اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

در دفاع یا رد لوایح گذشته را شخم نزنید

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خواهشم از همکاران این است که در دفاع یا رد لوایح گذشته را شخم نزنید، اگر قرار به قضاوت باشد و مواجهه صورت بگیرد حرف‌های زیادی برای گفتن هست.

در دفاع یا رد لوایح گذشته را شخم نزنید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رضا امینی پیش از ظهر امروز در صد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق میان‌دستور خود ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح، با بیان اینکه اعتبار و قوام مدیریتی در شهر به شهرداری است، اظهار کرد: در جلسات کمیته نظارتی و همچنین در مراجعات مردمی، مردم از برخی اتفاقات گلایه دارند، برای مثال بعضاً در گذشته توافقات عمرانی تنظیم شده است که از نظر و دیدگاه برخی از همکاران یا مدیران شهری قوام لازم حقوقی را نداشته یا اشکالاتی بر آن وارد است، اگر این موضوع در هاله‌ای از ابهام است که باید برای قضاوت صحیح گذشتگان باشند و بحث کارشناسی شود، اما به صورت یک‌طرفه این امضاها دیده نمی‌شود و مردم را سرگردان می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: وقتی حجم توافقات در یک نقطه شهر زیاد شده اشکالات نیز وارد می‌شود، اگر مبانی حقوقی و دیدگاه‌های امروز را بخواهیم بر توافقات گذشته اعمال کنیم موجب بی‌اعتمادی به اصل حاکمیت می‌شود، مردم همه این اتفاقات و کاستی‌ها و همچنین همه بخش‌های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی را در یک بخش و به چشم حکومت می‌بینند و نوع برخوردها با مشکلات عدیده‌ای که مردم در حوزه معیشت با آن روبرو هستند، موجب بی‌اعتمادی شده و نتیجه آن هم کم شدن آستانه تحمل مردم می‌شود.

مسؤولان به وعده‌های معیشتی خود عمل کنند

وی ادامه داد با اشاره به اینکه در حال حاضر با مشکلات متعدد در حوزه معیشت روبرو هستیم، گفت: علی‌رغم قول مسؤولان در خصوص عدم افزایش قیمت‌ها بعد از افزایش قیمت بنزین و بی تأثیر بودن آن بر سایر بخش‌ها ما روزانه با افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم، ما رویدادهای مهم سیاسی در آینده خواهیم داشت این‌گونه برخورد با مردم موجب کم اهمیت شدن منویات مسؤولان در آینده در چشم مردم خواهد شد، بنابراین زیبنده مسؤولان جمهوری اسلامی نیست که قولی داده شود و بعد به آن قول پایدار و مقاوم نباشند و نظارت‌ها ضعیف شود و مردم بار گرانی را با این وضعیت درآمدی به دوش بکشند.

امینی با بیان اینکه علیرغم تغییر در اقلیم و شرایط نزولات آسمانی تجربه 2 سال گذشته نشان داد که چه با خشکسالی و چه با ترسالی روبرو باشیم آمادگی مقابله با بلایای طبیعی را نداریم، گفت: در بحث مدیریت بحران دچار مشکل هستیم مثل آلودگی هوا که خیلی مورد توجه نیست و مدام در روزهای تعطیلی دچار سردرگمی هستیم، هر روز تعطیلی در کشور و شهر خسارت‌های زیادی را برای عموم مردم دارد که خیلی مورد توجه نیست در صورتی که به راحتی می‌شود این‌ها را مدیریت کرد.

چرا طرح جامع کاهش آلودگی هوا اجرا نمی‌شود؟

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه مطرح کرد: در دوره مدیریت قبلی استان طرح جامع کاهش آلودگی هوا با تلاش همه دستگاه‌ها از پالایشگاه‌ها تا مدیریت شهری و .... اجرا می‌شد اما امروز اجرایی نمی‌شود که دلیل اجرایی نشدن آن را نمی‌دانیم، در حالی که این طرح الزامات زیادی برای همه بخش‌ها در نظر گرفته است.

امینی از مدیریت عالی استان خواست که اجازه ندهیم قضاوت‌های نابجا در مدیریت کشور و شهرمان موجب بی‌اعتمادی مردم شود، علیرغم افزایش نزولات آسمانی در شهر با روزهای تعطیل به دلیل آلودگی روبرو هستیم مردم دنبال پاسخ به این سؤال هستند.

وی در پایان نطق میان دستور خود ابراز کرد: در خصوص مدیریت درست بحران‌ها و مشکلات یا اراده‌ای وجود ندارد یا توانایی آن نیست و با سوءمدیریت مواجه هستیم، همه این صحبت‌ها مطرح شد، اما هدف آن هیچ شخص و گروهی نبوده و نیست بلکه مورد صحبت من با کسانی است که ادعای مدیریت دارند و مسؤولیت هم قبول می‌کنند.

اصفهان نیازمند موزه‌هایی برای ارائه آثار هنری

نصیر ملت عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه شهرموزه اصفهان به نوعی مبدأ و منشأ خیلی از رشته‌های هنری از صنایع دستی، تجسمی و تزئینی است امروز با نبود و کمبود موزه‌هایی برای ارائه این آثار ارزشمند در سطح شهر مواجه است، اما هرچه از طرف گروه‌های مختلف تلاش شده این کمبود هنوز جبران نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: نیاز داریم هرچه سریع‌تر نسبت به تأمین یک موزه اقدام کنیم، موزه موجب توسعه فرهنگی، هویت بخشی و کمک به توسعه فعالیت‌های اقتصادی در یک فضای ارزشمند شهری می‌شود و در این زمینه کارخانه ریسباف با کمی تغییر می‌تواند موزه مرکزی کشور شود.

طرح‌های تفصیلی با ایستگاه‌ها و خطوط مترو مغایرت دارند

وی در ادامه ضمن اشاره به فعالیت در حوزه مترو به این نکته نیز تأکید کرد که نیازمند بازطراحی مترو بوده و نیاز به روش‌های مختلف و جدید برای احداث مترو هستیم و گفت: مجتمع‌های ایستگاهی برای حمل و نقل عمومی باید در نظر گرفته شود، اما کمترین توجه به این مجتمع‌ها شده است.

ملت با تأکید بر اینکه برای اجرای خطوط مترو نیازمند همکاری بین بخشی هستیم، ابراز کرد: طرح‌های تفصیلی با ایستگاه‌ها و خطوط مترو مغایرت دارند، به همین دلیل در یک محل مشخص اقدامات متفاوت داریم و نیازمند برنامه‌ریزی هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه به وجود چالش ترافیکی در مسیر سپاهان شهر تا میدان دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: با اجرای رینگ چهارم اصفهان شاید این موضوع حل شود، اما تا قبل از اجرایی شدن کامل رینگ چهارم باید راه‌های میان‌بر اجرایی شود.

وی در ادامه ناژوان را شاهرگ حیاتی شهر اصفهان دانست و بیان کرد: هزار و 200 هکتار فضای سبز طبیعی در مرکز شهر به ما هدیه شده است که باید از آن حفظ و حراست کنیم اما گاهی طرح‌هایی وجود دارد که این موضوع را با مشکل اساسی مواجه می‌کند.

آلودگی پلاستیکی و خاکی به سادگی قابل رفع نیست

در ادامه در بخش تذکرات کوروش خسروی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به پیشنهاد فعال شدن پویش «نه به پلاستیک» در کمیته فرهنگ شهروندی به سازمان فرهنگی، تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان، تصریح کرد: در حالی که از این پیشنهاد استقبال شد ولی تاکنون چیزی ندیده‌ام.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در خصوص آلودگی هوا نشان دادیم از بی عملی خودمان این وضعیت به وجود آمده است، عنوان کرد: آلودگی پلاستیکی و خاک به همین سادگی قابل رفع نیست، در همین راستا امید دارم این پویش در کل ایران و اصفهان جدی گرفته شود.

نگرانی عضو شورای از واگذاری حمام علی‌قلی آقا به بخش خصوصی

فریده روشن عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه بخش تذکرات اذعان کرد:در روزهای گذشته خبر نگران کننده‌ای در میان اهالی اصفهان و به خصوص اصفهان دوستان دهان به دهان منتقل میشد که « حمام علی‌قلی آقا اصفهان بنایی که با کاربری موزه مردم شناسی در اجاره شهرداری بود،به تازگی از سوی اداره اوقاف به بخش خصوصی واگذار شد؛ اما این اثر تاریخی معلوم نیست با واگذاری به شخصی که هنوز از سوی اوقاف معرفی نشده است، چه سرنوشتی خواهد داشت».

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در این فرصت نمی خواهم به مسائل حقوقی پیرامون قرارداد اجاره این بنا و ادعای شهرداری مبنی بر اجازه بهره برداری از این بنا به صورت 99 ساله بپردازم، چرا که این مسأله در تخصص مدیریت امور حقوقی و سازمان فرهنگی است که ابتدا با تأکید بر تعامل و گفت و گو و در مرحله بعد با استناد به قانون این موضوع را حل کنند بلکه نگرانی از جهت حفظ این بنا است، چرا که اینک با تلاش های صورت گرفته این بنا به عنوان یک موزه و محلی با کاربری فرهنگی شناخته شده است و در میانه گذر فرهنگی علی قلی آقا مورد توجه گردشگران داخلی  و خارجی قرار می گیرد.

وی در پایان تذکر خود خاطرنشان کرد: نگرانی اهالی فرهنگ و تاریخ آن است که با واگذاری این بنا به بخش خصوصی، کاربری این بنا نیز تغییر یافته و بدون توجه به هویت و البته ضوابط قانونی، این بنا نیز هم چون بسیاری از بناهای تاریخی این شهر به نمادی از تجمل و مصرف گرایی و شکاف طبقاتی تبدیل شود.

گوش شنوایی وجود ندارد

امیراحمد زندآور عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه خواستار اصلاح مواردی در بودجه سال 99 در رابطه آلایندگی شد و اظهار کرد: طی چند روز گذشته شاهد آلودگی هوای شهر بوده و هستیم که ظاهراً به این وضعیت عادت کرده‌ایم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به آلودگی هوا و به دنبال آن به تعطیلی کشیده شدن شهر گفت: کار مسؤولان به توصیه‌های اخلاقی به مردم محدود شده است که از خودروهای شخصی استفاده نکنند، در حالی که به استناد بنده 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها و ماده 7 قانون هوای پاک مدیریت شهری در این زمینه وظایف و اختیاراتی دارد، تذکرات زیادی از طرف اعضای شورای شهر در خصوص لزوم داشتن هوای پاک و سالم داده شده است اما ظاهراً گوش شنوایی وجود ندارد.

شهردار در جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا حضور یابد

کورش محمدی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در تذکر خود به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر در برخی استان‌ها تجهیزات و ابراز به روزی در مرکز کنترل حوادث غیرمترقبه وجود دارد، اما در اصفهان این امکانات صفر و ناچیز است، از استاندار خواست که دستوری دهد تا این تجهیزات فراهم شوند و تناقض‌ها و تضادها بین اعلام آلودگی هوا و مدیریت بحران وجود نداشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به شهردار اصفهان گفت: امروز که آلودگی هوا یک خطر جدی است و بحثی مهم‌تر از این موضوع در شهر نداریم، خواهش دارم شخصاً در جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا شرکت کرده و دستورات لازم را به موقع اجرایی کند.

در دفاع یا رد لوایح گذشته را شخم نزنید

امینی عضو شورای شهر در جریان بررسی لایحه‌ای در رابطه با پژوهش در زمینه مراکز فرهنگی و در واکنش به سخنان مهدی مزروعی در تذکری آیین‌نامه‌ای مطرح کرد: خواهشم از همکاران این است که در دفاع یا رد لوایح گذشته را شخم نزنید، اگر قرار به قضاوت باشد و مواجهه صورت بگیرد حرف‌های زیادی برای گفتن هست، درد حقیر هم از وقتی در شورای شهر حضور پیدا کردم این است که رو به جلو حرکت کنیم و امید دارم که تا آخر هم همین طور باشد، محاسن را ببینیم معایب را هم برطرف کنیم، طبیعتاً این شورا هم تمام می‌شود و قضاوت‌های آیندگان و فرصت برای آن‌ها هم هست، همان طور که در حال حاضر این فرصت برای ما وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم گذشته در سیاهی و شرایط بلبشو بوده درست نیست، اقدامات فوق‌العاده ارزشمندی از حدود 30 سال پیش تا الآن اتفاق افتاده است، اتفاقاً فرهنگسراها و ورزشگاه‌ها از حدود 25 سال پیش شروع شده و اقدام خوبی هم در زمان خودش بوده است.

وی تصریح کرد: این مراکز محاسن بسیار خوبی هم داشته و کارشناسی این مراکز هم بر اساس طرح‌های تفصیلی بوده است که کارشناسان حوزه شهرسازی و مسکن و شهرسازی قدیم این‌ها را تهیه کردند.

امینی با تأکید بر اینکه تحقق‌پذیری طرح‌ها اگر بالای 70 درصد باشد یعنی این طرح موفق است، بیان کرد: برای همین هم طبق قانون هر 10 سال یک بار باید طرح‌های تفصیلی را بازبینی کنیم بنابراین این طور شخم زدن و استفاده از الفاظ و عبارات برای گذشته بی‌انصافی در مورد کسانی است که در 30 سال گذشته نسبت به شهر خدماتی ارائه کردند که البته ممکن است مورد نظر ما نباشد، اما اشکالی ندارد و ممکن است اشکالاتی به حق وارد باشد، این اشکالات را باید تلاش کنیم با حسن ظن برطرف کنیم.

انتهای پیام/63088/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول