اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

قاچاق چوب بلای جان جنگل‌های کردستان/تغییر مسیر قاچاقچیان به سمت درختان باغی

تا چند وقت پیش، خشکسالی، سدسازی، آتش‌سوزی و .. از جمله آفات جنگل‌ها به‎شمار می‌رفت اما در یکی دو سال اخیر بلای بزرگ‌تری به نام قاچاق چوب دامن‌گیر درختان جنگل‌های کردستان شده ‎است.

قاچاق چوب بلای جان جنگل‌های کردستان/تغییر مسیر قاچاقچیان به سمت درختان باغی

خبرگزاری فارس استان کردستان/اسرین کنعانی؛ سطح جنگل‌های استان کردستان (طبیعی و دست کاشت) 373 هزار و 328 هکتار معادل 2.63 درصد سطح جنگل‌های کشور است.

متوسط سرانه جنگل در جهان 0.65، در ایران معادل 0.2 و در استان کردستان حدود 0.26 است.

جنگل‌های زاگرس یکی از ظرفیت‌های مهم منطقه غرب کشور به‌ویژه استان کردستان محسوب می‌شود که طی چند سال اخیر قطع بی‌رویه درختان بلوط‌ و حالا قاچاق چوب موجب نگرانی‌ مردم و دوستداران محیط‌ زیست شده ‎است.

در واقع تا همین چند وقت پیش، خشکسالی، فعالیت‌های معدنی، سدسازی، راه‌سازی، آتش‌سوزی در جنگل‌ها، بیماری و حمله آفات‌ به درختان جنگلی، قطع درختان به‌منظور تهیه زغال و توسعه زمین‌های زراعی از جمله آفات جنگل‌ها به‎شمار می‌رفت اما در یکی دو سال اخیر آفت بزرگ‌تری به نام قاچاق چوب دامن‌گیر درختان جنگل‌های کردستان شده ‎است.

خبرگزاری فارس برای بررسی وضعیت قاچاق چوب در کردستان با سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی استان گفت‌وگویی داشت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

فارس: مدتی است موضوع جنگل‌های زاگرس در فضای حقیقی و مجازی مطرح است که دستخوش قاچاقچیان چوب قرار گرفته است، در این خصوص توضیح دهید...

گرفتاری که در حال حاضر اداره منابع طبیعی استان و جنگل‌های حوزه زاگرس با آن دست و پنجه نرم می‌کند بحث قاچاق چوب است علت اصلی آن هم در سطح کشور این است که در کشور سرمایه‌گذاری کلان و عظیمی در حوزه صنایع چوب انجام شده است و دولت تسهیلات زیادی به این حوزه پرداخت کرده است در واقع مواد اولیه صنایع زیادی از جمله مبلمان‌سازی، ام دی اف، کاغذ، پوشال، جعبه‌های چوبی، حتی یکسری صنایع معدنی و ... چوب است لذا باید مواد اولیه این صنایع تامین شود، قبلتر بخشی از چوب این صنایع از جنگل‌های شمال تامین می‌شد که امروز بحث تنفس 10 ساله جنگل‌های شمال در دست اجرا است که اجرای این برنامه تنفس به بلای جان جنگل‌های زاگرس تبدیل‌شده است و بخشی هم از طریق واردات چوب انجام می‌شد که امروز به دلایلی دچار محدودیت‌هایی شده است لذا در حال حاضر جنگل‌های زاگرس بهترین منبع برای تامین چوب است.

فارس: یعنی در حال حاضر هیچ بهره‌برداری از جنگل‌های شمال نمی‌شود؟

البته بحث تنفس جنگل‌های شمال به این معنی نیست که هیچ‌گونه بهره‌برداری از این جنگل‌ها انجام نمی‌شود بلکه به شیوه محدود و زیرزمینی باز از این جنگل‌ها بهره‌برداری می‌شود چرا که این صنایع برای تامین مواد اولیه خود مجبور هستند تلاشی کنند و پول پرداخت کنند و برایشان هم فرقی ندارد که این چوب از کجا و به چه شکل و شیوه‌ای تامین می‌شود.

از زمانی که طرح تنفس در جنگل‌های شمال اجرا شده است چوب‌خواران به سمت درختان جنگل‌های زاگرس گسیل شدند، امروز قاچاق‌چیان چوب در هر جایی که بدانند اختلاف قیمت بین محصول خام اولیه با محصولی که بصورت قاچاق امکان تامین آن وجود دارد زیاد است آنتن‌های آنها حساس می‌شود و دنبال آن می‌روند که بدانند در چه مکان‌هایی به قیمت پایین وجود دارد لذا با این تفاسیر هجمه‌ای در بحث قاچاق چوب به 11 استان زاگرس‌نشین وارد شده که استان کردستان هم بخشی از آن است.

قطع درختان خودرو بستر رودخانه جرم است

فارس: اداره منابع طبیعی در مقابل قطع درختان و قاچاق چوب در استان چه اقداماتی انجام داده است؟

یکی از پیگیری‌ها ما بحث درختان بستر رودخانه‌ها است، در واقع درختانی که در رویشگاه‌های کنار رودی و در حاشیه و بستر رودخانه‌ها سبز می‌شوند اکثرا درختان خودرو بی هستند که هرچند جزو بستر و مدیریت شرکت آب منطقه‌ای است ولی هرگونه درخت خودرو که در عرصه سرزمینی سبز شده باشد جزو انفال حساب می‌شود بنابراین هر کسی اقدام به قطع این درختان کند از طریق مراجع قضایی با آن برخورد می‌کنیم.

حفاظت و صیانت از جنگل‌های زاگرس اولویت اصلی منابع طبیعی است

مسئله دومی که به جد پیگیر آن هستیم حفاظت و صیانت از جنگل‌های زاگرس است که در 6 شهرستان کردستان این جنگل‌ها وجود دارد و متاسفانه به شیوه‌های مختلف مورد تعرض قرار می‌گیرند.

حجم قطع درختان در زاگرس آنقدر زیاد است که کم‌کم از حوزه توان ما دارد خارج می‌شود چون سطح این جنگل‌ها وسیع است و نیروهای یگان حفاظت ما محدود، نمی‌توانیم بصورت 24 ساعته از آنها حفاظت کنیم لذا برای رفع این مشکل به بخشدارها و دهیاران اعلام کردیم که در صورت مشاهده هرگونه تخریب جنگل و یا حمل محموله چوب به ما گزارش دهند البته اصلی‌ترین خواسته ما این است که بیشتر گزارشات حین قطع درختان را به ما اعلام کنند که سرمنشاءهای اصلی قطع درختان را دستگیر کنیم چون درختی که قطع شده کار از کار گذشته و در نهایت ما فقط می‌توانیم این محموله‌های قاچاق را ضبط کنیم و به نفع دولت مصادره کنیم و یا جریمه‌ای اعمال کنیم پس بیشتر تلاش ما این است که از سرمنشاها افرادی که اقدام به بریدن درخت می‌کنند را دستگیر کنیم.

متاسفانه با توجه به اینکه در حال حاضر در برخی از شهرستان‌ها از جمله بانه، مریوان و سروآباد محدودیت مرز اعمال شده است و مردم این مناطق مثل گذشته نمی‌توانند در فعالیت‌های مربوط به مرز شرکت کنند پس تعدادی از آنها بصورت شبانه اقدام به قطع دختان زاگرس می‌کنند.

جالب هم این است که خود اهالی این روستاها هم حاضر نیستند قطع درختان را گزارش دهند اما با توجه به این وضعیت و شرایط ما تمام تلاش و جدیت خود را کردیم تا جایی که برایمان امکان دارد از انجمن‌های مردم نهاد و افراد و رابطین خود استفاده کنیم که در جاهایی که درخت بریده می‌شود و یا محموله چوب تردد می‌کند به ما اطلاع دهند.

در واقع حفظ و حراست از جنگل‌های بلوط کردستان که سرمایه‌ای گران‌بها برای مردم این دیار است نیازمند مشارکت همگانی میان مسؤولان، سازمان‌های مردم‌نهاد و خود مردم است.

از همه آحاد مردم درخواست می‌کنیم نسبت به حفظ و نگهداری بوته‌زارها، بیشه‌زارها، درختان و در کل منابع طبیعی خدادادی به عنوان سرمایه‌ای بی‌نظیر توجه ویژه داشته باشند و ضمن مشارکت فعال در حفاظت از اراضی ملی در صورت مشاهده مواردی همچون قطع درختان، تخریب و تصرف منابع طبیعی موضوع را با شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی استان کردستان اطلاع دهند.

قطع درختان باغی در کردستان رو به افزایش است

امروز قاچاقچیان در این شرایط که می‌دانند ما به شدت پیگیر قطع درختان جنگلی هستیم بحث قطع درختان جنگلی را کاهش دادند و به سمت قطع درختان باغی روی آورده‌اند و با این روش سطح باغات ما بشدت در حال کاهش است در واقع واسطه‌گران، صاحبان باغ‌ها را به قطع درختان ترغیب می‌کنند.

علاوه بر قطع و قاچاق درختان جنگلی و درختان بستر رودخانه‌ها، قطع درختان باغی هم اضافه شده است یعنی امروز با توجه به اینکه قیمت چوب بالا رفته است صاحبان باغ‌ها اقدام به قطع درختان باغ خود می‌کنند بطوریکه از قطع یک درخت با حجم وسیع بیش از 30 الی 40 میلیون تومان عاید باغدار شود لذا با خود فکر می‌کند که حتی تا 20 سال دیگر هم چنین سودی از این درخت عایدش نمی‌شود و از طرف دیگر با بریدن و از ریشه درآوردن این درخت اقدام به کاشت نمونه اصلاح شده درخت که ثمر آن هم بیشتر است می‌کند و چون فقط بعد اقتصادی قضیه را در نظر می‌گیرد مطمئنا سود می‌کنند لذا قطع این درختان در سطح استان زیاد شده است.

فارس: برای رفع این مشکل چه اقدامی انجام شده است؟

هرگونه جابجایی و حمل چوب در بین شهرها و جاده‌های بین‌شهری بدون مجوز رسمی از اداره منابع طبیعی جرم محسوب شده و در صورت مشاهده پیگیری و برخورد قضایی می‌شود.

در همین راستا امروز در خروجی‌ها و ورودی‌های استان به شدت ورود پیدا کردیم و در هر مکانی کامیون حامل چوبی مشاهده کنیم بررسی می‌کنیم البته حتی برخی افراد شیطنت هم می‌کنند و در برخی محموله‌های چوبی خود درختان جنگلی را زیر چوب درختان باغی پنهان می‌کنند.

وقتی فقط بحث محموله چوب درختان باغی باشد ما نمی توانیم ورود کنیم اما برای اینکه بحث قطع درختان باغی در استان همه‌گیر نشود ما به جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم که اگر کشاورز و باغداری قصد قطع درختان باغ خود را دارد حداقل بعد از بررسی باغ توسط کارشناسان مربوطه برای آنها تاییده  قطع درخت صادر کنند تا ما هم دیگر به این قضیه ورود پیدا نکنیم اگر این کار انجام نشود ما مجبوریم کل محموله‌های چوب اعم از درختان جنگلی و بستر رودخانه‌ها و حتی درختان باغی را هم بررسی کنیم.

البته گاهی اوقات در داخل خود محدوده شهرها از جمله محله معروف به محله دارفروشان در سنندج نگرانی‌هایی هم داریم طبق حکم قضایی ما فقط می‌توانیم به چوب درختان جنگلی ورود پیدا کنیم نه چوب درختان باغی ولی واقعیت این است که در این محل‌ها هیچ وقت چوب قاچاق جنگلی را بصورت آشکارا در مغازه خود نمی فروشند و بصورت مخفی در مکان‌های دیگری اقدام به این کار می‌کنند.

در بحث قطع درختان با جدیت و به شدت نیروهای ما ورود پیدا می‌کنند ولی واقعیت امر این است وقتی درختی قطع شد، قطع شده و دیگر ارزشی ندارد تنها یک بحث برای ما می‌ماند که اهمیت این مسئله را برای دهیاران و شوراها تبیین و تشریح کنیم که حداقل آنقدر تعلق خاطر داشته باشند که اگر کسی از اهالی روستا قصد قطع درختان مثمر خود را دارد مجوز آن را از جهاد کشاورزی بگیرد و در بحث درختان جنگلی و کناررودی مدیریت کنند که اگر خودشان ورود پیدا نمی‌کنند حداقل به ما گزارش دهند.

امروز ما در شرایطی قرار گرفته ایم که در برخی شهرها به ما خبر و گزارش می‌دهند و در برخی شهرها گزارشی دریافت نمی‌کنیم چرا که مردم معتقد هستند مردم بیکارند و منبع درآمدی ندارند و چون دولت بستر اشتغالی فراهم نکرده پس چه ایرادی دارد که تعدادی برای امرار معاش خود اقدام به قطع درختان جنگلی کنند.

حمایت اداره منابع طبیعی از زراعت چوب

شاید حیاتی‌ترین راهکار‌ها برای برون رفت از بحران تخریب و نابودی بیشتر جنگل‌های باقی مانده، توسعه زراعت چوب در کشور به ویژه در خارج از جنگل‌ها است، با این اقدام می‌توان در اولین مرحله با تولید فراوان چوب و رفع حداقل نیاز‌های چوبی کشور، فرصت کافی برای برنامه‌ریزی‌های بعدی و مقابله با سایر عوامل مخرب داشت.

اگر کسی در محدوده و بستر رودخانه‌ها بصورت عرفی زمین‌هایی دارد ما حاضریم نهال صنوبر رایگان و حتی تسهیلات در اختیارشان قرار دهیم که نهال را کشت کنند و بعد از رشد آنها را قطع و بفروشند طرحی که می‌تواند نفسی برای زاگرس باشد در واقع یکی از برنامه‌های که لازم و ضروری است همین بحث زراعت چوب است که این موضوع در کشورهای پیشرفته یکی از برنامه‌های اصلی و راهبردی دولت‌ها است که به جای اینکه به عرصه‌های جنگلی فشار بیاورند طرح زراعت چوب را توسعه داده‌اند.

زراعت چوب بعد از چهار سال به ثمر می‌رسد و میزان درآمد ناخالص در یک هکتار هم به 25 میلیون تومان می‌رسد که اگر هزینه‌های جاری که حدود 30 درصد است را از آن برداریم باز نسبت به زراعت آبی توجیه آن بیشتر است اما چون مردم منطقه ما بر این باور هستند که زراعت در همان سال اول به ثمر می‌رسد رغبتی به زراعت چوب ندارند اما ما اعلام آمادگی می‌کنیم کسانی که تمایلی به این کار دارند خود ما از آنها حمایت می‌کنیم.

تمایل مردم کردستان به ذغال درخت بلوط 

فارس: گویا زغال گیری در کردستان هم وجود دارد که این خود می تواند آفتی دیگر برای جنگل های بلوط استان باشد...

بله. در واقع نگرانی بعدی ما کوره‌های تولید ذغال است، خوشبختانه و یا متاسفانه کیفیت زغال درخت برو نسبت به زغال‌های دیگر بسیار بالا است و چون مردم منطقه کردستان از این مسئله آگاهی دارند بیشتر تمایل به تهیه زغال برو حتی با قیمت بالا را دارند که همین مسئله باعث ترغیب و تشویق افرادی برای تولید زغال از درخت برو می‌شود.

هر چند در این رابطه ما اقدام به کشف کوره‌های ذغال می‌کنیم اما صاحبان این کوره‌ها در جای دیگر باز اقدام به راه اندازی کوره زغال می‌کنند و به همین دلیل در طول سال چندین و چند کوره تولید زغال شناسایی و منحل می‌کنیم اما باز در مکانی دیگر اقدام به راه‌اندازی آن می‌کنند.

فارس: از اینکه وقتتون را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

انتهای پیام/2330/83/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول