اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

4 هزار شرکت دانش بنیان طی ۱۵ سال فعال شدند

وزیر علوم با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ‌این وزارتخانه توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است، اظهار داشت: این وزارتخانه موفق شد طی ۱۵ سال اخیر افزون بر چهار هزار شرکت دانش بنیان را تحت‌پوشش خود قرار دهد.

4 هزار شرکت دانش بنیان طی ۱۵ سال فعال شدند

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی وزیر علوم در دیدار با جامعه دانشگاهی تربت حیدریه با بیان اینکه با ایجاد و توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به سمت کاربردی کردن نتایج تحقیقات و پژوهش هستیم افزود: بر این اساس هم اکنون ۱۹۷ مرکز رشد و ۴۲ پارک علم و فناوری در کشور فعال هستند.

وی ادامه داد: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که همگان بدانند در رژیم گذشته کشور توسط دانش آموختگان خارجی اداره می شد اما بعد از انقلاب تربیت نیروی انسانی یکی از اهداف اصلی توسعه آموزش عالی کشور قرار گرفت و اکنون تمام مناصب به دانش آموختگان دانشگاه‌های خودمان واگذار می شود و اگر مسئولی هم دارای تحصیلات خارجی است پایه اصلی تحصیلاتش، داخلی است.

وزیر علوم، خاطرنشان کرد: امروز اگر مردم فرزندانشان را برای ادامه تحصیل به ما می‌سپارند به واسطه اعتمادی است که به ساختار آموزش عالی دارند و لذا این اعتماد برای ما مسئولیت شرعی و قانونی به همراه می‌آورد تا به وظایف خود به نحو مطلوب عمل کنیم.

در ادامه این سفر وزیر علوم از پژوهشکده زعفران تربت حیدریه و دستاوردهای مرکز رشد این شهرستان بازدید کرد.

دانشگاه‌ها باید در مناطق خود تاثیرگذار باشند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشجویان مجتمع آموزش عالی گناباد، ساماندهی و کیفی‌سازی آموزش عالی، متناسب با نیازها و ظرفیت‌های منطقه ای را رویکرد مهم دولت دوازدهم و این وزارتخانه ذکر کرد.

غلامی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش عالی گسترش کمی خوبی طی سنوات گذشته ایجاد شده است افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که سال ۱۳۹۴ به تصویب رسیده و در سال ۱۳۹۵ ابلاغ شده است ساماندهی این بخش مورد توجه قرار دارد.

وی تصریح کرد: در هر استان یک شبکه علمی متشکل از مراکز علمی موجود شامل دانشگاه‌ها و مجتمع‌ها و مرکز آموزشی ظرفیتهای بالقوه و بالفعل آن مناطق را از نظر گسترش کمی و ماموریت گرا کردن آموزش عالی به صورت کارشناسی بررسی می کند و این مساله افق روشنی برای گسترش کیفی مراکز آموزش عالی و رشته‌های دانشگاهی ترسیم می‌کند و پتانسیل‌های منطقه ای و محلی مبنای مهمی برای گسترش این مراکز در آینده است.

وزیر علوم تصریح کرد: در مرحله نخست گسترش کمی آموزش‌های عالی که دولت هزینه های زیادی بابت آنها داده و از نظر کیفی به جایگاه واقعی دست نیافتند تعدیل می‌شود و کیفی سازی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بر اساس این راهبرد محقق می شود.

وی با اشاره به ظرفیتهای خوب علمی دانشجویان و مراکز آموزش عالی و طرح‌ها و پژوهش‌های خوبی که در این مراکز تهیه شده و یا در دست اجراست خواستار تحقق این ایده های نوین در مرحله اجرا از طریق ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها شد.

غلامی ادامه داد: با افزایش ارتباط صنایع با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی طرحهای خلاقانه دانشجویی و دانشگاهی در بستر عمل به فعلیت و بالندگی می رسند و مشکلات صنایع هم کاهش می یابد.

وزیر علوم گفت: ایده های نو و فناوری‌های خلاقانه دانشجویان و دانشگاهیان در مراکز رشد فناوری عرضه و اگر آینده خوبی داشته باشند در پارکهای فناوری حمایت می شوند و بستر نقش آفرینی آنها در فرآیند توسعه و رونق اقتصادی جامعه فراهم می شود.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید در مناطق خود تاثیرگذار باشند گفت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید در توسعه علمی و فرهنگی مناطق خود تاثیرگذار باشند و از همه ظرفیتهای موجود برای آموزش‌های کیفی به دانشجویان بهره بگیرند.

غلامی با گرامی داشت ۱۶ آذر و روز دانشجو افزود: فضای علمی کشور برای رشد و بالندگی همه دانشجویان فراهم است و با راهبردهای خوب دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هر زمینه ای که دانشجویان علاقه مند باشند با پرداخت تسیهلات و حمایت‌های لازم زمینه به فعلیت رسیدن ظرفیتهای بالقوه آنان فراهم می شود.

همچنین با حضور وزیر علوم مسجد و مجتمع فرهنگی فاطمه زهرا (س) مجتمع آموزش عالی گناباد به بهره برداری رسید.

این طرح دارای ۷۵۰ متر مربع زیربناست و برای احداث آن ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

آموزش عالی در استان‌ها باید به شبکه علمی تبدیل شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست با اساتید و اعضای هیئت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: آموزش عالی کشور در استان‌ها باید به یک شبکه علمی با واحدهای متعدد تبدیل شود.

غلامی افزود: مراکز آموزش عالی جزء مراکزی است که در تمامی کشور و مناطق مختلف مورد اقبال و توجه ویژه قرار دارد و معمولاً هر مرکز آموزش عالی جوان روزی رشد و توسعه پیدا کرده و بزرگ می ‎ شود به همین خاطر باید آینده ‎ ای را برای خود پیش رو داشته باشد تا بتوانند به آن مراحل بزرگ‌تر هم برسند.

وی ادامه داد: کثرت مراکز آموزش عالی در کشور موجب شده این فرایند نه تنها با کندی بلکه گاهی با تردید پیش برود و آمار منتشر شده سال‌های گذشته در خصوص مراکز آموزش عالی کشور بسیاری مواقع نگران کننده بود و گفته می‌شد بیش از کشور چین در ایران مراکز آموزش عالی داریم.

وزیر علوم، اظهار کرد: این آمار بالا موجب می شد در تصمیم ‎ گیری ‎ ها و برنامه ‎ ریزی ‎ ها تردید ایجاد شود و حتی در پایان سال ۹۴ شورای عالی انقلاب عالی فرهنگی مصوبه ‎ ای را تصویب و در سال بعد آن به عنوان مبنای ساماندهی آموزش عالی کشور ابلاغ کرد که در آن از عبارت‌هایی مانند ادغام، تجمیع و انحلال اسم برده شد لذا در همین راستا طی دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای ساماندهی آموزش عالی کشور به کار گرفتیم.

غلامی افزود: احساس تبعیض‌ها و تعیین تکلیف کردن مراکز باید از بین برده شود و بپذیریم که به عنوان واحدهای متعدد از مراکز آموزش عالی باید با هم کار کنیم و تقسیم وظیفه شود و باتوجه به ظرفیت‌های هر منطقه این وظایف را پیش ببریم.

وی ادامه داد: آموزش هنوز هم محور اصلی فعالیت مراکز آموزش عالی است و نمی‌توان فقط به دنبال انجام کارهای پژوهشی رفت لذا آموزش باید به عنوان بستری برای تربیت نیروی انسانی و حتی نسل بعد محققان و مدرسان و اساتید مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر علوم، گفت: بدنه کارشناسی کشور نیازمند نیروی انسانی تحصیل کرده است و همه نیازهای کارشناسی کشور از انواع رشته ‎‌ها و تخصص‌‎‌ها را دانشگاه تربیت می‌کند.

غلامی افزود: تلاش در افزایش سطوح تحصیلات تکمیلی موجب شد جایگاه علمی کشور رشد پیدا کند و موقعیت بین المللی خوبی را در دنیا از نظر رشد علمی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اگر شبکه علمی در کشور راه‏ اندازی شود از ظرفیت ‎‌های اساتید و امکانات و تجهیزات هم می ‎ شود استفاده کرد.

وزیر علوم، گفت: با راه اندازی شبکه علمی کشور شاهد کیفی سازی خواهیم بود به طوری که هر دانشجویی که به مرکز آموزش عالی در هر شهری وارد شود باید به گونه‌‎ ای آموزش ببیند که تفاوت معنا داری با دانشگاه‌های بزرگ نداشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول