هیچ عنصر مسلح از سوریه را در لیبی مستقر نکرده و مشخص نیست قصد دارد این افراد را به عنوان اولین بخش از استقرار نظامی در این کشور اعزام کند یا نه.

دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه روز ۲۷ نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان مواجه شد و متعاقب آن یونان از اخراج سفیر این دولت از خبر داد.

این دو منبع با بیان اینکه هنوز تصمیمی درباره تعداد عناصر مسلح سوری که قرار است به لیبی اعزام شوند اتخاذ نشده، به رویترز گفتند:‌«اما ارزیابی‌ها در حال انجام هستند و نشست‌ها در این باره برگزار مش‌وند. تمایلی وجود دارد که در این جهت حرکت شود».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز تا کنون چند بار بر آمادگی کشورش برای اعزام نظامی به لیبی تاکید کرده و گفته هر زمان دولت طرابلس بخواهد، آنکارا به آنها کمک نظامی می‌کند. هفته قبل نیز دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فائز السراج» رسما از دولت ترکیه خواست از این کشور پشتیبانی نظامی کند.

رویترز همچنین نوشت که یک سخنگوی گروهک موسوم به «ارتش آزاد سوریه» اما درخواست آنکارا از آنها برای اعزام نیرو به لیبی را تکذیب کرد.

بر این اساس، یک منبع نظامی در ارتش آزاد نیز می‌گوید این گروه در لیبی مستقر نخواهد شد بلکه اعضای آن در سوریه و ترکیه به صورت شخصی ثبت‌نام کرده‌اند تا در ازای دریافت حقوق به‌عنوان «محافظان» یک کمپانی امنیتی ترکیه‌ای از پایگاه‌ها و مکان‌های استقرار نیروهای ترکیه‌ای در لیبی حفاظت کنند.

رویترز به نقل از یک منبع امنیتی در ترکیه نوشت: «تجربه ارتش در خارج [از کشور] می‌تواند در لیبی هم بسیار موثر باشد. با این حال، احتمال استفاده از تجربه جنگجویان سوری نیز وجود دارد. بعد از اینکه پارلمان این لایحه را تصویب کرد، گامی در این جهت برداشته خواهد شد».

رسانه‌های خبری «بلومبرگ» و «میدل‌ایست آی» نیز چند روز پیش به نقل از منابع مختلف از جمله مسئولان دولتی ترکیه و طرابلس، خبر دادند که آنکارا قصد دارد علاوه بر استفاده از گروه‌های معارض سوری برای حمایت از دولت السراج، قصد دارد نیروی دریایی خود را به آب‌های طرابلس اعزام کند. (جزئیات بیشتر)

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته‌ شده و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می‌شود.

نیروهای شرق لیبی از ماه‌ها پیش تحت فرماندهی حفتر، در تلاش هستند تا طرابلس را به تصرف خود درآورند. فایز سراج نخست‌وزیر دولت طرابلس می‌گوید برای دفاع از شهر چاره‌ای ندارد جز آنکه از ترکیه کمک بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول